بیرحم
معنی کلمه بیرحم در لغت نامه دهخدا

بیرحم

معنی کلمه بیرحم در لغت نامه دهخدا

بیرحم. [ رَ ] ( ص مرکب ) ( از: بی + رحم ) درشت و ظالم. بی شفقت. سنگدل. ( ناظم الاطباء ). قسی. قاسی. جبار. سخت دل. غلیظ القلب. قسی القلب. دل سخت : و ایشان با دیگر خرخیزیان نیامیزند و مردم خوارند و بیرحم و زبان ایشان دیگر خرخیزیان ندانند. ( حدود العالم ). از گناه بازگردید و توبه کنید تا از دست او نجات یابید و وی نزدیک است ببلوغ رسد و سخت بیرحم و بی شفقت است. ( قصص الانبیاء ص 179 ).
نهنگی بدخویست این زو حذر کن 
که بس پرخشم و بیرحم است و ناهار.ناصرخسرو.بیرحمی و درشت که از دستبند تو
نه نیک سام رست و نه بدحام بیرحام.ناصرخسرو.کاشکی بر دل بیرحم تو اعتمادی دارمی. ( سندبادنامه ص 75 ). مهامط و مصاعد آن از خوف صیادان بیرحم منزه. ( سندبادنامه ص 120 ).
چون دشمن بیرحم فرستاده اوست 
بدعهدم اگر ندارم این دشمن دوست.سعدی.بار بی اندازه دارم بر دل از سودای عشقت 
آخر ای بیرحم باری از دلم برگیر باری.سعدی.چنان بیرحم زد تیغ جدایی 
که گوئی خود نبوده ست آشنایی.حافظ.و رجوع به رحم شود. || وحشی. بیابانی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بیرحم در فرهنگ معین

(رَ ) [ فا - ع . ] (ص مر. ) ۱ - سخت دل ، شقی ، قسی . ۲ - ظالم ، ستمکار.

معنی کلمه بیرحم در فرهنگ عمید

۱. سنگدل.
۲. ظالم، ستمکار.

معنی کلمه بیرحم در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - سخت دل سنگدل شقی قسی مقابل رحیم بارحم . ۲ - ظالم ستمکار

معنی کلمه بیرحم در دانشنامه عمومی

بی رحم (فیلم). بی رحم ( به انگلیسی: No Mercy ) فیلمی است محصول سال ۱۹۸۶ و به کارگردانی ریچارد پیرس است. در این فیلم بازیگرانی همچون ریچارد گی یر، کیم بسینگر، جروئن کرابا، جرج دزوندزا، گری باسارابا، ویلیام آترتون، تری کینی، الی پوژه، بروس مک گیل، ری شارکی و کیم چان ایفای نقش کرده اند.
یک مأمور مخفی نامتعارف عضو پلیس شیکاگو به همراه شریکش استخدام می شوند تا یک شخص مهم را در دستهٔ جنایایی نیو اورلانز به قتل برسانند…
بی رحم (فیلم ۲۰۱۷). بی رحم ( انگلیسی: The Merciless ) یک فیلم جنایی اکشن محصول سال ۲۰۱۷ کره جنوبی به کارگردانی بیون سونگ هیون و با بازی سول کیونگ - گو و ایم شی وان است. این فیلم در ۱۷ مه ۲۰۱۷ در کره جنوبی منتشر شد. بی رحم در هفتادمین جشنواره فیلم کن در ۲۴ مه ۲۰۱۷ به نمایش درآمد.
• سول کیونگ - گو در نقش جه هو
• ایم شی وان در نقش هیون سو
• کیم هی وون در نقش بیونگ گاب
• جئون هه - جین در نقش چون این سوک
• لی گیونگ - یونگ در نقش بیونگ چول
• جانگ این سوب در نقش مین سول
• کیم جی هون در نقش جونگ شیک
• لی جی - هون در نقش دادستان عمومی اوه
• چوی بیونگ - مو در نقش کاپیتان چوی
• مون جی یون در نقش یونگ گون
• نام گی ئه در نقش مادر هیون سو
• جین سون کیو در نقش رئیس بخش امنیت زندان
• هو جون هو در نقش کیم سونگ هان
• شین سو یول
• کیم بو - می
• لی می سو
• کیم سونگ - اوه در نقش جونگ سونگ پیل

