بیجا

معنی کلمه بیجا در لغت نامه دهخدا

بیجا.( ق مرکب ) بی هنگام. بی وقت. بی موقع. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بیجا در فرهنگ عمید

۱. آن که جا و مکان یا خانه ندارد.
۲. [مجاز] بی هنگام، بی موقع.
۳. [مجاز] نادرست.
۴. [مجاز] بی سبب.

معنی کلمه بیجا در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - بیهوده بی فایده . ۲ - بی موقع بی هنگام بی وقت. ۳ - ناصواب نادرست. ۴ - بی سبب .

جملاتی از کاربرد کلمه بیجا

هم وفا هم خواهش ما هیچ پرسش عیب نیست آن که می گفتی که خواهش در وفا بیجاست، هست
روستای آل کبود یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بیجار در استان کردستان می‌باشد. این روستا در ۱۲ کیلومتری شهرستان بیجار در مجاورت جاده قروه واقع شده است و دارای ۴ کیلومتر مربع مساحت می‌باشد. آل کبود منطقه‌ای است در امتداد سلسله جبال غربی ایران و بیشتر اراضی آن کوهستانی است. جنس خاک اغلب مناطق آن از سنگ‌های رسوبی می‌باشد.
رفته رفته در تنم جان شد بزرگ تنگ شد جا سوی بیجا میروم
آغ یازی، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار در استان کردستان ایران است.
این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۲ نفر (۷۷خانوار) بوده‌است.
مشک سرشته در دل بیجاده افکند دست زمین ز بهر تو برطرف مرغزار
جمعی از کارکنان رسمی نفت در شهرهای اهواز، ماهشهر، گچساران، عسلویه، بیجار، گناباد دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع بر اساس فراخوان از پیش اعلام شده برای دست زدن به یک تجمع سراسری صورت گرفته است. معترضان خواهان اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، لغو مالیات زیاد از حقوق‌ها، لغو سقف حقوقی، اضافه کردن حقوق و دستمزد، پرداخت پاداش بازنشستگی، بهبود بخشیدن به خدمات رفاهی و وضعیت بهداشت و درمان، ابطال اساسنامه صندوق نفت و رسیدگی به دیگر مطالباتشان شدند.
در شکست دل ما سعی فلک بیجا نیست می کند آینه صاف خجل زنگی را
این روستا از سمت شمال با اتصال به جاده لشت نشا-خشکبیجار و از سمت جنوب با فاصله 2 دقیقه ای به کوچصفهان و 15 دقیقه ای به رشت حائز اهمیت است.
روپوش گریه خنده بیجا چه می‌کنی! بر قهقهة تو خنده زند هایهای تو
چو بینم رخ سیب بیجاده رنگ شود آسمان همچو پشت پلنگ
ساقی اسیر از کفت امروز یا صباح می خورده وز توبه بیجا گذشته است
سید اسحاق سبحانی ( زاده ۱۳۶۳ بیجارکردستان) یک بازیکن فوتبال اهل ایران است.
چون تیغ عشق بارد بیجاست لاف طاقت از سر گذشتگان را جلاد می شناسد
در سال ۱۴۸۰ نیروهای مسیحی کاتولیک فردیناند و ایزابلا، «سلاطین کاتولیک» به شهر یورش بردند و اغلب آنها را غارت کردند، القلصادی در ارگ‌های کوهستانی در مجاورت بازا پنهان و سرانجام وطن خود را ترک کرد و با خانواده خود به بیجا در تونس پناه برد، جایی که در سال ۱۴۸۶ درگذشت.
آغبلاغ طغامین روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار در استان کردستان ایران است.
در سال ۲۰۰۲ جسد بیجان لین استیلی (خواننده و ترانه‌سرای اصلی) که بر اثر مصرف هم‌زمان کوکائین و هروئین درگذشته بود، در آپارتمان‌اش در سیاتل، واشینگتن پیدا شد.
جز این‌که کلفت بیجا کشد چه سازد کس جهان‌المکده و آرزو نشاط آهنگ
سید احمد رضا خضری (۹ مرداد ۱۳۴۵- بیجار)، استاد تمام گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران. او علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های مختلف، به سفرهای پژوهشی در قاره‌های آسیا، آمریکا و اروپا دست زده و آثار گوناگونی درحوزه تاریخ ایران، تاریخ اسلام و تاریخ تمدن اسلامی تألیف کرده‌است. وی در سال ۱۳۹۵ موفق شد عنوان پژوهشگر برتر در حوزه بین‌الملل را در ششمین جشنواره بین‌الملل دانشگاه تهران، از آن خود کند.
خلق نیکی‌ کز طبیعت می‌بزاید مرد را پیکری بیجان بسان صورت صورتگرست