بهین

بهین

معنی کلمه بهین در لغت نامه دهخدا

بهین. [ ب ِ ] ( ص عالی ) بهترین. ( برهان ) ( جهانگیری ) ( آنندراج ) ( رشیدی ) ( ناظم الاطباء ). نیکوترین چیز. ( شرفنامه ). الانتقاء؛ بهین چیزی برگزیدن. ( تاج المصادر بیهقی ) :
بهین کار اندر جهان آن بود
که ماننده کار یزدان بود.ابوشکور بلخی.بهین زنان در جهان آن بود
کزو شوی همواره خندان بود.فردوسی.کرا جاه و چیز و جوانیش هست
بهین شادی این جهانیش هست.اسدی.سپهبد بهین برگزید از میان
ببخشید دیگر بر ایرانیان.اسدی.که کرد بهین کار جز بهین کس
حلاج نبافد هگرزدیبا.ناصرخسرو.بنگر که بهین کار چیست آن کن
تا شهره بباشی بدین و دنیا.ناصرخسرو.بدترین مرد اندر این عالم به بهین زنان دریغ بود. ( سندبادنامه ).
چون بهین مایه ات برفت از دست
هرچه سود آیدت زیان پندار.خاقانی.دست بر سر زنی گرت گویم
کان بهین عمر رفته باز پس آر.خاقانی.و مهین توانگران آن است که غم درویش خورد و بهین درویشان آن است که کم توانگر گیرد. ( گلستان ).
وضع دوران بنگر، ساغر عشرت برگیر
که بهر حالتی این است بهین اوضاع.حافظ.|| انتخاب کرده شده و برگزیده هر چیز باشد. ( برهان ). انتخاب شده و برگزیده ترین هر چیزی. ( ناظم الاطباء ). برگزیده. منتخب. ( فرهنگ فارسی معین ). || توانگری یافتن. ( برهان ) ( شرفنامه ) ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) ایام هفته. ( برهان ) ( جهانگیری ) ( رشیدی ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به بهینه شود. || حلاج و نداف. ( برهان )( جهانگیری ) ( رشیدی ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به بهینه شود.

معنی کلمه بهین در فرهنگ معین

(بِ ) (ص نسب . ) برگزیده ، منتخب .

معنی کلمه بهین در فرهنگ عمید

گزیده ترین، بهترین.

معنی کلمه بهین در فرهنگ فارسی

خوب، نیکو، گزیده
۱ - ( صفت ) خوب نیکو . ۲ - برگزیده منتخب . ۳ - ( صفت ) بهترین ۴ - گزیدهترین

معنی کلمه بهین در فرهنگ اسم ها

اسم: بهین (دختر) (فارسی) (تلفظ: behin) (فارسی: بِهين) (انگلیسی: behin)
معنی: بهترین، برگزیده ترین، مرکب از بهین ( بهترین ) + آفرین ( آفریننده )

معنی کلمه بهین در دانشنامه عمومی

بهین ( به انگلیسی: Bheen ) یک منطقهٔ مسکونی در پاکستان است که در ناحیه چکوال واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه بهین