معنی کلمه بیرحم در ویکی واژه

crudele

جملاتی از کاربرد کلمه بیرحم

ز تیغ ناز خون خلق بیرحمانه می ریزد به آیینی که گویی باده در پیمانه می ریزد
آنکه انداخت ز پایم چو سر زلف دراز باربش در دل بیرحم وفائی انداز
در سنت یونانی ابوالهول موجودی خیانت ‏پیشه و بیرحم با سر یک زن، بدن یک شیر و بالهای یک پرنده. برطبق اسطوره‏‌های یونانی او آنهایی که با او رو در رو می‌‏شود را با پرسیدن یک چیستان به چالش می‏‌کشد، و آنها که در پاسخ ناموفق باشند را کشته و می‏‌خورد. این نسخه مرگبار ابوالهول در اسطوره و درام اودیپ ظاهر شده است.
اعضای نخستین اس‌جی-۱ سرهنگ جک اُنیل (ریچارد دین آندرسن) دکتر دنیل جکسن (مایکل شنکس) سروان سامانتا کارتر (آماندا تپینگ) و تیلک (کریستفر جاج) بودند. در هشت فصل نخست دشمنان اصلی گؤائولدها بودند: موجودات بیگانهٔ مارفش بیرحمی با هوش و ذکاوت بسیار بالا و سودای سیطره بر کل کهکشان‌ها که به بدن موجودات دیگر، شامل انسان‌ها در سیاره‌های گوناگون هجوم برده و به صورت انگل در آن ساکن شده و اختیار آن را در دست می‌گیرند. رَدِ دشمنان (از نژاد گؤائولد) آپافیس از اربابان سامانه است.
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که در ۲۲ اوت برابر با ۳۱ مرداد صادر کرد نوشت: «شرایط زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج به قدری بد است که زندانیان برای ساده‌ترین حقوق و کرامت انسانی خود ناچار به اعتصاب غذا شده‌اند. این وضعیت ضرورت فوری اصلاح نظام بیرحمانه زندانها در ایران را برجسته می‌کند». این زندانیان علی‌رغم وخامت حال، از رسیدگی درمانی محروم مانده‌اند. این سازمان از دولت ایران خواست به گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه بازدید از زندان رجایی‌شهر را بدهد.
ته که خورشید اوج دلربایی چنین بیرحم و سنگین دل چرایی
مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در بیانیه‌ای این تحریم‌ها را تأیید و گفت این افراد و نهادهای قضایی به دلیل نقش آنها در شکنجه بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، بازداشت‌های خودسرانه افراد به دلیل انجام مراسم مذهبی، اجتماع مسالمت آمیز و ابراز نظر مورد تحریم قرار گرفته‌اند. مایک پومپئو تصریح کرد: براساس گزارش‌ها، قاضی سید محمود ساداتی در تأیید حکم اعدام نوید افکاری در دادگاه تجدید نظر دست داشته است. او در ادامه ضمن محکوم کردن اعدام نوید افکاری، از جامعه بین‌المللی خواست که همانند ایالات متحده در راستای پاسخگو کردن حکومت ایران دست به اقدام بزنند. مایک پومپئو همچنین تصریح کرد که ایران دستگاه قضایی خود را به یک دستگاه ظالمانه سرکوب تبدیل کرده است.
امید نجات من ازان زلف به خط بود سر زد خط بیرحم و گرفتارترم کرد
صد غمم از تو و این غم کشدم از همه بیش که تو بیرحم نداری سر غمخواری من
در سرشت سحاب وهاب جز شحی نماند و چشم بیرحم غمام را ترشحی نه، چشمه های آب نیستان از خاک بسته و جسم های خاک بستان گسسته گشت و راه سیلاب گردون از بسیط هامون بسته شد.
