بیستم

معنی کلمه بیستم در لغت نامه دهخدا

بیستم. [ ت ُ ] ( عدد ترتیبی ، ص نسبی ) چیزی که در مرتبه بیست واقع شده باشد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بیستم در فرهنگ معین

(تُ ) (ص . ) دارای رتبه با شمارة بیست .

معنی کلمه بیستم در فرهنگ عمید

آن که یا آنچه در مرتبۀ بیست واقع شده.

معنی کلمه بیستم در فرهنگ فارسی

عدد ترتیبی برای بیست آنکه یا آنچه در مرتب. بیست باشد .

معنی کلمه بیستم در ویکی واژه

دارای رتبه با شمارة بیست.

جملاتی از کاربرد کلمه بیستم

فصل بیستم در بیان وصول به حضرت خداوندی بی‌اتصال و انفصال
در بیستمین قرن، ز پس حربه تکفیر؟ ای ملت اکبیر!
حربه وحشت و ترور، کشت چو میرزاده را سال شهادتش بخوان «عشقی قرن بیستم »
که بتاریخ بیستم ز رجب تا بنوغان که باشد آن شش ماه
تولید ابسنت در سوییس آغاز شد. اگرچه به عنوان یک نوشیدنی الکلی در پایان سده نوزدهم و آغاز سده بیستم میلادی در بین فرانسویان به خصوص هنرمندان و نویسندگان پاریسی رواج پیدا کرد و جزئی از فرهنگ کولی وار شد ابسنت توسط جوامع محافظه کار و قدغن گرایان در آمریکا مورد مخالفت قرار گرفت. برخی از افراد مشهور چون ونسان ونگوگ و اسکار وایلد از طرفداران ابسنت برشمرده می‌شوند.
سِر اِدوین لَندسیر لاتی‌یِنز ⟨۹مارس۱۸۶۹ـ‍ ۱ژانویهٔ ۱۹۴۴⟩ معمار انگلیسی است که به دلیل تطبیق خلاقانهٔ سبک‌های معماری سنتی با نیازهای دوران مدرن، مشهور بود. او بسیاری از خانه‌های روستایی انگلیسی، یادبودهای جنگ و ساختمانهای عمومی را طراحی کرد. نویسندهٔ زندگینامه‌اش، کریستُفر هاسی در زندگینامه‌اش نوشته‌است: «او در زمان زندگی‌اش (لاتی‌ینس) به عنوان بزرگترین معمار ما از زمان رن شناخته می‌شد و اگر هم نه، بسیاری به برتری او باور داشتند.» گاوین استَمپ، مورخ معماری، وی را «بی‌شک بزرگترین معمار انگلیسی در قرن بیستم (یا هر قرن دیگر)» توصیف کرد.
آمازیغ اطلس میانی (برخلاف تشلحیت همسایه) تا سده بیستم سنت نوشتاری مهمی نداشت. امروزه رسماً از خط تیفیناغ برای آموزش در مدارس مراکش نوشته می‌شود، در حالی که ادبیات زبان‌شناسی توصیفی معمولاً از الفبای لاتین استفاده می‌کند و الفبای عربی نیز گاه استفاده می‌شود.
پس از انتشار قطعه بالا روزنامه قانون یکی از جراید طرفدار قوام السلطنه تحت عنوان «کابینه نیم بندی» در جواب عشقی مقاله‌ای نوشت. میرزاده عشقی هم در پاسخ آن مقاله قطعه ذیل را بگفت و در روزنامه قرن بیستم (مورخ سی‌ام بهمن هزار و سیصد و یک) منتشر ساخت:
در اروپای قرن هجدهم، تخمین زده می‌شود که سالانه ۴۰۰٬۰۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دادند و یک سوم از همه موارد نابینایی به دلیل آبله بود. گمان می‌رود که پیرامون ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مرگ در سدهٔ بیستم از آبله برخاسته باشد. تا سال ۱۹۶۷، ۱۵ میلیون مورد در سال رخ می‌دهد. ازجملهٔ افراد برجسته‌ای که مبتلا به آبله بودند: ولفگانگ آمادئوس موتسارت، گاو نشسته، رامسس پنجم، هنری هشتم، ادوارد ششم، پتر دوم روسیه، جرج واشینگتن، اندرو جکسون.
