بندری

معنی کلمه بندری در فرهنگستان زبان و ادب

{portal} [حمل ونقل دریایی] مربوط به بندر

معنی کلمه بندری در دانشنامه آزاد فارسی

بندری از گویش های ناحیة بندرعباس و جزو گویش های ایرانی جنوب غربی در مجموعة گویشی بشکردی. بندری، همان گویش اِوَزی است که در بندرعباس تکلم می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه بندری

اولین رمان فصیح به نام شراب خام در سال ۱۳۴۷ در انتشارات فرانکلین و زیر نظر نجف دریابندری و ویراستاری بهمن فرسی منتشر شد. مجموعه داستان خاک آشنا در سال ۱۳۴۹ توسط انتشارات صفی‌علی‌شاه و رمان دل کور در سال ۱۳۵۱ توسط انتشارات رز منتشر شد.
از روز یکشنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۸ آتش‌سوزی‌های جنگل مهیبی در نقاط مختلف یونان، و در جنگل‌های شمال، شرق و غرب یونان رخ داده‌است. از جمله شهرهایی که این آتش‌سوزی آنها را دربر گرفته‌است شهر بندری رافینا، شهر ماتی در مجاورت شهر رافینا که به‌طور کامل ویران شده‌است
بندر شهید رجایی یا منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بندری تجاری صنعتی در شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان است.
آکسیم یک شهر ساحلی و مرکز ناحیه شهری شرق نزما است، بخشی در منطقه غربی غنای جنوبی. اکسیم در ۶۴ کیلومتری غرب شهر بندری سکوندی-تاکورادی در منطقه غربی واقع در غرب کیپ سه نقطه قرار دارد. جمعیت ساکن آکسیم در سال ۲۰۱۳، ۲۷۷۱۹ نفر است.
ولی بندر ز تجار جهانگرد همانا می‌تواند بندری کرد
به‌علت موقعیت ویژه جغرافیایی و تعداد بسیار زیاد اتومبیل‌های شخصی در این شهر، و تشکیلات صنعتی و بندری در لانگ بیچ، این شهر دارای هوایی آلوده‌است که گاهی به صورت مه‌دود و وارونگی هوا بروز می‌کند. در بسیاری از شهرهای آلوده جهان، بارش باران به پالایش هوا و زدودن ذرات معلق کمک می‌کند. اما لس آنجلس با داشتن تنها ۳۸۱ میلی‌متر باران در سال، دارای هیچ عامل طبیعی برای پالایش هوا نیست.
اسپلیت یا اشپلیت دومین شهر بزرگ کشور کرواسی پس از زاگرب (پایتخت) است. این شهر بندری در نیمه جنوبی کرواسی و در کرانهٔ خاوری دریای آدریاتیک قرار دارد و بزرگترین و مهمترین بندر کرواسی است. این شهر همچنین مرکز ایالت "اسپلیت دالماتسیا" است.
پس بدو گویی همین بود ای فلان چون بندریدی گریبان در فغان
نشست ۲۰۱۷ گروه ۲۰ طی روزهای جمعه و شنبه هفتم و هشتم ژوئیه در شهر بندری هامبورگ آلمان برگزار و توسط آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان افتتاح گردید. وی گفت که اکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان چشم به رهبران گروه ۲۰ دوخته‌اند، تا به حل مشکلات جهان کمک کنند این نشست در سایه فشارها و بحران‌های جهانی، اختلاف‌های سیاسی، اقتصادی و نیز تهدیدات امنیتی برگزار گردید.
۲۳ سپتامبر سال ۵۴۲ میلادی و در زمان پادشاهی خسرو انوشیروان، ارتش ایران شهر بندری سوخومی در آبخاز را از رومیان پس گرفت. رومی‌ها که نام این شهر را به سباستوپولیس تغییر داده بودند پیش از عقب‌نشینی از شهر، بسیاری از ساختمان‌ها و ازجمله ارگ شهر را ویران ساخته بودند. ارگ ویران‌شده شهر که بعداً بر اثر پیشروی دریا به زیر آب فرورفته است اخیراً توسط باستان شناسان شناسایی شده‌است.
استخری که در قرن چهارم هجری قمری زندگی می‌کرده در کتاب المسالک الممالک نوشته‌است: «سیراف با شیراز برابری می‌کند. بندری است گرمسیر و خانه‌های آن را از چوب ساج و چوب‌های دیگر که از هندوستان و زنگبار می‌آورند بنا می‌کنند. بازرگانانی ثروتمند دارد تا جایی که برخی از آنان برای ساختن خانه خود تا ۳۰ هزار دینار خرج می‌کنند.»
در سال ۱۷۲۱ میلادی به دستور پتر یکم یک ناوگان دریایی در دریای خزر تأسیس شد و ۸ ماه بعد نخستین عملیات دریایی با ۲۰۰ کشتی و ۲۲ هزار مرد آغاز شد. هدف این عملیات رسیدن به رود کورا و ایجاد یک قلعه در ساحل آن بود توفان موجب ناکامی این طرح شد و پتر ۴ نوامبر ۱۷۲۲ دستور داد بندری برای راحت‌تر کردن قشون‌کشی در دریای خزر ایجاد کنند.