تأخی

معنی کلمه تأخی در لغت نامه دهخدا

( تآخی ) تآخی. [ ت َ ] ( ع مص ) برادری کردن دو گروه باهم. ( منتهی الارب ).
تأخی. [ ت َ ءَخ ْ خی ] ( ع مص ) با یکدیگربرادری کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). برادری گرفتن. ( زوزنی ) ( دهار ). برادر شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). برادر خواندن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || قصد چیزی کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). طلب نمودن چیزی. ( آنندراج ). || صواب چیزی را جستن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تأخی در فرهنگ معین

( تأخی ) (تَ أَ خّ ) [ ع . ] (مص ل . ) برادری کردن دو گروه با هم .

معنی کلمه تأخی در فرهنگ فارسی

( مصدر ) برادری کردن دو گروه با هم .
برادری کردن دو گروه با هم .

معنی کلمه تأخی در ویکی واژه

برادری کردن دو گروه با هم.

جملاتی از کاربرد کلمه تأخی

فیلمبرداری اصلی در ژانویه ۲۰۲۰ آغاز شد. و به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ با تأخیر مواجه شد. آچاریا در ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ اکران شد. همچنین این فیلم برای اولین بار در پرایم ویدیو در ۲۰ مه ۲۰۲۲ به زبان تلوگو همراه با نسخه‌های دوبله شده به زبان‌های تامیلی، مالایالم و کنادا پخش شد.
استون مارتین ابتدا با دی‌بی‌آر۴، اولین اتومبیل مسابقه‌ای چرخ باز خود، وارد فرمول یک شد. دی‌بی‌آر۴ برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ ساخته و آزمایش شد، اما اولین بار سال ۱۹۵۹ در فرمول یک ظاهر شد. این تأخیر به دلیل اولویت قرار دادن شرکت در تولید اتومبیل ورزشی دی‌بی‌آر۱ ایجاد شد که با پیروزی در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۵۹ ادامه یافت. با اولین حضور دی‌بی‌آر۴ در مسابقات قهرمانی جهان در جایزه بزرگ هلند، اتومبیل قدیمی شده بود و برای سرعت در برابر رقبای خود تلاش می‌کرد و کرول شلبی و روی سالوادوری به ترتیب در رده‌های ۱۰ و ۱۳ از ۱۵ رده قرار گرفتند. سالوادوری در دورهای اولیه با نقص موتور از مسابقه بازنشسته شد و ماشین شلبی نیز در اواخر مسابقه به همین سرنوشت دچار شد.
چون بدانند علت تأخیر اینک آید خیانت و تقصیر
هر که تأخیر کرد در تدبیر عاقبت کار او به تقصیر است
نه از وقتش کند تأخیر یکدم نه از هنگامش اندازد مقدم
قهرمانی به جرم قتل به قصاص محکوم شد و قرار است اعدام او در زندان مرکزی کرمانشاه در ۱۸ مه ۲۰۲۴ انجام شود، ولی سپس به ۲۰ مه ۲۰۲۴ تأخیر افتد.
مدام باش طلبگارِ وقت بی تأخیر قیام کن به مهمّاتِ خیر بی تعویق
دادگاه عالی نیوجرسی در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳ ازدواج همجنس در این ایالت را قانونی اعلام کرد و درخواست فرماندار مبنی بر تأخیر در روند قانونی‌سازی را نادیده گرفت. این قانون از ۲۱ اکتبر ۲۰۱۳ اجرا شد و نخستین ازدواج‌های همجنس در نیوجرسی برگزار گردیدند.
در ۱۹۰۹ فلین در یک مبارزه برای آزادی بیان در اسپوکین شرکت کرد و در آنجا برای ایجاد تأخیر در بازداشتش خود را به پایه یک چراغ بست. وی بعداً پلیس را متهم ساخت که زندان را به روسپیخانه تبدیل کرده‌است؛ اتهامی که آن‌ها را واداشت تا تمام نسخه‌های گزارش اتهام را ضبط کنند.
