بی جهت

معنی کلمه بی جهت در لغت نامه دهخدا

بی جهت. [ ج َ هََ ] ( ص مرکب ، ق مرکب ) بی سبب و بدون دلیل. بیهوده. ( ناظم الاطباء ). بی علت.

معنی کلمه بی جهت در فرهنگ معین

(جَ هَ ) [ فا - ع . ] (ق مر. ) ۱ - بی سبب ، بدون دلیل ، بی علت . ۲ - بیهوده .

معنی کلمه بی جهت در فرهنگ عمید

۱. بی سبب، بی علت، بدون دلیل.
۲. (صفت ) بیهوده.

معنی کلمه بی جهت در فرهنگ فارسی

۱ - بی سبب بدون دلیل بی علت . ۲ - بیهوده .

معنی کلمه بی جهت در ویکی واژه

بی سبب، بدون دلیل، بی علت.
بیهوده.

جملاتی از کاربرد کلمه بی جهت

معمر قذافی بدون توجه به خواسته‌های معترضان و سربازان و سیاست‌مداران لیبی جهت کناره‌گیری از حکومت، در تلویزیون دولتی اعلام کرد: «قصد ندارم لیبی را ترک کنم و می‌خواهم همین‌جا به عنوان یک «شهید» بمیرم».
آمدیم اکنون، آدمیان در اندرونِ دل، از روی باطن، محبّ حقّ‌ند و طالب اویند و نیاز بدو دارند و چشم‌داشت ِ هر چیزی ازو دارند و جز وی را بر خود قادر و متصرّف نمی‌دانند، این چنین معنی نه کفر‌ست و نه ایمان و آن را در باطن نامی نیست اما چون از باطن سوی ناودان ِ زبان آن آب معنی روان شود و افسرده گردد نقش و عبارت شود اینجا نامش کفر و ایمان و نیک و بد شود‌. همچنانک نباتات از زمین می‌رویند در ابتدای خود صورتی ندارند و چون روی به‌این عالم می‌آورند، در آغاز کار، لطیف و نازک می‌نماید و سپید رنگ می‌باید، چندین که باین عالم قدم پیش می‌نهد غلیظ و کثیف (می‌گردد) و رنگی دیگر می‌گیرد اما چون مؤمن و کافر هم نشینند چون به عبارت چیزی نگویند یگانه‌اند بر اندیشه گرفت نیست و درون عالم آزادی‌ست زیرا اندیشه‌ها لطیفند بر ایشان حکم نتوان کردن که «نَحْنُ نَحْکُمُ بِالظَّاهِرِ وَاللهُّ یَتَوَلَّی السَّرَائِرَ» آن اندیشه‌ها را حق تعالی پدید می‌آورد در تو تو نتوانی آن را به صد هزار جهد ولاحول از خود دور کردن پس آنچ می‌گویند که خدا را آلت حاجت نیست نمی‌بینی که آن تصوّرات و اندیشه‌ها را در تو چون پدید می‌آورد بی آلتی و بی قلمی و بی رنگی آن اندیشه‌ها چون مرغان هوایی و آهوان وحشیند که ایشان را پیش از آنک بگیری و در قفس محبوس کنی فروختن ایشان از روی شرع روا نباشد زیرا که مقدور تو نیست مرغ هوایی را فروختن زیرا در بیع تسلیم شرط است و چون مقدور تو نیست چه تسلیم کنی، پس اندیشه‌ها مادام که در باطند بی‌نام و نشان‌اند بر ایشان نتوان حکم کردن نه به کفر و نه باسلام، هیچ قاضی گوید که تو در اندرون چنین اقرار کردی یا چنین بیع کردی یا بیا سوگند بخور که در اندرون چنین اندیشه نکردی! نگوید! زیرا کس را بر اندرون حکمی نیست اندیشه‌ها مرغان هواییند اکنون چون در عبارت آمد این ساعت توان حکم کردن به کفر و اسلام و نیک و بد چنانک اجسام را عالمست تصورّات را عالمست و تخیلّات را عالمست و توهمان را عالمست و حق تعالی ورای همه عالمهاست نه داخل است و نه خارج، اکنون تصرّفات حق را درنگر درین تصوّرات که آنها را بی چون و چگونه و بی قلم و آلت مصوّر می‌کند آخر این خیال یا تصوّر اگر سینه را بشکافی و بطلبی و ذرّه ذرّه کنی آن اندیشه را درو نیابی در خون نیابی و در رگ نیابی بالا نیابی زیر نیابی در هیچ جزوی نیابی بی جهت و بی‌چون و چگونه و همچنین نیز بیرون نیابی پس چون تصرفّات او درین تصورّات بدین لطیفیست که بی‌نشانست پس او که آفرینندهٔ این همه است بنگر که او چه بی نشان باشد و چه لطیف باشد چنانکه این قالب‌ها نسبت به معانی اشخاص کثیفند این معانی لطیف بی‌چون و چگونه نسبت با لطف باری اجسام و صورند کثیف.
من آن نیم که ز من بی جهت کسی رنجد تعرضی که مرا هست بی وسیله مدان
اثر باده نابست که در سر درد بی جهت نیست که می خیزد و می افتد تاک
جز بی جهتی نشان نمی‌یابم جز بی صفتی خبر نمی‌دانم
