بمن

معنی کلمه بمن در لغت نامه دهخدا

بمن. [ ب ِ م َ ] ( ع حرف جر + ضمیر ) ( از:حرف «ب » + من استفهام ) به چه ؟ ( دهار ). به چه کسی ؟

معنی کلمه بمن در فرهنگ فارسی

به چه . به چه کسی .

معنی کلمه بمن در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
ب (۲۶۴۹ بار)من (۴۰۹۷ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه بمن

از برای او هوشنگ پیشدادی در بالای (کوه) هرا، صد اسب، هزار گاو و ده هزار گوسفند قربانی کرد؛ و از او درخواست این کامیابی را بمن بده‌ای نیک، ای تواناترین، ای اردویسور ناهید که من بر همه ممالک، بزرگترین شهریار گردم …
اکثریت اخلاقی تلاش کرد تا آمریکایی‌های محافظه کار را برای فعالیت سیاسی در موضوعاتی که فکر می‌کرد مهم است، بسیج کند. از روشهای مختلفی برای جلب حمایت استفاده شد. این تاکتیک‌ها شامل کارزارهای پست مستقیم، خطوط تلفنی، تجمعات و پخش تلویزیونی مذهبی بود. گرچه اکثریت اخلاقی فقط یک دهه فعالیت کرد، اما به سرعت به یک نیروی سیاسی مشهود تبدیل شد و در اهداف بسیج خود به نسبت مؤثر بود. طبق گفته‌های رابرت لیبمن و رابرت ووتنوو، توضیحات رایج در مورد این موفقیت عبارتند از:
احمد طوقان طی بسیجی که در سال ۱۹۷۰ بمنظور بیرون کردن رزمندگان فلسطینی از اردن تشکیل شده بود پست نخست‌وزیری را بر عهده داشت.
همه رای دادند در انجمن پس آنگه شهنشاه گفتا بمن
در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸ (۱۳۹۷/۸/۲) شورای امنیت سازمان ملل با رای مثبت فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، دولت میانمار را به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا متهم کرد. مرزوقی داروسمان رئیس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت، مقامات ارتش میانمار را به نسل‌کشی متهم کرد و از ۱۵ عضو شورای امنیت خواست که بمنظور برقراری عدالت دست به اقدام بزنند. وی در این جلسه گفت: «جنایت امروز هم در حال رخ دادن است و این نسل‌کشی مداومی است که در حال وقوع است.»
نداد او بمن دخت هیتال را سپردم به او من دز مال را
در آن صبح سعادت از عنایت بمن دادند شمعی از هدایت
در سال ۱۹۹۴، آبراهام با جایگزینی به‌جای ران لیبمن، نقشِ روی کوهن را در نمایشنامهٔ فرشتگان در آمریکا اثر تونی کوشنر در تئاتر والتر کر ایفا نمود.
گفته واعظ بمنبر در اثر بود همچو تیغ چوبین خطیب
از درد و رنج راه نپرداختی بمن چون کردیم پرندوش از زلزله یله
اسدالله منجزی در ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ در مراسمی که با حضور مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران و بمنظور تقدیر از پیشکسوتان تئاتر در باغ گلستان تهران برگزار شد، با تقدیم لوح و هدیه، مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.
افتد چو بمن دور بگویند که دوران از حوصله افزون دهدم ساغر جم را
بولاک برای بار نخست در سال ۱۸۴۴ به عنوان ویگ به مجلس نمایندگان ماساچوست برگزیده شد و تا سال ۱۸۴۸ به مدت دو سال رئیس کمیته‌ای قضایی بود. در سال ۱۸۴۹ او در مجلس سنای ماساچوست انجام وظیفه نمود. در سال ۱۸۵۴، بولاک یکی از مدیران انجمن کمک‌های مهاجرتی نیوانگلند شد که توسط ایلی تایر بمنظور ارسال پناه‌جویان ضد برده‌داری به قلمروی کانزاس بعد ازینکه قانون کانزاس-نبراسکا مشخص نموده بود که برده‌داری در این سرزمین باید توسط حاکمیت مردمی تعیین شود تأسیس گردیده بود.
میرحسین موسوی در آستانه روز معلم و کارگر با تبریک این روز، به نقش اساسی آنان در روند توسعه پرداخت و بار دیگر خاطر نشان کرد تنها راه تحقق خواسته های برحق معلمان، کارگران و همه اقشار ملت رجوع به قانون اساسی است.در این پیام ویدئویی که بمناسبت یازده اردیبهشت منتشر شد، میر حسین موسوی به اهمیت این روز در کشور و در سطح بین المللی پرداخت و خاطرنشان کرد : در حالی به این دو روز نزدیک می شویم که کشور دارای بحران سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی وسیعی است که تک تک آنها در سرنوشت و گذران زندگی این دو قشر تاثیر مستقیم دارد.جرس ،کلمه ،پارلمان نیوز ،بی‌بی‌سی فارسی
گر تو ببزم طرب جام بری پیش لب باده بنوشی برطل نقل بریزی بمن
رنج دیدی که امروز در شغل من سعی کردی. گفتم: بنده‌ام، کاشکی کاری بمن راست شودی‌ . و آغاز کردم که بروم. گفت: بنشین، این حدیث معمّا فراموش کردی. گفتم:
گفت آن عابد چه می‌گوئی بمن دان که بس از عقل دور است این سخن
چو نیستت سر صحبت بمن سلام مرا دریغ ای مه بی مهر از جواب مکن
معمولاً بمنظور اینکه موقع کار روی یک مهره ۶ گوش در یک فضای تنگ، در حین گردش و تغییر زاویه مهره، امکان گیر انداختن مهره، بیشتر شود؛ سر آچار را نسبت به محور طولی دستگیره با ۳۰ درجه انحراف قرار می‌دهند.
در شهرهای یونانی قدیم، صاحبمنصبان عالیرتبه عنوان آرخون داشتند. آتن دارای ۹ نفر آرخون بود که پس از اتمام دورهٔ خدمت وارد آریوپاگوس (محکمهٔ معروف یونان) می‌شدند. تعداد آرخونها در آغاز سه تن بود که یکی از آنها با نام آرخون باسیلئوس اجرای شعائر مذهبی را بر عهده داشت.