بمانی

بمانی

معنی کلمه بمانی در لغت نامه دهخدا

بمانی. [ب ِ ] ( اِ ) پدر و مادری که هرچه فرزند آورند زود بمیرد و بچه هایشان پا نگیرند، اسم بچه آخری را اگر دختر باشد بمانی ( خانم ) می گذارند. ( فرهنگ فارسی معین ).
بمانی. [ ب ِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان سیریک بخش میناب شهرستان بندرعباس. سکنه آن 200 تن. آب آن از چاه و محصول آن خرما است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه بمانی در فرهنگ فارسی

( اسم ) پدر و مادری که هر چه فرزند آورند زود بمیرد و بچه هایشان پا نگیرند اسم بچ. آخری را اگر دختر باشد ( بمانی ) ( خانم ) میگذارند .
ده از دهستان سیریک بخش میناب شهرستان بندرعباس . آب از چاه . محصول خرما .

معنی کلمه بمانی در فرهنگ اسم ها

اسم: بمانی (دختر) (فارسی) (تلفظ: bemani) (فارسی: بمانی) (انگلیسی: bemani)
معنی: نامی که با آن طول عمر کودک را بخواهند

معنی کلمه بمانی در دانشنامه عمومی

بمانی (سیریک). بمانی، روستایی در دهستان بمانی بخش بمانی شهرستان سیریک در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱٬۰۶۱ نفر ( ۲۸۴ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه بمانی در ویکی واژه

بمانی (جمع بمانی‌ها)
پدر و مادری که هرچه فرزند آورند زود بمیرد و بچه هایشان پا نگیرند، اسم بچهٔ آخر را اگر دختر باشد بمانی (خانم) می‌گذارند.
دهی از دهستان سیریک بخش میناب شهرستان بندرعباس. سکنهٔ آن ۲۰۰ تن. آب آن از چاه و محصول آن خرما است.

