به آخر

معنی کلمه به آخر در ویکی واژه

به‌آخر
(قدیمی): سرانجام، عاقبت‌الامر. کار آن مسکین به آخر خوب گشت.‌«مولوی»

جملاتی از کاربرد کلمه به آخر

به آخر میانشان جدائی فتاد که کس در بلای جدائی مباد
وبگاه شبکهٔ العالم با هدف تقویت ارتباط با مخاطبان عرب و غیرعرب در آبان ماه سال ۱۳۸۲خ راه‌اندازی شد. این وبگاه، دسترسی به آخرین رویدادها و خبرها را به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی برای مخاطبان امکان‌پذیر ساخته، و کاربران می‌توانند با مراجعه به این وبگاه، برنامه‌های شبکه و آخرین بخش‌های خبری را مشاهده نمایند. آخرین رویدادها، گزارش خبرنگاران شبکهٔ العالم از نقاط مختلف دنیا و مصاحبه‌های اختصاصی منتشرشده در شبکهٔ العالم، از طریق این وبگاه در اختیار کاربران و مخاطبان قرار می‌گیرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به آخرین ماجرا، بال یا ران، کوه جادو اشاره کرد.
بگفتم سورهٔ یوسف ز اوّل به آخر سورهٔ طاها مکمّل
از آن از مرگ بیشک زندگانیست که این غمها به آخر شادمانیست
چهارشنبه آخر این ماه کسوف بود و حاکم زمان طغرل بیک محمد بود، برادر جغری بیک.
به آخر چون در سردابه بگشاد زهر چشمی بسی خونابه بگشاد
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به آخرین شوالیه‌ها اشاره کرد.
مردم اصفهان به زبان فارسی با لهجه اصفهانی سخن می‌گویند از ویژگی‌های لهجه اصفهانی اضافه کردن حرفِ س به آخر واژگان می‌باشد که به جای واژهٔ است استفاده می‌شود. مهاجران به اصفهان دارای گویش‌های متفاوت هستند و ارمنی‌های اصفهان نیز به زبان ارمنی سخن می‌گویند. مکالمات روزمره و رسمی شهر همگی به زبان فارسی (لهجه اصفهانی) است.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به آخرین سکنه، باغ سیب، ستاره امید اشاره کرد.
به آخر گشت آن مشکل مرا حل نماندی از معانی هیچ مهمل
پس از بازگشت قرضی در آغاز فصل ۲۰۱۲–۲۰۱۳، به عنوان بازیکن تیم موفق به صعود به لیگ قهرمانان ۲۰۱۲–۱۳ شد. در مرحله گروهی لیگ قهرمانان، آدمی ۵ بازی انجام داد و دینامو زاگرب بازی‌ها را با یک امتیاز و رتبه آخر گروه به پایان رساند.
میزان مالیات بر درآمد شرکت‌ها در آلاباما ۶/۵ درصد است. مجموع مالیات‌های سراسری، ایالتی و محلی در آلاباما این ایالت را در ردهٔ یکی مانده به آخر از نظر تحمیل مالیات قرار داده‌است. مالیات بر املاک در آلاباما کمترین میزان در آمریکا است. قانون اساسی کنونی ایالت، افزایش مالیات املاک را منوط به همه‌پرسی کرده‌است.
از آنجا که دوازده ماه سی روزه برابر سیصد و شصت روز خواهد شد، پنج روز اضافه محاسبه نمی‌شود. پنج روز اضافه هر سال پیتِک نامیده شده و به آخر سال اضافه می‌شود. اهالی سعی می‌کنند که این پنج روز را در دامان طبیعت به استراحت بگذرانند. به ششمین روز اضافه سالهای کبیسه ششک گفته می‌شود.
به اول عهد زنبور انگبین کرد به آخر عهد باز آن انگبین خورد
دور عالم جز به آخر نامدست از بهر آنک هر زمان بر رادمردی سفله‌ای مهتر شود
وبگاه شبکهٔ العالم با هدف تقویت ارتباط با مخاطبان عرب و غیرعرب در آبان ماه سال ۱۳۸۲خ راه‌اندازی شد. این وبگاه، دسترسی به آخرین رویدادها و خبرها را به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی برای مخاطبان امکان‌پذیر ساخته و کاربران می‌توانند با مراجعه به این وبگاه، برنامه‌های شبکه و آخرین بخش‌های خبری را مشاهده نمایند. آخرین رویدادها، گزارش خبرنگاران شبکهٔ العالم از نقاط مختلف دنیا و مصاحبه‌های اختصاصی منتشرشده در شبکهٔ العالم، از طریق این وبگاه در اختیار کاربران و مخاطبان قرار می‌گیرد.
اشرف التواریخ منبع مفیدی برای اطلاع از وقایع مربوط به آخرین بازمانده سلسله افشاریان یعنی نادر میرزا در خراسان و نیز درگیریهای قاجارها با امرای خراسان و ترکمانان و ایلات و طوایف سرکش شمال خراسان در دوره تثبیت قاجارها است. این کتاب را سوسن اصیلی تصحیح و چاپ کرده‌است.
به پیری و به خواری باز گردد به آخر هر جوان و شاد خواری
به آخر ز وسواس خاطر پریش پسند آمدش در نظر کار خویش