شهرت هنری آنتورپ به قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد زمانی که یا بازگشایی مدرسه نقاشی و طراحی این شهر هنرمندانی چون ونسان ون گوگ و روبنس در آن به تحصیل پرداختند. در این دوران، که به عصر طلایی فلاندر، نیز معرف است اکثر هنرمندان آنتورپ را به عنوان محل مناسبی جهت ادامه کار هنری خود برگزیدند. روبن بیشتر عمر خود را در آنتورپ گذرانده‌است. موزه سلطنتی هنرهای زیبای آنتورپ مجموعه‌ای از نقاشیها، مجسمه‌ها و طرح‌هایی از سده چهاردهم تا بیستم میلادی را در خود جای داده‌است. این مجموعه نماینده آثار هنری و سلیقه علاقه‌مندان به هنر در آنتورپ و هلند شمالی و جنوبی از سده پانزدهم میلادی به بعد است.
غمگسار خویشتن را بی جهت بگذاشتم مثل هرگز کجا یابیم غمخوار دگر
بی جهتی ناخن دخل غنیم میوه خراشی کند از هر شجر
خوشبختانه در طول مسیر امکانات خوبی جهت بازدیدکنندگان دیده‌شده‌است. در ابتدای مسیر چند سکوی سیمانی به همراه شیر آب، سرویس بهداشتی و سطل زباله قرار داده‌شده‌است که برای استراحت در هوایی خنک بسیار عالی است. در طول مسیر نیز تعدادی سرویس بهداشتی و سطل زباله قرار دارد. اما بااین‌حال متأسفانه شاهد ریختن زباله توسط برخی هم‌وطنان هستیم که فضا را زشت و ناپسند کرده‌اند. این فضای بد به‌خصوص در کنار آبشار اصلی قابل‌مشاهده است.
بی جهت نیست که آزاده و سر مست شدم
در کمال لایزالی کاملست بی جهت هرجا که جوئی حاصلست
راه در بی جهت از یک جهتی بتوان برد خضر این بادیه دنبال ندیدن باشد
در سال ۱۳۸۷ صدور کارت خبرنگاری برای احمد باطبی جهت پوشش حضور محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک مورد انتقاد رسانه‌های محافظه‌کار در ایران از جمله خبرگزاری فارس قرار گرفت. نهایتاً از حضور وی در مجمع و نشست مطبوعاتی جلوگیری به عمل آمد. وی اکنون به‌طور عمده در زمینه‌های حقوق بشر و فرهنگی با وبگاه روزآن‌لاین همکاری دارد.
در اوایل قرن اخیر (۱۹۰۰ میلادی) شیمیست فرانسوی ویکتور گرینیارد روش مناسبی جهت تهیه ارگانو منیزیم هالید را توسعه داد، به‌طوری که بزودی بجای ترکیبات آلی روی به عنوان حد واسط در سنتز ترکیبات آلی مورد استفاده قرار گرفت. سنتز اتفاقی فروسین در سال ۱۹۵۱ و شناخته شدن متعاقب ساختمان مولکولی آن، راه تحقیق را برای زمینه‌ای با تنوع غیرقابل پیش‌بینی هموار کرد که اهمیت بسزایی در درک ما از پیوندهای شیمیایی داشته‌است.
گشت زمان صلح کل دوره جنگجو گذشت توپ و تفنگ بعد از این بی جهت است و بی سبب
۳ مرداد ۱۳۹۹،‌ عباس موسوی مطلق در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم گفت عده‌ای امروز بی جهت به خطر ویروس کرونا برای برگزاری مراسم ‌های محرم دامن می‌زنند. موسوی مطلق همچنین اضافه کرد: « کرونا یک ویروس سکولار است که تلاش می‌کند کشورهای دینی را با آثار مخرب خود به سمت بی دینی سوق دهد.» وی در ادامه گفته است: «ویروس کرونا سکولار است و ما فقط از نظر متخصصان متدین در برپایی مراسم و عزاداری‌های محرم و صفر پیروی خواهیم کرد.».
این جهان از بی جهت پیدا شده‌ست که ز بی‌جایی جهان را جا شده‌ست
مواد الکترت در طبیعت کاملاً متداول هستند. به عنوان مثال، سیلیکون دی‌اکسید، الکترت‌هایی هستند که به صورت طبیعی واقع می‌شوند. امروزه اکثر الکترت‌ها از پلیمرهای سنتزی مانند فلوئوروپلیمر، پلی پروپیلن، پلی اتیلن ترفتالات و غیره ساخته شده‌اند. الکترت‌های شارژ واقعی یا دارای بارهای اضافه مثبت یا منفی یا هر دو هستند؛ درحالی که الکترت‌های دوقطبی جهت‌دار، شامل دوقطبی‌های جهت‌دار هستند. میدان‌های الکتریکی داخلی یا خارجی شبه پایدار ایجادشده توسط الکترت‌ها، می‌توانند در کاربردهای مختلفی استفاده شوند.
این استان محل خوبی جهت پیدا کردن کار است. زیرا نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خود در ۳۰ سال گذشته رسیده‌است (۴٫۵ درصد).[نیازمند منبع] بیشتر این مشاغل در حیطه خدمات و فناوری قرار دارند. انتظار می‌رود که این رشد در آینده نیز ادامه پیدا کرده و فرصت‌های شغلی بسیاری برای مهاجرین در استان فراهم آید.[نیازمند منبع]
در تمام اقلیم‌ها بناهایی که با روش طراحی اقلیمی ساخته می‌شوند، نیاز به تهویه مطبوع مکانیکی را به حداقل میرسانند و به جای آن‌ها ازظرفیت‌ها و انرژی‌های موجود در بنا و اطراف سایت بهره میبرند . این ساختمان‌ها علی‌رغم اینکه عملکرد مطلوبی جهت تأمین آسایش انسان دارند، در برابر عوامل جوی نیز بسیار خوب عمل می‌کنند.