بیو
معنی کلمه بیو در لغت نامه دهخدا

بیو

معنی کلمه بیو در لغت نامه دهخدا

بیو. [ ب َ ] ( اِ ) عروس. ( برهان ). به این معنی بیوک هم آمده و در بختیاری بیک بهمین معنی است. رجوع کنید به بیوگ و بیوگان. ( حاشیه برهان چ معین ). عروس مقابل داماد. ( ناظم الاطباء ). بمعنی عروس و بیوکانی یعنی عروسی و آن را ویو و بیوک نیز خوانند. ( انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از جهانگیری ) :
برهی گر کنی بفردی خو
از حسود و خسور و ننگ بیو.سنائی.
بیو. [ بیوْ ] ( اِ ) کرمکی باشد که جامه پشمین و کاغذ را بخورد و ضایع کند. ( برهان ) ( از جهانگیری ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ) ( از آنندراج ). مصحف بید. ( حاشیه برهان چ معین ). بید. پت. ( یادداشت مؤلف ): العث ؛ بیو خوردن پشم را. عثه. ( تاج المصادر بیهقی ) :
شهاب قلاووز تو دیو به
به پشم زنخدانت در بیو به.پوربها.ز عدلش گرگ با صد حیله و ریو
نهان گردد به پشم میش چون بیو.فخری.ز عنکبوت فلک رشته های آتش رنگ
بتافت وز تف آن بر گلیم شب زد بیو.آذری.|| بمعنای ارژن که نام درختی است. رجوع به ارژن شود.
بیو. [ ی ُ ] ( اِخ ) ژان باتیست ( 1862 - 1774 م. ). فیزیکدان فرانسوی. اطلاعاتش وسیع بود و در پیشرفت ریاضیات و نجوم و تاریخ علم سهمی دارد. از 1800 م. استاد کولژ دو فرانس بود. قانون بیو در باب نور قطبیده معروفست. به اتفاق ساوار قانون معروف به قانون «بیو - ساوار» را در باب تأثیر جریان برق بر میدان مغناطیسی بیان نمود. || پسرش ادوارد کنستان بیو ( 1850 - 1803 م. ) چین شناس بود. ( دائرة المعارف فارسی ).

معنی کلمه بیو در فرهنگ معین

( اِ. ) نک بید.

معنی کلمه بیو در فرهنگ عمید

= بیوگ
= بیب

معنی کلمه بیو در فرهنگ فارسی

( اسم ) عروس بیوگ .
ژان باتیسب ٠ فیزیکدان فرانسوی ٠ اطلاعاتش وسیع بود و در پیشرفت ریاضیات و نجوم و تاریخ علم سهمی دارد ٠

معنی کلمه بیو در دانشنامه عمومی

بیو ( به اسپانیایی: Bello, Aragon ) یک شهرستان در اسپانیا است که در استان تروئل واقع شده است.
بیو ۵۱ کیلومترمربع مساحت و ۳۶۹ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه بیو در فرهنگ معین

معنی کلمه بیو در ویکی واژه

نک بید.

جملاتی از کاربرد کلمه بیو

چون بیوباردت نهنگ سقر دست بر سر کنی نیابی سر
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال وست برومویچ آلبیون و باشگاه فوتبال منچستر یونایتد اشاره کرد.
برو خاموش شو ای بیوفا تو سَرِ اسرارِ شرع مصطفی تو
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال چارلتون اتلتیک، باشگاه فوتبال ساتون یونایتد، باشگاه فوتبال فارست گرین راورز، باشگاه فوتبال اکستر سیتی، باشگاه فوتبال چلتنهام تاون، باشگاه فوتبال کاردیف سیتی، باشگاه فوتبال آکرینگتون استنلی، باشگاه فوتبال هرفورد یونایتد، باشگاه فوتبال برایتون اند هوو آلبیون، باشگاه فوتبال ایستلی، و باشگاه فوتبال لوتون تاون اشاره کرد.
اتحادیه اروپا مأموریت ایجاد طرح عملیاتی گوناگونی زیستی را (با توجه به دیگر کشورهای پیشرفته) و به موجب قرار ریو در سال ۱۹۹۲ به شیوه‌های مختلف تفسیر کرده است. اتحادیه به جای اینکه فهرستی مشروح از بیوتا، و تحلیل تهدید ناشی از آن و طرح‌های عملیاتی برای گونه‌های زیستی، در متن سیاست‌های رشد اقتصادی مربوط به ماهیگیری، کشاورزی و غیره، به حفاظت از منابع زیستی اشاره کرده است.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به شورش گارد پرتورین، فابیولا، ۱۸۶۰، ولکان، پسر ژوپیتر، هفت‌خوان علی‌بابا، نامزد شده، فردا هم روز خداست، مسالینا و سرنوشت اشاره کرد.
چندانکه جای در دل آتش کند سپند خواهم که جا بخاطر آن بیوفا کنم
استاد همه چی دون، تلوبیون، ۱۵ آذر ۱۳۹۳، دریافت‌شده در ۱۵ فروردین ۱۳۹۷
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده است می‌توان به باشگاه فوتبال استوک سیتی و باشگاه فوتبال ویتون آلبیون اشاره کرد.
بختش دگر ز خواب عدم بر نداشت سر هر کو ز چشم همت ایشان بیوفتاد
رُوَیْم گوید اخلاص اندر اعمال آن بود که اندرو هر دو سرای عوض چشم ندارد و از هر دو فریشته هیچ حظّ نبیوسد.
نبیره ی جهانگیر بیوَرْسْب شاه پناه دلیران و پشت سپاه
هان محمود عشق را با فسق میامیز و حق را با باطل ممزوج مکن که بدین زلت ولایت عشق بر تو بشورد و چون پدر خویش از بهشت عشق بیوفتی و به عناء دنیای فسق درمانی.
بیوفایی شد دو چارت یا گرفتاری بگو کانچنان دل جمع رفتی و پریشان آمدی
اَلکسی وُروبیوف (روسی: Алексей Владимирович Воробьёв؛ زادهٔ ۱۹ ژانویهٔ ۱۹۸۸ (سن ۳۲)) خواننده و بازیگر اهل کشور روسیه است. نام هنری وی «اَلکس اِسپارو» می‌باشد.
کتیبه موجود در بنا حکایت از آن می‌کند که این بنا متعلق به مرد شریفی به نام سالار خلیل است که او را با قساوت کشته‌اند، ولی تا کنون نام وی در منابع یافت نشده است. دیوید بیور کلمات بعدی را چنین خوانده است: «صفعه بن امّه» که البته کاملاً با حروف باقی‌مانده مطابقت نمی‌کند. در پایان دعایی که به خط کوفی بر ساقه گنبد نوشته شده نام هنرمند محمد بن احمد غود آمده که در جای دیگری ذکر از آن نرفته است.
بیوفایی بین که خونم را بشمشیر جفا دم بدم میریزد آن زیبا نگارم الغیاث
کجا بیور اسپش همی خواندند چنین نام بر پهلوی راندند
معمولاً پرنده به سرعت تلف می‌شود ولی گاهی دوره کوتاهی از ضعف و بی‌حالی قبل از مرگ مشاهده می‌شود. جداسازی و تشخیص گونه‌های باد سرخ از طریق تهیه سواب از خون قلب یا بافت طحال و کبد صورت می‌گیرد. و درمان آن از طریق تزریق عضلانی پنی سیلین یا آنتی‌بیوتیک‌های کینولون صورت می‌گیرد.
جسد ادوارد را در صومعهٔ تیوکسبری به خاک سپردند و بیوه‌اش آن نویل با دوک گلوستر که بعدها در سال ۱۴۸۳ با عنوان ریچارد سوم بر تخت پادشاهی نشست ازدواج کرد.