بوکس
معنی کلمه بوکس در لغت نامه دهخدا

بوکس

معنی کلمه بوکس در لغت نامه دهخدا

بوکس. [ ب ُ ] ( اِ ) نوعی ورزش و آن عبارت از مشت زدن دو تن است بیکدیگر، با دستکشهای مخصوص ، در زمینی مربع ( رینگ ). مشت زنی. ( فرهنگ فارسی معین ). از «باکس » انگلیسی. ضربت. نوعی از ورزش که دو مبارز باضربات مشت به یکدیگر حمله می کنند و در فرانسه علاوه از ضربات مشت ضربات پا نیز متداول است. ( از لاروس ).

معنی کلمه بوکس در فرهنگ معین

(بُ ) [ فر. ] ( اِ. ) ورزشی که در آن ورزشکار با استفاده از مشت با ورزشکار دیگر مبارزه می کند، مشت زنی .

معنی کلمه بوکس در فرهنگ عمید

نوعی مسابقۀ ورزشی که میان دو هم وزن و در زمین مربع شکل با دستکش مخصوص انجام می شود که طی آن ورزشکاران با زدن ضربات مشت به حریف امتیاز می گیرند.

معنی کلمه بوکس در فرهنگ فارسی

مشت زنی، نوعی ازورزش یامسابقه که بین دونفراست
( اسم ) نوعی از ورزش که برای آن مسابقاتی هم ترتیب دهند و آن عبارتست از مشت زدن دو تن بیکدیگر با دستگشهای مخصوص در زمینی مربع مشت زنی .

معنی کلمه بوکس در دانشنامه عمومی

بوکس، مشت زنی یا مبارزه با مشت یک ورزش رزمی از نوع انفرادی و تک نفره است. بوکس مبارزه ای است که در آن دو نفر با ضربات مشت در دو نوع آماتور و حرفه ای، با یکدیگر مبارزه می کنند. بوکس تاریخچه ای طولانی در کشور یونان دارد. البته بوکس مدرن در واقع از کشور آمریکا سرچشمه می گیرد. مسابقات این ورزش معمولاً با ناک اوت، ناک داون یا ضربه فنی همچون رشته های رزمی دیگر به پایان می رسد.
مسابقه ورزش بوکس به طور رسمی در ششصد و هفتاد و هفت سال پیش از میلاد مسیح در بیست و سومین بازی المپیک در هاین که نخستین نبرد این ورزش است شروع شده و «ابراستوس» اهل سمیرنا در این مسابقه فاتح و قهرمان شناخته شد.
این که قدیمی ترین نبرد بوکس به چه نوع صورت گرفت و چگونه با یکدیگر می جنگیدند معلوم نیست. چنان که در تواریخ روم ذکر شده است که طرفین مشت های خود را به چرم های خامی محکم بسته و سعی می کردند که با ضربات محکمی از این مشت های سخت و سنگین حریف را از پای درآورند. البته این مسابقات بدون رعایت وزن بدن انجام می شد.
ملائکوماس که پدرش نیز چهل و پنج سال پس از میلاد مسیح فاتح بوکس و قهرمان المپیک گردیده بود، عموم رقیب های خود را تنها با فن ( نه با زور و قدرت ) مغلوب می ساخت. مسابقه هایی که بدین صورت وقوع می یافت بدون انقطاع بود و دائماً در میدان های مسابقه یک ورزشکار با قهرمانان آماده به نبرد بوده و هرکس که از بین تماشاچیان داوطلب مسابقه بود دست خود را بلند می کرد. ملائکوماس قهرمان رومی که در اکثر نبردهای ورزشی بدین نوع فاتح می گردید بالاخره در یک مسابقه که حریف او کشته شد به شهرت بسزایی دست یافت. در این مسابقه ها قهرمانان دوره امپراتوری روم دست های خود را با آلتی شبیه به دستکش که روی آن میخ های محکم فولادی کوفته شده بود مجهز می کردند و نیز یک نوع دستکش مخصوص دیگر که از چرم های سخت و محکم تشکیل شده بود در دست می گرفتند و مسابقه را شروع می کردند. این مسئله که با استفاده این دستکش ها در هر مسابقه یکی از دو طرف حتماً سخت مجروح یا مقتول می شد، سبب منسوخ شدن برگزاری مسابقه های بوکس بدین نحو گردید. در واقع بازی بوکس با از بین رفتن مسابقه های المپیک توأم گردیده و در سال ۴۰۰ بعد از میلاد قهرمانان ورزش های مختلف بوکس را به کلی فراموش کردند.
مقارن با آغاز قرن هجدهم مجدداً ورزش بوکس شروع شد. پس از ایجاد بوکس به این صورت یکی از استادان ورزشکار انگلیسی موسوم به چک بروکتون در سال ۱۷۴۹ در مسابقه ای که داور قوانین و دستورها مخصوص وضع کرد وسعت میزان مسابقه و عده اشخاصی که حق ورود به محوطه میدان بازی را داشتند معلوم کرد؛ ولی هنوز این بازی به طور رسمی معمول نشده بود و در هر جا که مشت زن ها مسابقه می دادند پلیس آن ها را متفرق می ساخت.
بوکس (فیلم ۲۰۱۵). بوکس ( انگلیسی: Box ) یک فیلم در ژانر درام و عاشقانه به کارگردانی فلورین شربان است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.
از بازیگران این فیلم می توان به کاتالین میتولسکو اشاره کرد.
معنی کلمه بوکس در فرهنگ معین
معنی کلمه بوکس در فرهنگ عمید

