بهره‌بردار

معنی کلمه بهره‌بردار در لغت نامه دهخدا

بهره بردار. [ ب َ رَ / رِ ب َ ] ( نف مرکب ) آنکه از حاصل و سود چیزی استفاده می کند. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بهره‌بردار در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که از درآمد ملک یا مزرعه یا کارخانه سود و بهره برمی دارد.

معنی کلمه بهره‌بردار در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - آنکه از حاصل و سود چیزی استفاده میکنند . ۲ - سهم گیرنده .

جملاتی از کاربرد کلمه بهره‌بردار

ایستگاه راه‌آهن اهواز در سال ۱۳۰۶ خورشیدی، افتتاح شد و هم‌اکنون نیز دردست بهره‌برداری است. یک ایستگاه راه‌آهن دیگر نیز در این شهر موجود است به نام ایستگاه راه‌آهن کارون که قطارهای باری و مسافرتی از آن‌جا به بندر امام خمینی می‌روند.
تا سال ۱۳۴۱ فقط اتاق بازرگانی در کشور فعالیت داشت، لیکن از مدتی قبل از آن زمزمه تشکیل اتاق صنایع و معادن نیز به گوش می‌رسید، به ویژه آنکه صنایع جدیدی در حال شکل گرفتن بود و گروهی نیز به بهره‌برداری از معادن، متمایل شده بودند.
از علم و کمال بهره‌برداری کن با صدق و خلوص خلق را یاری کن
تخمین زده می‌شود که سالانه ۳٫۳۷ تریلیون دلار تجارت جهانی از طریق دریای جنوبی چین انجام می‌شود که یک‌سوم تجارت جهانی دریایی را تشکیل می‌دهد. همچنین ۸۰ درصد از واردات انرژی چین و ۳۹٫۵ درصد از کل تجارت چین از طریق دریای جنوبی چین انجام می‌شود. کشورهای مدعی، علاقه‌مند به حفظ یا به دست آوردن حقوق ذخایر ماهیگیری، اکتشاف و توانایی بهره‌برداری از نفت خام و گاز طبیعی در بستر دریا در بخش‌های مختلف دریای چین جنوبی و کنترل استراتژیک خطوط کشتیرانی مهم هستند. امنیت دریایی نیز یک مسئله است، زیرا اختلافات جاری، چالش‌هایی را برای کشتیرانی ایجاد می‌کند.
مجموعه ورزشی المپیک گنجه با ۲ ساختمان (که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفتند) و ورزشگاه شهر گنجه با گنجایش ۲۷۰۰۰ نفر که در سال ۱۹۶۴ گشایش یافت، از امکانات ورزشی این شهر به‌شمار می‌روند.
اگر یک منبعی که تا ۷۰۰ سال دوام می‌آورد را منبع بی‌پایان تعریف کنیم، منابعی که بین ۳۵۰ تا ۷۰۰ سال باقی می‌مانند را منابع وافر می‌نامیم. این که از یک منبع تا چه زمانی می‌توان بهره‌برداری کرد، بستگی به نیاز بشر و تغییرات تکنولوژیک در استخراج منبع دارد؛ همچنین، امکان بازیافت و در دسترس بودن جایگزین‌های مناسب هم بر طول عمر منابع تاثیرگذارند. اتمام منابع اتفاق نمی‌افتد، مگر آن که تأثیر این عوامل از بین برود: وجود و در دسترس بودن مواد جایگزین، امکان و میزان بازیافت، تولید پربازده محصولات نهایی حاصل از آن، دوام بیشتر محصولات نهایی، و چند عامل دیگر.
همان الگوی اصلی است که توسط تمامی شرکای اسپار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و به منزله سنگ بنای اصلی برند اسپار محسوب می‌گردد. الگوی مزبور برای محله‌های شهری و روستایی طراحی شده و تمامی نیازمندی‌های خریداران را به صورت روزمره فراهم می‌نماید.
اخیراً خبر تأسیس یک مرکز آموزشی بزرگ در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان توسط دولت عربستان سعودی منتشر شده‌است. این مؤسسه که پس از سفر عبدالله عبدالله به ریاض مجدداً در دستور کار مقامات سعودی قرار گرفته‌است، سومین دانشگاه بزرگ اسلامی ـ پس از دانشگاه اسلامی پاکستان و مالزی ـ شناخته می‌شود که قرار است با اعتباری بالغ‌بر پانصد میلیون دلار در پانزده کیلومتری جلال‌آباد (مرکز ولایت ننگرهار) ساخته شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها، این دانشگاه طی پانزده سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. ظرفیت این دانشگاه تربیت ده‌هزار محصل در سال بوده و دروس در این مؤسسه نیز به زبان عربی و احتمالاً توسط مدرسان سعودی ارائه و تدریس خواهد شد.
این آزادراه در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۸۹ با حضور محمود احمدی‌نژاد و حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری وقت به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.
آزادراه زنجان-تبریز بخش چهارم این بزرگراه است که از شهر زنجان تا تبریز ادامه می‌یابد و در نزدیکی تبریز به کمربندی جنوبی این شهر، بزرگراه شهید کسایی، متصل شده و پس از عبور از منطقه صنعتی غرب تبریز به جاده ۱۴ ایران متصل می‌شود. طول این آزادراه حدود۲۸۰ کیلومتر است .عملیات احداث این آزادراه با مشارکت بانک‌های ملی، صادرات و رفاه از سال ۱۳۷۴ شروع شده و در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید.
فاز دو شامل گرمدره تا شهرک جهان‌نما (۵/۱ کیلومتر) و فاز سه از شهرک جهان‌نما تا کرج (۴/۵ کیلومتر) خواهد بود. قطعه‌های پایانی این بزرگراه که به جاده چالوس می‌رسد و در اصل انتهای این بزرگراه است، در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید.