بینوا

معنی کلمه بینوا در لغت نامه دهخدا

بینوا. [ ن َ ] ( اِخ ) داود فرزند میرزا مهدی حسینی طوسی اصفهانی. بگفته هدایت درمجمع الفصحاء از مشاهیر فضلا و معاریف اعاظم علما بوده است و شعر میسروده. ( از مجمع الفصحاء ج 2 ص 82 ).، بی نوا. [ ن َ ] ( ص مرکب ) ( از: بی + نوا ) بی سامان. ( آنندراج ). بی سر و سامان. بی سرانجام. ( ناظم الاطباء ) :
بجای دگر خانه جویی سزاست
که ایدر همه کارها بی نواست.فردوسی.اگر بنده رنجانیش نارواست
چو حق رنجه شد کار بس بی نواست.فردوسی.کار عمادالدین روشن نشد و بی نوا و بی ترتیب بود. ( المضاف الی بدایع الازمان ص 48 ). || بی ساز و سامان و وسائل زندگی و نعمت و نواخت. بی قوت و غذا : و بی برگ و بی نوا بخراسان رفت. ( تاریخ بخارای نرشخی ص 112 ).
ناکسان از توبا نوا و نوال
بی کسان از تو بی نوا و نژند.خاقانی.نه هیچ مرد بود بی نوا بدرگه او
نه هیچ خلق بود تشنه بر لب جیحون.قطران. || بی قوت و بی خوراک. ( غیاث ) ( آنندراج ) :
چنین گفت لنبک به بهرام گور
که شب بی نوا بد همانا ستور.فردوسی.بیچاره بسی بگردید و ره بجائی ندانست تشنه و بی نوا روی بر خاک... نهاده... ( گلستان ). || گدا. ( ناظم الاطباء ). بی چیز. بی برگ و نوا. تهیدست. فقیر. بی برگ. محروم :
چو لشکر شد از خوردنی بی نوا
کسی بی نوایی ندارد روا.فردوسی.دو مردند شاها بدین شهر ما
یکی بانوا دیگری بی نوا.فردوسی.بدین خانه درویش بد میزبان
زنی بی نوا شوی پالیزبان.فردوسی.برادران و رفیقان تو همه بنوا
تو بی نوا و بدست زمانه داده زمام.فرخی.اولیا و حشم و اصناف لشکر را نیز کسان ایشان هر چیزی بفرستادند که سخت بی نوا بودند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 653 ).
همچون غریب ممتحن
پژمرده باغ بی نوا.ناصرخسرو.اینجا مساز عیش که بس بی نوا بود
در قحطسال کنعان دکان نانوا.خاقانی.بر زمین هر کجا فلک زده ایست
بی نوائی بدست فقر اسیر.خاقانی.ای صاحب کرامت شکرانه سلامت
روزی تفقدی کن درویش بی نوا را.حافظ.چو بر در تو من بی نوای بی زر و زور
بهیچ باب ندارم ره خروج و دخول.

معنی کلمه بینوا در فرهنگ معین

(نَ ) (ص مر. ) ۱ - بی چیز، تهی دست . ۲ - بی چاره ، بی سامان . ۳ - ناتوان ، درمانده .

معنی کلمه بینوا در فرهنگ عمید

۱. بی چیز.
۲. بیچاره.
۳. بی سروسامان.
۴. ناتوان، درمانده.
۵. بدبخت.

معنی کلمه بینوا در فرهنگ فارسی

بی چیز، بیچاره، بی سروسامان، ناتوان ودرمانده
( صفت ) ۱ - بیچیز تهیدست . ۲ - بیچاره بیسامان . ۳ - ناتوان درمانده عاجز .
داود فرزند میرزا مهدی حسینی طوسی اصفهانی بگفت. هدایت در جمع الفصحائ از مشاهیر فضلا و معارف اعاظم علما بوده است و شعر میسروده ٠

معنی کلمه بینوا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی بَیَّنُواْ: بیان کردند - روشنگری کردند
معنی بَائِسَ: بدحال - بینوا
ریشه کلمه:
بین (۵۲۳ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه بینوا