معنی کلمه بوکس در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:مشت زنی

معنی کلمه بوکس در ویکی واژه

pugilato
ورزشی که در آن ورزشکار با استفاده از مشت با ورزشکار دیگر مبارزه می‌کند، مشت زنی.
نام یک ورزش
مشت زنی

جملاتی از کاربرد کلمه بوکس

در سال ۱۹۵۱، مور ۱۸ بار بوکس کرد که ۱۶ مسابقه را برنده شد، ۱ مسابقه را باخت و ۱ مسابقه را بدون نتیجه کرد. او به تور آرژانتین رفت و در آنجا در ۷ مسابقه شرکت کرد، ۶ شش برد و ۱ تساوی. در بین این ۷ مبارزه، او فرصتی برای سفر به مونته ویدئو، اروگوئه پیدا کرد، جایی که ویسنته کویروز را با نتیجه ناک اوت در راند ۶ منهدم کرد. او جیمی جی بیوینس را در راند ۹ با نتیجه ناک اوت در هم کوبید و دو مسابقه را با هارولد جانسون تقسیم کرد (مسابقه اول باخت، مسابقه دوم برد).
اجتهادی می‌کند با حزر و ظن کار در بوکست تا نیکو شدن
ورزش مانند سایر ولایات در این اواخر در تخار نیز پیشرفت خوبی داشته‌است. در گذشته‌ها پهلوانی، سنگ اندازی و یک ورزش محلی به نام (غُرسی) رواج داشت، اما در این اواخر ورزش‌های رزمی مانند بوکسینګ، تکواندو، کاراته، جودو، کونگفو، والیبال و فوتبال، کرکت، سامبو، زورخانه یی، کورش، پینگ پُنگ و دیگر رشته‌ها نیز به وجود آمده و اکثر جوانان و نوجوان مصروف این ورزش‌ها می‌باشند
آرتور خاچاتریان (ارمنی: Արթուր Խաչատրյան؛ زادهٔ ۱۳ سپتامبر ۱۹۸۳) بوکسور آماتور اهل ارمنستان است.
چونک بر بوکست جمله کارها کار دین اولی کزین یابی رها
لوییس: اسیدها موادی هستند که در واکنش‌های شیمیایی پیوند داتیو می‌پذیرند. بازها موادی هستند که در واکنش‌های شیمیایی پیوند داتیو می‌دهند. تعریف لوییس را با نظریه اوربیتال مولکولی هم می‌توان بیان کرد. به‌طور کلی، اسید می‌تواند یک جفت الکترون از بالاترین اوربیتال خالی در پایین اوربیتال خالی خود دریافت کند. این نظر را گیلبرت لوییس مطرح کرد. با اینکه این تعریف گسترده‌ترین تعریف است. تعریف لوری-برونستد کاربرد بیشتری دارد. با استفاده از این تعریف می‌توان میزان قدرت یک اسید را هم مشخص نمود. از این مفهوم در شیمی آلی هم استفاده می‌شود (مثلاً در کربوکسیلیک اسید).
وی از سال ۱۳۹۳ به ورزش حرفه‌ای بوکس پرداخت و در سینما گزیده‌تر و محدودتر فعال شد و شروع به تمرین تنیس کرد و دو سال این ورزش را ادامه داد.
وی نمایندهٔ ارمنستان در دستهٔ خروس‌وزن مردان در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۰ سیدنی بود که در دور اول این مسابقات از تیموراز خورتسیلاوای گرجستانی شکست خورد. رامازیان در مسابقات جهانی قهرمانی بوکس آماتوری بوداپست در سال ۱۹۹۷ به مدال نقره دست یافت. یک سال بعد او برندهٔ مدال برنز مسابقات جهانی بوکس ۱۹۹۸ شد. او همچنین در مسابقات قهرمانی بوکس آماتوری اروپا در سال ۲۰۰۰ در تامپره توانست به مدال برنز دست یابد.
آنوش گریگوریان (ارمنی: Անուշ Գրիգորյան؛ زاده ۱۹۹۸ در اچمیادزین) یک بوکسور زن در وزن ۵۱ کیلوگرم اهل ارمنستان است.
آرامیدا به‌طور کلی توسط واکنش بین یک گروه آمین و یک گروه هالید کربوکسیلیک اسید ایجاد می‌شود.
در رده جوانان وی سابقه حضور در باشگاه‌های بوکستهودر، فرورتز واکر، وردربرمن و سیاتل ساندرز آمریکا را دارد.