به خاطر محدودیت فرضیهٔ بالا، محققان تئوری جدیدی را پیشنهاد دادند و ادعا کردند که افراد، منبع را کاملاً فراموش نمی‌کنند بلکه صرفاً جدایی و گسستگی ضعیفی با پیغام دارند؛ یا به عبارت دیگر، پیام و نشانهٔ جدی نگرفتن از هم جدا شده‌اند. چون ارتباط منبع و پیام در طول زمان ضعیف شده است، بنابراین یادآوری پیام موجب یادآوری منبع نخواهد شد. در نتیجه باعث پذیرش یا متقاعد شدن با تأخیر می‌شود و منجر به اثر خفته می‌شود.
دولت خاتمی، لایحه‌ای تقدیم مجلس هفتم کرد که بر اساس آن چهار میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای نوسازی و تجهیز مدارس برداشت شود و در اختیار سازمان نوسازی و تجهیز مدارس قرار گیرد. مجلس تصویب آن لایحه را ۲سال به تأخیر انداخت و لایحه در فروردین ماه سال ۸۵ و در دوره احمدی‌نژاد به تصویب مجلس رسید.
و مخفی نماند که اگر چه شوق لقای خداوند و رغبت به انتقال از دار دنیا غالبا ثمره محبت و علامت آن است و لیکن این کلی نیست، چون می تواند شد که کسی از اهل محبت نباشد و شایق به مرگ باشد مثل کسی که در دنیا به شدت و بلای عظیم گرفتار باشد و به گمان خلاصی از آن تعبها، موت را آرزو کند و بسا باشد که کسی از جمله دوستان خدا باشد و مرگ را کراهت داشته باشد و لیکن کراهت او از مرگ به جهت زیاد کردن استعداد ملاقات خدا و تهیه اسباب لقاء است، مانند کسی که خبر آمدن محبوب او به خانه او به او برسد و او خواسته باشد که ساعتی آمدن تأخیر افتد تا خانه خود را پاکیزه کند و فرش نماید و از اغیار خالی سازد و اسباب لازمه را آماده کند تا فارغ البال و مطمئن خاطر از گلشن لقای او تمتع برد و این شخص اگر نه به جهت تهیه لقای الهی باشد ساعتی نمی خواهد در دنیا بوده باشد و علامت این سعی در عمل و صرف جمیع اوقات در کار آخرت است.
در نخستین روزهای حمله ارتش عراق به خاک ایران، حدود سی هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به اشغال ارتش عراق درآمد. طی دو روز نخست حمله، نیروهای عراقی به هیچ یگان نظامی ایرانی که در حد تیپ باشد، برنخوردند. در واقع آن‌زمان ایران فقط دو لشکر از نیروهای مسلح و دو لشکر موتوریزه پیاده‌نظام در غرب کشور داشت که آن‌ها هم همگی از مرزها فاصله گرفته بودند. در این روزها واحدهای گوناگون نیروی زمینی ایران به دلیل از هم پاشیدگی با تأخیر توانستند خود را به جبهه جنوب برسانند. نیروی زمینی ارتش توان مقابله پایاپای را با عراق نداشت.
عدم تخلیه شیر مادر به خصوص در روزهای اول پس از زایمان که شیر وارد پستان شده و آن را پر می‌کند و افزایش همزمان جریان خون در پستان باعث احتقان می‌شود. دلایل رایجی که باعث می‌شود شیر به اندازه کافی خارج نشود، تأخیر در شروع شیردهی، تغذیه ناکافی، اشتباه در نحوه گرفتن کودک زیر پستان، مکیدن ضعیف و ناکافی نوزاد، تغییر ناگهانی در روال شیردهی، قطع ناگهانی شیردهی، یا کاهش شیر خوردن ناگهانی نوزاد هستند.
قضای خالق عرش است وعدهٔ تو مگر که هر دو را نبود نیم دم زدن تأخیر
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به ترفند، پیت‌بول، خط تأخیر، به تاخت، قانون حقیقی، پدر متیو، بدهی، ۳۶۵ روز، ع چون عشق و هتل ۵۲ اشاره کرد.
سر نهم بر درش ار بخت کند تعجیلی خاک آن در شوم ار عمر بود تأخیرش
تویی فرمانروای کشور دلها کنون واعظ دلی نتواند از تأخیر افغان تو سر پیچد
گفت ای یاران چرا ناید به سر این سفر را چیست تأخیر این قدر
از بهر دوا جام صفایی بمن آرید تأخیر روانیست،با شتاب بیارید