گرچه بهین عمر شد روز به پیشین رسید راست چو صبح پسین از همه خوشدم تریم
مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِیکُمْ میگوید: از میانه آن طعام که اهل خویش را میدهید، نه نفیس‌تر طعام توانگران، و نه خسیس تر آن، نه بهینه طعام توانگران، و نه بترینه طعام درویشان. و قیل: «مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِیکُمْ» یعنی المد لان هذا القدر وسط فی الشبع. أَوْ کِسْوَتُهُمْ شافعی گفت: هر چه نام کسوت بر آن افتد چون ازار و ردا و پیراهن روا باشد. ابو حنیفه گفت: جامه‌ای باید جامع که کسوت را بشاید، و عمامه روا نباشد که کسوت را نشاید.
این ابهام در مورد مسئله پیدا کردن ساختار دوم بهینه مشکل ساز است. با این حال صرف گذراندن و شمارش همهٔ ساختارهای دوم مشابه از نظر بهینگی یا شمارش یا انتشار همه زیرساختارهای کمتر از حد مطلوب، الگوریتم برگشت به عقب حداقل فقط به سختی به صورت درست و کامل و کارا پیاده‌سازی می‌شود.
از آنجایی که هدف چنین شاهدی تنها بیان امکان وجود یا انجام امری است، اثبات مفهوم اغلب بهینه نیست، و می‌توان با دقّت بیشتر شواهد مناسبتری را پیدا کرد.
بهین دستور قانون وزارت از او روشن چراغ دین و دولت
کو آنکه سخندان مهین بود به حکمت کو آنکه هنر بخش بهین بود به آداب
، تابع بازیابی ابتدا تمام عناصر پایگاه داده را به فضای ویژگی تصویر می‌کند. سپس این نقاط ویژگی را بر اساس مقادیر ضرب داخلی آنها با بردار بهینه مرتب می کند. و رتبه هر نقطه ویژگی، رتبه عنصر مربوطه پایگاه داده برای پرس و جوی
گویی خدای بر تو همه فضل عرضه کرد تا هر چه زو بهین و مهین بود برچدی
محلول اتانول 70 درصد مؤثرتر از اتانول خالص است زیرا اتانول برای فعالیت ضد میکروبی بهینه به مولکول های آب متکی است. اتانول خالص ممکن است میکروب ها را بدون از بین بردن آنها غیرفعال کند زیرا الکل قادر به نفوذ کامل به غشای میکروب نیست.
شمای منطقی عاری از هر گونه تغییر است حتی اگر فضای ذخیره‌سازی یا نوع داده برای دلایل بهینه سازی یا  سازمانی تغییر کرده.در این نوع، لایه خارجی تغییر نمی‌کند اما لایه داخلی ممکن است مجبور باشد، زیرا که چند شمای فیزیکی در اینجا سازماندهی شده.استقلال فیزیکی داده در اکثر پایگاه‌های داده و محیط‌های فایلی حاضر است، زمانی که ذخیره‌سازی باید کد شود، محل دقیق داده روی دیسک یافت شود، ادغام رکورد ها، و... ، پس اینها از کاربر مخفی اند.
اف-۱۰۰اف نوع آموزشی دو کاکپیته بود که در سال ۱۹۵۸ وارد خدمت گردید. بسیاری از بهینه‌سازی‌ها از جمله در زمینه اسلحه و بدنه و پس‌سوز که روی اف-۱۰۰دی انجام شده بود روی اف-۱۰۰اف نیز انجام شد. تا سال ۱۹۷۰ هفتاد و چهار فروند اف-۱۰۰اف در سانحه نابود شدند.
فضای حالت در این روش نسبت به روش حریصانه کاهش می‌یابد اما ممکن است که راه حل را از فهرست خارج کنیم این روش کامل و بهینه نیست.
بهین پبشه ای در جهان راستی است که بی راستی عین کم کاستی است
بهین جای هر جا که باشم مراست کجا گور و دشتست و آب و گیاست
جهش کوتاه جهشی است که تعداد حالت‌های میان حالت فعلی و حالت جهش یافته کم باشد. نقطه مقابل جهش کوتاه نیز جهش بلند می‌باشد. استفاده از هرکدام از این روش‌ها بستگی به مسئله دارد و نمی‌توان در مورد ارجحیت یکی به دیگری اظهار نظر کرد. ما در این برنامه از جهش‌های کوتاه برای گریز از بهینگی‌های محلی استفاده کرده‌ایم.
بهین معنی صورت کاف و نون چو جان ازتن یثرب آمد برون
کاتالیزورها مواد شیمیایی هستند که در فرایندهای شیمیایی باعث افزایش سرعت واکنش می‌شوند. شناخت عمیق از فاکتورهای تبدیل شیمیایی در هر واکنش تبدیلی و ایجاد شرایط بهینه باعث افزایش بازدهی و عملکرد واحد و به طبع آن باعث صرفه جویی اقتصادی می‌شود. کاتالیست در هر واکنش شیمیایی که سرعت و شرایط بهینه مورد نظر باشد کاربرد دارند.
نیز با یک پرش همتراز شده‌است.(عموماً برای یک مقدار، بیش از یک انتخاب داریم که همه آن‌ها می‌توانند ما را به سمت همترازی بهینه هدایت کنند)
ای مهین تمثال هستی ای بهین تصویر عقل تا چه نقشی ‌کز تو جوید عقل و هستی اعتبار
ز عمر آنچه بهین بود رفت و در همه عمر به کام خویش یکی روز نیست بر یادم