بهانه
معنی کلمه بهانه در لغت نامه دهخدا

بهانه

معنی کلمه بهانه در لغت نامه دهخدا

بهانه. [ ب َن َ / ن ِ ] ( اِ ) پهلوی «وهان » . ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). عذر نابجا. دست آویز. ( فرهنگ فارسی معین ). عُذر. ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ). عذر بیجا و ناپسندیده... و دنباله دار از صفات اوست و با لفظ [ آوردن ]، ماندن ، داشتن ، انگیختن ، شکستن ، نهادن ، افکندن ، افتادن و دادن مستعمل است. ( از آنندراج ).... عذر بیجا... و دست آویز. ( ناظم الاطباء ). دفع دادن بحیلت و چاپلوسی. ( صحاح الفرس ). دست آویز. دست پیچ. مستمسک. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
آزار بیش بینی زین گردون
گر تو بهر بهانه بیازاری.رودکی.ستم را میان وکرانه نبود
همیدون ستم را بهانه نبود.فردوسی.بهانه چه داری تو بر من بیار
که بر من سگالی بد روزگار.فردوسی.تا کی بود بهانه و تا کی بود عتاب
این عشق نیست جانا جنگ است و کارزار.فرخی.چرا من خویشتن را بد پسندم
بهانه زآن بدی بر چرخ بندم.( ویس و رامین ).چرا داری مر او را تو بخانه
بدین کار از تو ننیوشم بهانه.( ویس و رامین ).نظام بگسست که غلامان سرایی از اشتر بزیر آمدند و اسبان ستدن گرفتند از تازیکان از هرکس که ضعیف تر بودند بهانه اینکه جنگ نخواهیم کرد و... ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 638 ). و فوجی لشکر به قصدار فرستاد تا پشت جامه دار باشد و کار مکران زود قرار گیرد و این بهانه بود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 250 ). تو که بونصری به بهانه عیادت نزدیک خواجه بزرگ رو. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 368 ).
ز خوشی و خوی خردمندیم
بهانه چه داری که نپسندیم.اسدی.در این رهگذر چند خواهی نشستن
چرا برنخیزی چه ماندت بهانه.ناصرخسرو.گوش تو زی بانگ او و خواندن او را
بر سر کوی ایستاده ای به بهانه.ناصرخسرو.بهانه بر قضا چه نهی چو مردان عزم خدمت کن
چو کردی عزم بنگر تا چه توفیق و توان بینی.سنایی.هرچه مانده بودند از این موبدان همه به بهانه بکشت. ( مجمل التواریخ ).
عنان عمر شد از کف رکاب می بکف آر
که دل به توبه شکستن بهانه بازآورد.خاقانی.شکایت کرد از احداث زمانه
که پیش آورد چندانش بهانه.نظامی.

معنی کلمه بهانه در فرهنگ معین

(بَ نِ ) [ په . ] ( اِ. ) ۱ - عذر نابجا. ۲ - بازخواست . ۳ - سبب ، باعث .

معنی کلمه بهانه در فرهنگ عمید

۱. عذر، دستاویز، عذر بی جا.
۲. ایراد و بازخواست بی جا.
۳. [قدیمی] دلیل، سبب، علت.
* بهانه آوردن: (مصدر لازم ) برای سرپیچی از کاری عذر آوردن.

معنی کلمه بهانه در فرهنگ فارسی

عذر، دست آویز، عذربیجا
۱ - عذر نابجا دست آویز . ۲ - بازخواست ایراد . ۳ - سببب باعث .

معنی کلمه بهانه در فرهنگ اسم ها

اسم: بهانه (دختر) (فارسی) (تلفظ: bahane) (فارسی: بهانه) (انگلیسی: bahaneh)
معنی: دلیل، علت

معنی کلمه بهانه در دانشنامه عمومی

بهانه (ترانه ادی رزاز). «بهانه» تک آهنگی از هنرمند اهل سوئد اردلان رزاز رحمتی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر شد.
بهانه (فیلم ۲۰۰۶). بهانه یا عذر ( به انگلیسی: The Alibi ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی کورت ماتیلدا و مت چکووسکی است. در این فیلم بازیگرانی همچون استیو کوگان، ربکا رومین، سلما بلر، جیمز برولین، سم الیوت، جیمی کینگ، جان لگویزمائو، جیمز مارسدن، دبی میزار، هنری رالینز، دبورا کارا آنگر و تری کروس ایفای نقش کرده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه بهانه

