بهای

معنی کلمه بهای در فرهنگ فارسی

روشنی، رونق، زیبایی، نیکویی

جملاتی از کاربرد کلمه بهای

حال شبهای مرا بی خبری کی داند؟ که شبی روز نکردست بهجران کسی
قزوینی جغرافی‌دان مشهور (مرگ ۶۸۲ هجری/۱۲۸۳ میلادی) در شرح خود دربارهٔ سیستان می‌نویسد: «در آن‌جا هرگز باد آرام نمی‌گیرد و با توجه به آن، آسیابهایی ساخته شده‌است که تمام خرد کردن ذرت با آن چرخ‌ها انجام می‌گیرد. آن‌جا سرزمین گرمی است و چرخ‌هایی که با باد کار می‌کنند»
گر کنی آئینه یِ ما را نظر عیبهایت سر بسر گردد هنر
ابونضال در عربستان سعودی به گروهی از جوانان فلسطینی کمک کرد که سازمان مخفی فلسطین را تأسیس کنند. چنین فعالیتی به بهای از دست دادن شغلش و همچنین بازداشت و سپس تبعیدش تمام شد.
جودت چو در ضمان بهای وجود شد بگشاد کاروان قدر بار روزگار
از آنجا که اکسید منیزیم بافر اسیدی خوبی است و همچنین اثربخشی مناسبی در تثبیت و پایدار سازی فلزات سنگین محلول در آب را دارد، به‌طور گسترده‌ای در اصلاح خاک و اصلاح آب‌های زیرزمینی، تصفیه فاضلاب، تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه هوا و تصفیه آبهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به رتبت است و بهی روی تو جهان بها به قیمت است یکی موی تو بهای جهان
مرا گر دولتی باشد که روزی با تو بنشینم ز لبهای تو می نوشم ز رخسار تو گل چینم
علی ابن رضا در سخنی گفت: بهای سگ، سُحت (حرام) است.
جان منست اگرچه گرانست شعر من با آنکه جان به هیچ بهایی گران نبود
پاسخش بدهی که گر ملک جهان می دهی نبود بهای عمر آن
«آثار ادبی را نمی‌توان در قالبهای سیاسی گنجاند. این غیرقابل قبول است. هر کس قانوناً «مجاز به خلق آثار خود است و در قانون اساسی صریحاً» به این موضوع اشاره شده‌است. اگر به من احترام قایل نیستند، اقلاً به قانون اساسی احترام بگذارند.»
در سال ۱۹۱۹ اولین معبد بهاییان در عشق‌آباد تأسیس و لزوماً تا سال ۱۹۳۸م یکی از آثار هنری عشق‌آباد به‌شمار می‌رفت که در سال ۱۹۶۳ توسط شوروی تخریب و ویران گردید.
شاهان جهان روی نمای تو ندارند نرخ تو که داند به بهایی که تو باشی
که باشد بهای یکی بارگی بدین روز کندی و بیچارگی
در سال ۲۰۲۱ جامعهٔ بین‌المللی بهائیان با انتشار گزارشی اعلام کرد که طی سال‌های گذشته دولت قطر به صورت سیستماتیک بهائیان را در لیست سیاه خود قرار داده و از این کشور اخراج می‌کند. نمایندهٔ جامعهٔ بین‌المللی بهائیان در سازمان ملل این قبیل اقدام‌ها را به پاکسازی مذهبی تشبیه کرده و گفته‌است که ادامهٔ این سیاست می‌تواند طی چند سال به از بین بردن کل جامعهٔ بهایی در قطر منجر شود.
زروی آتشین کردی چراغان بزم هر خس را نکردی رحم بر شبهای تارم، این چنین باشد!
شیخ علی منشار عاملی پدر شیخ بهایی را به ایران دعوت کرد و او را برای شیخ الاسلامی اصفهان توصیه کرد. او پدرزن شیخ بهایی است.
کتب درسی و برنامه درسی در بین پسران و دختران یکسان باقی ماند، اگرچه کتابهای درسی «حرفه و فن» وزارت آموزش و پرورش بین تخصص «مرد» و «زن» تفاوت ایجاد کرده و بر اساس جنسیت توزیع شده‌است. در سال ۱۹۸۲، کار و دانش با معرفی وزارت آموزش و پرورش، یک روز همکاری تجربی که در آن دانش آموزان از مدرسه معذور بودند و در مشاغل مختلف کار می‌کردند، نهادینه شد. برای خانم‌ها، این تجربیات شامل کارگاه‌هایی با موضوعاتی مانند تغذیه، تربیت کودک، آشپزی و بهداشت بود.
در اثر رهن، عین مرهونه وثیقه دین راهن قرار می‌گیرد، و بنابراین رهن‌گیرنده حق ندارد به خانه یا موضوع رهن، خسارتی بزند که باعث کاهش بهای آن شود.