در مقابل اتلولف علی‌رغم برخورداری از حمایت نسبی به‌منظور جلوگیری از جنگ و خونریزی شرایط پیش‌آمده را پذیرفت و به مقام پیشتر خود که فرمانروایی کنت بود بازگشت و تا پایان عمر حکومت آن سرزمین و چند استان شرقی دیگر را در اختیار داشت. او در این مدت تمام تلاش خود را به‌کار بست تا از درد و رنج بینوایان در کنت بکاهد و وصیت نمود تا پس از او نیز غذا، نوشیدنی و مسکن برای افراد نیازمند در نظر گرفته شود. اتلولف در ۸۵۸ درگذشت و مردمش بر او سوگواری بسیار کردند. او را نخست در استینینگ به خاک سپردند اما بعدتر جسدش را به کلیسای جامع وینچستر منتقل نمودند.
بینوایان را حضور گلشن و گلخن یکیست دیگران در سرو و گل بینند و ما در خار و خس
جنون بینوایم هر چه بندد محمل وحشت ندارم آنقدر دامن که باشد قابل چیدن
محمود یکم در سال ۱۷۳۹ دستور بازسازی مجدد مسجد را داد و به آن مدرسه که هم‌اکنون به صورت کتابخانه‌است و ۳۰۰ هزار جلد کتاب در آن جای دارد و همچنین یک آشپزخانه برای پخت و پخش غذا بین بینوایان و یک کتابخانه اضافه نمود، در سال ۱۷۴۰ حوضی جهت وضو ایجاد نمود که همه این‌ها در مجموع مسجد را تبدیل به یک محل اجتماع نمود. در همان زمان نیز یک راهرو بزرگ و یک محراب جدید در داخل ساخته شد.
از کارهای معروف او می‌توان به بازی در فیلم‌های بینوایان، اربابان آهنین، استاد، معشوق بانو چترلی و افق: حماسه آمریکایی اشاره کرد.
بس فراوان بینوا از فر تو گشته غنی من هم از فر تو گشتم فارغ از رنج و الم
در گنجینهٔ حدوث و قدم به گدایان بینوا بگشود
آواز ناله ام، چو بآن بینوا رسید؛ خونش بجوش آمد و، نالید زار زار!
وی همچنین در یک مینی سریال تلویزیونی فرانسوی به نام بینوایان شرکت داشته‌است.
سایفرد برای بازی در نقش کوزت در فیلم موزیکال بینوایان (۲۰۱۲)، نامزد دریافت جایزۀ انجمن بازیگران فیلم شد. بازی او در نقش ماریون دیویس در فیلم زندگی‌نامه‌ای منک (۲۰۲۰) مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفت و نامزد دریافت جوایز اسکار، گلدن گلوب، گزینش منتقدان فیلم و ساترن شد. او در سال ۲۰۲۲ در مینی‌سریال دراپ‌اوت نقش الیزابت هولمز را به تصویر کشید‌ که به موجب آن برنده جایزۀ امی و جایزۀ گلدن گلوب بهترین بازیگر زن مجموعه تلویزیونی کوتاه یا فیلم تلویزیونی شد. وی همچنین در سال ۲۰۲۲ از سوی مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در جهان انتخاب شده‌است.
بهر آن می پاشم این ارزن که تا سیر گردند مرغکان بینوا
روزی سی تن عیال بینوا نتوان برید زین عمل گویا ندارد آگهی احبان تو
برخی از ملی گرایان برمه ای که کشورشان تحت استعمار بریتانیا بود، جنگ جهانی دوم را یک فرصت می‌دانستند. آنها فکر می‌کردند که با همکاری در جنگ می‌توانند امتیازاتی را از، بریتانیا بگیرند. از سوی دیگر، برخی دیگر مانند ملی‌گرایان حزب تاکینز معتقد بودند که تحت هیچ شرایطی نباید جنگ را آغاز کرد. در اوت ۱۹۳۹، آنگ سان و دیگر اعضای تاکینز حزب کمونیست برمه را تشکیل دادند. علاوه بر این، آنگ سان حزب انقلابی خلق (که پس از جنگ به حزب سوسیالیست برمه تغییر نام داد) را تأسیس کرد و با حزب تاکینز، اتحادیه دانشجویی تمام برمه، فعالان راهبان و حزب بینوایان با با ماو اتحاد تشکیل داد و حزب بلوک آزادی تأسیس شد.
بدین بینوا میهن و مان رسد' فردوسی
زِکام بنده شود گرد بینوایی کم گر آب جود تو مربنده را رسد به مذاق
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به بینوایان، خون‌آشام اپرا و ویلیام تل اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به مهتاب، بله آقای وزیر، شاهد خاموش و بینوایان اشاره کرد.
ثنای محتشم بینوای خاک نشین به خان محتشم پادشه نشان برسان
جدا ز یاران، تار گسسته را مانم که بینوا شده ام گر دمی جدا شده ام
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به حیوانات شب‌زی اشاره کرد. و بازی در نقش کوزت در سریال بینوایان (مینی‌سریال ۲۰۱۸) ساخت شبکه بی بی سی.