با توجه به آن که هیپرکلسترولمی، دیابت، کشیدن سیگار، چاقی، پرفشاری خون و زندگی بی تحرک و نشسته از عوامل خطرساز در بروز این ضایعات شناخته شده‌اند تا ۱۰ سال قبل تصور می‌شد که با کنترل این عوامل به ویژه هیپرکلسترولمی و پرفشاری خون، بتوان تا آخر قرن بیستم ابتلا به بیماری‌های کرونری را محدود ساخت. اما به نظر می‌رسد وجود عوامل دیگری موجب شکست در این امر شده‌است.
اولین کسی بود که تألیفاتی به زبان عربی در تونس در قرن بیستم ارائه داد، آثار و تألیفات او به چهل عدد رسیده‌اند که در نهایت دقت علمی هستند و نشان از تسلط شیخ در علوم مختلف حقوق و ادبیات است.
مهاجرت در مقیاس بالا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم از جوامع دور از وطن یهود در اروپا و خاورمیانه و اخیراً مهاجرت در مقیاس بالا از آفریقا، غرب آسیا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، کشورهای پساشوروی سابق و اتیوپی عناصر فرهنگی جدیدی با خود آورده و اثر شگرفی بر فرهنگ اسرائیل گذاشته‌اند.
بیستم هیبت است باید که با هیبت باشد تا مرید را از وی شکوهی و عظمتی و هیبتی در دل بود تا درغیبت و حضور مودب باشد و نفس مرید را از هیبت ولایت شیخ شکستگی و آرامش باشد و شیطان را از سایه و هیبت ولایت شیخ یارای تصرف در مرید نباشد.
در نیمه اول قرن بیستم، استخر توسط ارنست هرتسفلد و سپس تیمی از دانشگاه شیکاگو به رهبری اریش اشمیت به‌طور گذرا مورد بررسی قرار گرفت. مفصل‌ترین گزارش از ویرانه‌های استخر پیش از کاوش‌های قرن بیستم توسط دو باستان‌شناس فرانسوی اوژن فلاندن و پاسکال کوست در اواخر سال ۱۸۴۰ انجام شد. استخر ساسانی عمدتاً کاوش‌نشده باقی مانده‌است.
آدلاید روزالی هاسه (۱۳ سپتامبر ۱۸۶۸–۲۸ ژوئیه ۱۹۵۳) به عنوان یکی از «۱۰۰ رهبر مهم ما در قرن بیستم» در نسخه دسامبر ۱۹۹۹ کتابخانه‌های آمریکا فهرست شده است. او با توسعه سیستم طبقه‌بندی ناظر اسناد مورد استفاده توسط دفتر چاپ دولتی و برنامه کتابخانه سپرده گذاری فدرال اعتبار دارد.
و روز دوشنبه بیستم این ماه آلتی سکمان حاجب داود با دو هزار سوار به در بلخ آمد و جایی که آنجا را بند کافران گویند بایستاد و دیهی دو غارت کردند. چون خبر بشهر رسید، امیر تنگدل شد، که اسبان بدره گز بودند و حاجب بزرگ با لشکری بر سر آن، سلاح خواست تا بپوشد و برنشیند با غلامان خاص که اسب داشتند، و هزاهز در درگاه افتاد. وزیر و سپاه سالار بیامدند و بگفتند: زندگانی خداوند دراز باد، چه افتاده است که خداوند بهر باری سلاح خواهد؟ مقدّم گونه‌یی‌ آمده است، همچنو کسی را باید فرستاد؛ و اگر قوی‌تر باشد سپاه سالار رود . جواب داد که چه کنم؟
در هنر من از کسی کم نیستم تا به خدمت پیش دشمن بیستم
سازمان‌دهندگان جامعه (سیاستمداران، الهی‌دانان، دانشگاهیان و خانواده‌ها) گاهی از فرهنگ برای تحمیل و تضمین نظم استفاده می‌کنند که اصول اولیه آن در طول زمان برحسب نیاز تغییر می‌کند. فقط باید به نسل‌کشی‌های قرن بیستم نگاه کرد. در هر یک، رهبران از فرهنگ به عنوان یک جبهه سیاسی برای دامن زدن به احساسات ارتش و دیگر یاران خود و توجیه اعمال خود در میان مردم خود استفاده می‌کردند.
هم در آب دیده عریان بیستم بر در تو چونک دیده نیستم
و روز [سه‌] شنبه بیستم محرّم رسول را بیاوردند و خلعتی دادند سخت فاخر، چنانکه فقها را دهند: ساخت زر، پانصد مثقال و استری و دو اسب، و بازگردانیدند.