مریم که آن روز برای سرکشی و دادن داروهای مادرش به خانهٔ او آمده، از دیدن علی در آنجا ناراحت می‌شود و در تلاش برای فرار از علی، تصادف می‌کند. علی او را در اتومبیل خود می‌گذارد و می‌خواهد به بیمارستان برساند، اما مریم مخالفت می‌کند. از طرفی، مجید در پی مریم به آپارتمان سیما می‌رود و با کتک او را مجبور می‌کند به مریم تلفن کرده و به بهانهٔ خودکشی، به آپارتمان بکشاندش.
تجارت کردنش سازد بهانه به شهری دیگرش سازد روانه
کشم آن‌چه ناز توانمت، گاه پیش غیر نخوانمت که ستیزه جویی و دانمت، که بهانه ز بهر جفا کنی
مدتی گذشت و دوستداران ملک اسکندر با این بهانه که از خشم ملک کاووس می‌ترسند و مردم منطقه از وی تنفر دارند، از زمامداران گیلان درخواست کمک کردند و قول همکاری گرفتند؛ ولی ملک کاووس حاضر نبود که رستمدار را تحویل ملک اسکندر دهد؛ بنابراین چون نمی‌توانست با ملک اسکندر مقابله کند فرار کرد و اسکندر رستمدار را برگرفت.
بگفت ای واصل عصر زمانه مرا شیطان همی گیرد بهانه
او روز ۳۱ اکتبر سال ۱۹۴۱ با غرق کردن ناوشکن آمریکایی روبن جیمز، به عنوان نخستین شناور غرق‌شده ایالات متحده در جنگ، جرقه یک تنش بین‌المللی را زد. تصور می‌شود این حادثه می‌توانست بهانه‌ای برای ورود ایالات متحده به جنگ شود که فعلا این‌گونه نشد. به هر صورت این کشتی جنگی آمریکایی در این حادثه بدون این‌که پرچم کشور خود را حمل کند، در حال محافظت از یک کاروان دریایی بریتانیایی بود و پیش از آن به یک او-بوت دیگر آلمان حمله برده بود. با وجود این که حدود هفتاد سرنشین ناوشکن کشته شدند، بابت این اتفاق هیچگاه اتهام جنایت جنگی به توپ زده نشد.
با تداوم یافتن خونخواهی ابومسلم در میان خراسانی‌ها، در سال ۱۴۱ ه‍. ق، گروهی از راوندیهٔ خراسان به بهانهٔ خونخواهی ابومسلم در هاشمیه در نزدیکی کوفه، دور قصر منصور اجتماع کردند و ادعا می‌کردند که منصور از مقامی الهی برخوردار است. هدف آنان از این کار این بود که به منصور نزدیک شوند و به همان شکلی که منصور غافلگیرانه ابومسلم را کشت، او را بکشند. تعدادی از این افراد دستگیر و زندانی شدند، با حیله ای از زندان گریخته و به قصر خلیفه هجوم بردند ولی سرانجام توسط سپاه منصور سرکوب شدند.
دوئی بگذار تا باشی یگانه مراد ما یکی دیگر بهانه
چنان مست و خراب وعاشقانه فرومانده است در عین بهانه
هر چهار سال یک‌بار المپیک بازی‌های کشورهای مشترک‌المنافع در یکی از شهرهای اعضا برگزار می‌شود. ایده برگزاری این بازی‌ها در سال ۱۸۹۱ میلادی مطرح شد، در سال ۱۹۱۱ میلادی به بهانه تاج‌گذاری «جُرج پنجم» پادشاه بریتانیا، بین تیم‌های استرالیا، آفریقای جنوبی، کانادا و بریتانیا انجام گرفت و از سال ۱۹۳۰ میلادی به همه اعضای کشورهای مشترک‌المنافع تعمیم یافت.
برخی دیگر از دشمنان یهودیان ازجمله برخی گروه‌های مسلمان هولوکاست را افسانه خوانده و آن را بهانه بعضی از یهودیها برای فریب اذهان عمومی در اشغال فلسطین معرفی می‌کنند.
بهانه همان شیر جنگیست و بس ازین پس بزرگی نجویند کس
می‌خواست عمرها که شود مهربان غیر نا‌مهربان، ستیزه ما را بهانه ساخت
بهانه‌جوست فصیحی دل حبیب کجاست کسی که آه مرا دشمن اثر سازد
پس به بهانهٔ آشتی با وی، او را با فرزندانش به میهمانی فرا خواند. چون آمدند چند تن از آن کودکان را کشت و به خورد پدر داد. لیکن پسر نوزاد ثی یستس را به دشتی برده، رها کرد.
کینگ رام نیز قطعه‌ای را با نام جمشید براساس رمان گرافیکی «جمشید؛ طلوع» از مجموعه رمان‌های گرافیکی آخرین داستان و به بهانه انتشار این رمان گرافیکی منتشر کرد.
غم دل میتوان نهفت آخر زردی روی را بهانه نماند
با یاد تو داد خویشتن را نوروزی و تهنیت بهانه‌ست
با این حال به نظر می‌رسید که غرب علی‌رغم همه فشارهایش به شوروی برای خروج از ایران، هرگز به خاطر ایران وارد جنگ با شوروی نمی‌شد. شوروی که عرصه را تنگ یافت، بهتر دید که دست کم یک امتیاز اقتصادی مهم از ایران بگیرد؛ ولی قوام چنین بهانه آورد که مجلس فعلی دولت را از مذاکره و دادن امتیاز به کشورهای خارجی بدون تصویب مجلس منع کرده‌است (قانونی که به رهبری محمد مصدق تصویب شده بود). از این رو شوروی را ترغیب کرد که از ایران خارج شود تا او انتخابات مجلس را برگزار کند و به او تضمین داد که اکثریت مجلس آینده نیروهای وفادار به دولت قوام خواهند بود و امتیاز نفت شمال را به شوروی خواهند داد.
ایگور استراوینسکی از سال ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۶ در دانشگاه سن پترزبورگ درس حقوق می‌خواند، در همین زمان بود که به صورت خصوصی شروع به آموختن تئوری موسیقی کرد. در دانشگاه با ولادیمیر پسر ریمسکی-کورساکف آشنا شد. در سال ۱۹۰۲ ریمسکی-کورساکف به همراه خانواده تعطیلات تابستان را در هایدلبرگ آلمان سپری می‌کرد. ایگور که به همراه مادر و پدر بیمارش به آلمان سفر کرده بود فرصت یافت به بهانه دیدار دوستش، آهنگساز مشهور را ملاقات کند و تعدادی از آثارش را برای کورساکف اجرا کند. اگر چه آثار به مذاق آهنگساز کهنه‌کار خوش نیامد اما استراوینسکی را تشویق کرد که برای یادگیری هارمونی و کنترپوآن به‌طور خصوصی تحصیل کند.