بیانه

معنی کلمه بیانه در لغت نامه دهخدا

بیانه. [ ب َ ن َ ] ( اِخ ) نام شهری است درهندوستان که نیل از آنجا خیزد و آن چیزی باشد که بدان چیزها رنگ کنند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). شهری در هند که نیل در آنجا سازند. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بیانه در فرهنگ فارسی

نام شهری است در هندوستان که نیل از آنجا خیزد و آن چیزی باشد که بدان چیزها رنگ کنند .

معنی کلمه بیانه در فرهنگ اسم ها

اسم: بیانه (دختر) (کردی)
معنی: نگا « بةیان» ( نگارش کردی

معنی کلمه بیانه در فرهنگستان زبان و ادب

{exon} [زیست شناسی] توالی های رمزگذار ژن های هوهسته ای ها

معنی کلمه بیانه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بَیّانه، در اسپانیایی: بائنا، شهری کوچک در استان قرطبه اسپانیا می باشد.
بَیّانه، در اسپانیایی: بائنا، شهری کوچک در استان قرطبه اسپانیا می باشد.
← جمعیت
هرچند از دوره پیش از اسلام آثاری در این شهر و حومه آن تا نواحی مجاور آنتیگوا یافت نشده است، اما یافته های باستان شناسی پیشینه تاریخی منطقه ای را که بیانه در آن واقع است، به دوره پیش از تاریخ می رساند.
← سال ۹۲ قمری
برجسته ترین عالمی که از بیان برخاسته، ابومحمدقاسم بن اصبغ بن محمد (۳۴ق/۹۵۱م)، محدث مشهور و فقیه مالکی است که تألیفاتی در حدیث و فقه و علوم قرآنی و انساب دارد. هرچند یاقوت انتساب وی را به بیّان (مُنت بیّان) از توابع بطلیوس نیز بعید نمی داند.
[ویکی الکتاب] معنی بَیَانَهُ: بیانش - توضیحش
ریشه کلمه:
بین (۵۲۳ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

معنی کلمه بیانه در ویکی واژه

توالی‌های رمزگذار ژن‌های هوهسته‏ای‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه بیانه

گهی بر سدره‌ام کرّوبیانه گهی بر خاک ره چون آستانه
مشاورات منجر به آشتی رئیس شبه نظامیان فلسطینی، یاسر عرفات و پادشاه اردن، ملک حسین شد و مهم‌ترین بنود بیانهٔ به شرح زیر بود:
کمپانی ادوبی با انتشار بیانه‌ای رسمی از توقف پشتیبانی از ادوبی فلش تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی خبر داد.
قدیمی‌ترین اثر تاریخی ابیانه آتشکده‌ای است که مانند دیگر بناهای دِه در سراشیبی قرار گرفته است. آتشکده ابیانه را نمونه‌ای از معابد زرتشتی دانسته‌اند که در جوامع کوهستانی ساخته می‌شد.
به گفته قدیری ابیانه، وی در سفرش به ایران با خمینی و سیدعلی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار کرده و به زیارت علی بن الموسی الرضا امام هشتم شیعیان رفت.
نه چندانست گفتن در زبانها که بتوان یافت کلّی در بیانها
استودیو ناتی داگ بعد از روشن شدن تاریخ انتشار بازی خود، یک بیانه جدید را در توییتر منتشر کرد:
در سال ۱۹۳۳ در زمان حضورش در ایالات متحده آمریکا، آدولف هیتلر به قدرت رسید و دیگر به آلمان بازنگشت. در آستانه جنگ جهانی دوم او از نامه‌ای حمایت کرد که در مورد توسعه بالقوه «بمب‌های جدید فوق‌العاده خطرناک» هشدار داده می‌شد و توصیه می‌کرد که ایالات متحده پژوهش‌های مشابهی را آغاز کند. اینشتین ایده استفاده از شکافت هسته‌ای به‌عنوان سلاح را به‌صورت عمومی محکوم می‌کرد و به‌همراه برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی بیانه‌ای را با عنوان بیانیه راسل–اینشتین امضا کرد.
و کان تحت لسانه هاروت ینفث سحرا، و کان حشو بیانه ذهبا و عطرا.
نگفتند این چنین شرح و بیانها کجا یابد چنین اسرار جانها
همی گفتند از این شیوه سخنها همی دانست منصور آن بیانها
بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان بن موسی بن جعفر، در روستای وانشان (وانشون) که جاذبه‌هایش کمتر از روستای معروف ابیانه نیست، در ۱۲ کیلومتری خوانسار واقع و بنای آن با توجه به کتیبه داخل حَرم، به قرن دهم هجری مربوط می‌شود
اَبیانه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان است. این روستا در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شریعت باز بین است این بیانها ز هر گونه نوشتست این عیانها
بجای خود بیانها جمله خوش شد تو بیجا دیدی ار رؤیت ترش شد
در این صورت ببین تو جان جانها که میپردازد این شرح و بیانها
خدا را بین و با او گو تو رازت از او بشنو بیانها جمله بازت
حدود ۳۰۰ تن از هنرمندان عرصه موسیقی طی صدور بیانه اعتراضی توماج صالحی را «نواگر نوای خفته در گلو و خواسته‌های به‌حق نسلی از ایرانیان» توصیف کرده‌اند. آنها در این بیانیه اعتراضی خواستار لغو فوری حکم ظالمانه اعدام و آزادی بی قید و شرط توماج و دیگر هنرمندان زندانی شدند.
«وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِما مُحْسِنٌ وَ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» ای مؤمن و کافر «مُبِینٌ» ظاهر. هذا کقوله فی سورة البقرة: مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ قال‌ «و من کفر». للعلماء فی الذبح ثلاثة اقوال: احدها انه امر بالذبح ثمّ نسخ، الثانی انه امر غیر ممتدّ فلا یحتمل النسخ، و الثالث انه اتی بما امر به علی ما سبق بیانه.
ملکوتی هم چنین از امضاکنندگان بیانه‌های مرتبط با قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز، حوادث شهر یزد، اعتراض به حمله نیروهای شاه به منازل مراجع، حادثه ۱۹ اردیبهشت قم، تحریم جشن نیمه شعبان، حوادث ۱۷ شهریور، پشتیبانی از اعتصاب کارکنان شرکت نفت، حمایت از استادان دانشگاه‌ها و اعتراض به روی کار آمدن شاهپور بختیار بود.