ارد دوم به همراه برادر بزرگتر خود مهرداد پدر خود فرهاد سوم را که شاه ایران بود، در سال ۵۷ یا ۵۸ پ. م مسموم کردند. پس از این کار، مهرداد که پسر بزرگتر بود به شاهی رسید، ولی سلطنت او بیش از سه یا چهار سال دوام نداشت. وی بسیار سخت‌گیر و بیرحم بود. از این رو بزرگان کشور و عامهٔ مردم بر او شوریدند و پس از مبارزاتی که بین او و ارد دوم درگرفت، ارد او را کنار زد و خود بر تخت شاهی نشست.
توکولتی‌نینورتای یکم پسر شلمنسر یکم نیز شاه توانایی بود. او جنگ‌های بیرحمانهٔ زیادی برپا ساخت و مردم سرزمین‌های شکست خورده را به منظور از میان بردن حس بیداری ملّی در آنها، از سرزمین‌هایشان اخراج می‌کرد. او سوریه و ماری را تصرف کرد و در جنگی میان آشور و بابل، کاشتیلیاش سوم را شکست داد و آشوریان، شهر بابل را تسخیر کردند (۱۲۲۵ پ. م). کاشتیلیاش سوم اسیر و به آشور تبعید شد.
بدبختانه سیستان نیز در اثر یورش خانمان‌سوز تیمورلنگ در قرن چهاردهم (۱۳۸۳م) و تخریب بیرحمانه شبکه‌های آبیاری و بندهای آب که بر رودخانه هیرمند قرار داشت، آن را به ویرانه مبدل کرد که این ویرانی شبکه‌های آبیاری نیز تکرار شد و در نتیجه یکی از معمورترین و ثروتمندترین مناطق کشور از عمران افتاد و خراب و خراب‌تر گردید.
اوگتای قاآن فردی زیرک و هشیار بود در صورت لزوم فردی دست و دلباز بود و در جای خود سختگیر و بیرحم. آنچه صفت مشخصهٔ وی بود توجه وی به اسلام بود وی در تمام دوران سلطنت خویش روش سازش را برای به مسلمانان در بیشتر گرفت و برای آنان ارجحیت خاصی نسبت به دیگر اقوام و مذاهب قائل بود. به همین دلیل اوگتای در جهت گسترش سیاست اسلام‌دوستی خود، فرمان‌هایی در زمینهٔ انجام فرائض دینی صادر کرد از جمله آزاد بودن مسلمانان در ساختن مساجد و مدارس و ابنیهٔ خیریه و همچنین نزدیک صدهزار دینار زر سرخ و دو هزار جامه برای مشایخ و روحانیون دیگر فرستاد. در زمان اوگتای حکومت ایالات مسلمان همزمان در اختیار محمود یلواج باقی ماند.
پس از آنکه آقا محمدخان قاجار توانست سپاه جعفرخان زند را در اصفهان شکست دهد، تصمیم گرفت که مناطق کوهستانی زاگرس را نیز وادار به اطاعت کند، لذا به آن منطقه لشکرکشی کرد و دستور داد تا سربازانش در نهایت قساوت و بیرحمی با آنان رفتار کنند. همین برخوردهای خشونت‌آمیز سبب گردید که بختیاریها علیه سپاه آقا محمد خان به پا خاستند و سرانجام طی نبردی در بین گلپایگان و اراک سپاهیان او را شکست دادند.
میکند لطفی، ز بیرحمی بسی خونخوار تر میزند حرفی، ز خاموشی ولی هموار تر
هرقدر در چمن حسن تو گل افزون شد شرم بیرحم به خار سر دیوار افزود
پنجه کردم با تو بیرحم و زیان کردم از آن گاه مینالم ز دست خویش و گاه از دست تو
هنگامی که اردشیر به پادشاهی رسید مغ‌ها پیشگویی کردند که در دوران سلطنت وی محصولات فراوان می‌شود و از سوی دیگر تعداد زیادی از افراد با بیرحمی تمام اعدام خواهند شد. در مورد فراوانی محصول چیزی نمی‌دانیم، اما در مورد پیشگویی اعدام‌ها این اتفاق افتاد. قبل از هر چیز شاه جدید اکثر خویشاوندان نزدیک خود را اعدام کرد تا مبادا در آینده دست به توطئه‌ای علیه وی بزنند.
کلیم ار عافیت خواهی مکن تن پروری، کانجا نجات از تیغ بیرحمی نصیب صید لاغر شد