جملاتی از کاربرد کلمه بمانی

از ره روان گردی روان صحبت ببر از دیگران ور نی بمانی مبتلا در مبتلا آویخته
حقیقت پیش بینی پیش گیری بمانی زنده دل هرگز نمیری
داستان فرار مارال بانو هرگز مشخص نشد، آنچه مشخص است این است که ۱ روز بی بی بمانی به اسم مادر مارال وارد زندان شد نیم ساعت بعد از پایان ساعت ملاقات، صدای فریادهای بی بی از سلول مارال شنیده می‌شد که چرا من پیر زن رو این‌جا آوردید!
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت، اگر اسرائیل به لبنان یا غزه حمله کند، کشورش ساکت نخواهد نشست. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جریان سفر دو روزه خود به لبنان، روز پنجشنبه گفت: «آیا اسرائیل فکر می‌کند می‌تواند وارد لبنان شود و با پیشرفته‌ترین هواپیماها و تانک‌ها زنان و بچه‌ها را بکشد و مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها را ویران کند و آنگاه انتظار داشته ما ساکت بمانیم؟» رادیوفردا
زمان ارائهٔ مدل اس، ماسک قاطعانه اعلام کرد که در ۲۰ سال آینده بیش از نیمی از خودروهای تولیدی، از نوع الکتریکی خواهند بود. با این وجود حتی خوشبین‌ترین تحلیلگران هم پیش‌بینی می‌کنند که این تخمین ماسک تحقق نخواهد یافت. اما ایلان ماسک توانایی خود را تا به اینجای کار به خوبی نشان داده‌است و باید منتظر بمانیم تا شاهد تحولاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، باشیم.
مگر دان سر ز درگاه خداوند که سرگردان بمانی پای در بند
و در خانه‌های خود بمانید، و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید؛ خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد)
هر به دیناریت سالی عمر باد تا بمانی ششصد و پنجاه سال
بمانی تو در این جهان و شوند حسودان تو مجتمع در عدم
مستی کن از خمار میندیش کین زمان هشیار گر بمانی آنگه کشی خمار
چو تنها بمانی به نزدیک شاه به اندیشه در هر سخن کن نگاه
ترانهٔ رسمی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل را «احسان خواجه‌امیری» خواند. خواجه‌امیری برای ساخت این قطعه از چهره‌های سرشناسی چون «روزبه بمانی» در بخش ترانه و «بهروز صفاریان» در بخش تنظیم استفاده کرده‌است.
خون‌بازی نام آهنگی با صدای داریوش اقبالی و شعر روزبه بمانی است که در سال ۱۳۸۸ منتشر شد. این آهنگ که به پیامدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ایران مربوط می‌شود، در نظرسنجی رادیو فردا از طرف شنونده‌ها به عنوان بهترین ترانه سال انتخاب شد.
مکن رحمت‌ام روز کن بر نزاری چه سودت که فردا پشیمان بمانی
پس این نعیم بنزدیک قریظه شد و میان وی و میان ایشان در روزگار گذشته دوستی بود، گفت: مرا چه دانید و چون شناسید؟ گفتند: دوستی ناصح! گفت اکنون نصیحت من بشنوید! قریش و غطفان اینجا بیگانه‌اند، خانه و سرای ایشان از شما دور است، آمده‌اند تا اگر غنیمتی یابند در ربایند و اگر نه بگریزند و اندوه شما نخورند، پس شما تنها بمانید و با محمد طاقت ندارید. گفتند: راست همی گویی نصیحت همی کنی، اکنون ما را چه باید کرد؟ گفت: چون ایشان شما را بحرب خوانند، گوئید ماده تن خواهیم که برهن نزدیک ما فرستید تا شما پشت بر ما نکنید، تا آن گه که از محمد ایمن شویم. گفتند این صواب است و نیکو، ما همین کنیم. پس نعیم بنزدیک قریش شد و گفت شما دانید دوست داری من شما را و دشمنی من محمد را، و من شما را نصیحتی کنم اگر پذیرید. گفتند پذیریم و نصیحت تو شنویم.
روز شنبه بعدازظهر شاه آنها را احضار می‌کند. مردد هستند بروند یا نروند بالاخره طرف عصر مصمم می‌شوند بروند، سببش این است که می‌شنوند حکم شده اگر نیایند جبرا آنها را ببرند؛ ناچار ناصرالملک و مشیرالدوله و موتمن‌الملک با هم به دربار می‌روند… مقابل اتاق حاجب‌الدوله که می‌رسند به ناصرالملک می‌گویند شما در این اتاق بنشینید ناصرالملک می‌گوید مرا شاه احضار فرموده‌اند. می‌گویند بلی ولی حالا حکم این است که شما در این اتاق بمانید.» بدین ترتیب، ناصرالملک بازداشت شد ولی پس از چند ساعت با مداخله و حمایت سفارت انگلیس آزاد و راهی اروپا شد.
آن‌قدر بمانی ‌که خطاب آیدت از چرخ شاها به جنان پوی ‌که نک روز شمارست
در سال ۱۹۴۶، نخستین هیئت رئیسه کلیسا، بنسون را به هدف نظارت بر تلاش‌های امدادی کلیسا پس از جنگ دوم جهانی به اروپا فرستاد. بنسون یازده ماه را در اروپا سپری کرد، ۶۱۰۰۰ مایل را طی کرد و بر دوهزار تن اموال تدارکاتی از جمله تدارکات به آلمان و لهستان نظارت کرد. بنسون با یادآوری این تجربه به خانمش نوشت: «بسیار خوشحالم که شما و کودکان از منظر ویرانی هولناک جنگ در امان بمانید. ترس دارم که نتوانم آن‌ها را از یاد ببرم». حواری گوردون بی. هینکلی، از تجربه بنسون در اروپا چنین یادآوری می‌نماید: «مطمئن هستم که ایجاد احساسات قوی وی یعنی نفرت نسبت به کمونیسم و سوسیالیسم ناشی از میوه تلخ دیکتاتوری بود که وی چشیده بود.»
این مثال هرچند مفید و درست است ولی ابطال پذیر هم نیست. این مورد باید برای هر انسانی قابل آزمایش باشد در حالی که ممکن است فردی که در نظر گرفته می‌شود جوان باشد و سال‌ها منتظر بمانیم تا او بمیرد و بعد از آن باید روی انسان‌های دیگری آن را بیازماییم. تعیین حداکثر طول عمر (مثلا ۱۵۰ سال) هم تفاوتی ایجاد نمی‌کند چون دلیلی نداریم که پس از این کسی نتواند به این سن برسد.