بوشن
معنی کلمه بوشن در لغت نامه دهخدا

بوشن

معنی کلمه بوشن در لغت نامه دهخدا

بوشن. [ ب ُ / ب َ وِ ] ( اِمص ) اسم مصدر ازبودن. ( از فرهنگ فارسی معین ). رجوع به بَوِش شود.

معنی کلمه بوشن در فرهنگ عمید

= بوش boveš

معنی کلمه بوشن در فرهنگ فارسی

( اسم ) بوش

معنی کلمه بوشن در دانشنامه عمومی

بوشن ( به آلمانی: Büchen ) یک شهر در آلمان است که در هرتسوگتوم لاونبورگ واقع شده است. بوشن ۵٬۴۸۳ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه بوشن در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه بوشن

ابوشنان علیا، روستایی از توابع بخش مشراگه شهرستان رامشیر در استان خوزستان ایران است.
دو نفر در اعتراض به جنگ خودسوزی کردند: زنی ناشناس که در ۱ دسامبر ۲۰۲۳ در آتلانتا که پرچم فلسطین پوشیده بود، و آرون بوشنل، یک سرباز ۲۵ ساله نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، در واشینگتن. دی سی در ۲۵ فوریه 2024.
بوشناسان دماغ بگشایند برو آغوش داغ بگشایند
باتلر در مارس ۲۰۱۲ در سریال خاطرات کری یک پیش‌درآمد از سکس و سیتی برای بازی در نقش سباستین کید، دلسوخته‌ای که در همان دبیرستان کری برادشا با بازی آناسوفیا راب درس می‌خواند، انتخاب شد. خاطرات کری بر اساس رمانی از کندیس بوشنل با همین نام ساخته شده‌است و زندگی برادشا در دهه ۱۹۸۰ را به عنوان یک نوجوان در شهر نیویورک دنبال می‌کند. این نمایش در ۸ مهٔ ۲۰۱۴ پس از دو فصل لغو شد.
حاکم نیشابوری از او به عنوان «امام عادل و تزکیه کنندهٔ دین» یاد کرده. سمعانی با اشاره به شهرت غیرقابل مقایسهٔ او با دیگر امرای سامانی، وی را دارای صفات برجسته ای می‌داند. ثعالبی در کتب متعدد وی سخنان زیادی در مورد وی آورده و به شخصیت والای وی اشاره نموده‌است. این اقوال تاریخی موجب شده محققانی مانند بوشنر بین امیر اسماعیل و نوه اش نصر دوم مقایسه ای انجام دهند و مقام او را مهم‌تر از هر امیر سامانی دیگری حتی نصر دوم بدانند.
در ۲۵ فوریه ۲۰۲۴، آرون (هارون) بوشنل، یک سرباز ۲۵ ساله نیروی هوایی ایالات متحده، در بیرون سفارت اسرائیل در واشینگتن، اقدام به خودسوزی کرد. بوشنل گفت این اقدام در اعتراض به آنچه بر مردم فلسطین توسط استعمارگران انجام می‌شود، صورت می‌پذیرد و اعلام کرد که دیگر در نسل‌کشی شرکت نخواهد بود و پس از آن خود را با مایعی قابل اشتعال خیس کرد و خود را به آتش کشید. در آتش در حالی که بوشنل در حال سوختن بود، مکرراً فریاد زد «فلسطین آزاد!» در حالی که یک افسر پلیس اسلحه را به سمت او نشانه رفت و نیروهای اورژانس محلی در محل حاضر شدند.
بوشنجی را پرسیدند که مروّت چیست گفت دست بداشتن از آنچه بر تو حرام است با کرام الکاتبین.
وی همچنین برنده جوایزی همچون جایزه گئورگ بوشنر شده است.
بحقّ شیخ بوشنجی و ورّاق بحقّ مرتعش آن شیخ دقاق
قال ابوالحسن البوشنجی٭ المروة حسن البر. سئل الجنید عن الظرف ما هو؟ فقال: اجتناب کل خلق دنی، و استعمال کل خلق سنی و ان تعمل للّه تعالی ثم لاتری انک عملت.
ذوالنّون گوید استغفار بی آنک از گناه بازایستی توبۀ دروغ زنان بود. ابن یزداینار را پرسیدند کی بنده چون با خدای گردد بر کدام اصل بیرون آید، گفت آنک هرچه از آن بیرون آمد باز آن نگردد و مراعات کس نکند الّا مراعات آنک بازوگشت و سرّ نگاه دارد از نگریستن بدانچه ازو بپرهیزیده است، گفتند این حکم آن بود که از وجود بیرون آمده باشد نه حکم آنک از عدم بیرون آمده باشد گفت وجود حلاوت در مستأنف بآخر عوض بود از یافتن تلخیها باوّل. بوشنجه را از توبه پرسیدند، گفت آن بود کی گناه یاد کنی از آن حلاوت نیابی.
ابوالحسن بوشنجی در طهارت جای مریدی را آواز داد که پیراهن من گیر و به درویش ده گفت، «چرا صبر نکردی تا بیرون آمدی؟» گفت، «ترسیدم که خاطری دیگر در آید که از آن منع کند». و ممکن نبود که بخیلی بشود الا به دادن مال، و چنان که عاشق از عشق نرهد تا سفری نکند که از معشوق جدا شود، علاج عشق مال هم جدا شدن است از مال. و به حقیقت اگر در دریا اندازد و از عشق وی برهد اولیتر از آن که به بخیلی نگاه دارد.
وی برنده جوایزی همچون جایزه گئورگ بوشنر شده است. او همین‌طور برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز نیز شده است.
ابوشنیب (به عربی: أبو شنیب) یک منطقهٔ مسکونی در سودان است که در جزیره (ایالت سودان) واقع شده‌است.
حماس با ستایش از این اقدام و ابراز تسلیت صمیمانه به دوستان و خانواده بوشنل، در بیانیه ای در تلگرام اعلام کرد که «او نام خود را به عنوان مدافع ارزش‌های انسانی و ظلم مردم رنجدیده فلسطین جاودانه کرد.» در حالی که او را «خلبان قهرمان» توصیف می‌کند. جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بیانیه ای را در گرامیداشت بوشنل منتشر کرد و این اقدام را «بالاترین فداکاری» توصیف کرد. این در حالی است که برخی از فعالان فضای مجازی از او به عنوان شهید آرون بوشنل یاد می‌کنند.
بوشناسانند حاذق در مصاف تو به جلدی های هو کم کن گزاف
خوشا قدح نبیذ بوشنجه هنگام صبوح، ساقیا، رنجه
ابوالحسن بوشنجه گوید توحید آن بود کی بداند که مانندۀ هیچ ذات نیست و او را صفاتست.
در ۲۵ فوریه ۲۰۲۴، آرون بوشنل در مقابل از سفارت اسرائیل در واشینگتن دی سی، به صورت زنده در برابر دوربین خودسوزی کرد.
شیخ گفت پرسیدند خواجه بوالحسن بوشنجی را رحمةاللّه علیه کی ایمان چیست و توکل چیست؟ گفت آنکه از پیش خوری و لقمه را خُرد بخایی بآرام دل، و بدانی کی آنچ تراست از تو فوت نشود.