بلوز
معنی کلمه بلوز در لغت نامه دهخدا

بلوز

معنی کلمه بلوز در لغت نامه دهخدا

بلوز. [ ب َ ] ( اِ ) سفره بزرگ. ( ناظم الاطباء ).
بلوز. [ ب ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) جامه نیم تنه کرکی یا پشمی یا کاموایی و نخی زنانه یا مردانه. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بلوز در فرهنگ معین

(بُ ) [ فر. ] ( اِ. ) پیراهن نیم تنه .
(بَ ) (اِ. ) سفرة بزرگ .

معنی کلمه بلوز در فرهنگ عمید

نوعی پوشش جلوبستۀ پارچه ای یا بافتنی که بالاتنه را می پوشاند.

معنی کلمه بلوز در فرهنگ فارسی

پیراهن کار، پیراهن یخه دار، جامه نیمتنه پشمی
( اسم ) جام. نیم تن. کرکی یا پشمی یا کاموایی و یا نخی زنانه یا مردانه .
جامه نیم تن. کرکی یا پشمی یا کاموایی و نخی زنانه یا مردانه .

معنی کلمه بلوز در دانشنامه عمومی

بلوز ( به انگلیسی: Blues ) گونه ای موسیقی سازی و آوازی است که ریشه در آوازهای هنگام کار، فریادها و همخوانی های سیاه پوستان آمریکا دارد و اصل آن به فرهنگ و موسیقی غرب آفریقا می رسد؛ در واقع این سبک از دل بردگان سیاه پوست به وجود آمده است. علت اینکه این سبک به بلوز معروف شد این بود که پیشگامان این سبک، این موسیقی را غمین و شِکوه آمیز اجرا می کردند و Blue در زبان انگلیسی به معنای غم نیز هست. همچنین از نقطه نظر فنی، ملودی های بلوز، در بردارندهٔ نُت های محزون یا Blue Notes هستند؛ این نُت ها همان درجات سوم، پنجم و هفتم گام ماژور هستند که البته حالا اندکی بم تر از حد قابل انتظار نواخته می شوند و به این ترتیب به ملودی های بلوز ویژگی منحصر به فرد آن ها را می بخشند. برخی از صاحبان نظر بر این نکته اعتقاد دارند که نحوه شیوع این سبک در آمریکا به زمان گسترش سرمایه گذاری در مزارع پنبه در جنوب کشور آمریکا بر می گردد که در آن دوره کارگران سیاه پوست در هنگام کار در مزارع با خواندن شعرهایی بعضاً ریتمیک و موزون به همراه پاسخ و تکرار توسط دیگر کارگران اقدام به ایجاد شوق و نظم در کار برداشت می کردند. رد پای این شیوه که بعدها به ندا و پاسخ معروف شد هنوز هم در آثار سازی و آوازی موسیقی بلوز، جَز، سول، گاسپل، فانک و … به چشم می خورد.
منطقه دلتای رود می سی سی پی زادگاه موسیقی بلوز است.
بلوز (پوشاک). بلوز ( به انگلیسی: Blouse ) نوعی لباس گشاد است برای پوشش بالاتنه که در گذشته توسط کارگران، دهقانان، هنرمندان، زنان و کودکان پوشیده می شد گفته می شود. این لباس به گونه ای بود که در کمر به وسیلهٔ تسمه یا کمربند بسته می شد و حالتی شل و آویزان به خود می گرفت. امروزه بلوز عموماً برای لباس زنان کاربرد دارد اما برای بعضی از لباس های مردانه گشاد و لباس های نظامی نیز به کار برده می شود.
امروزه در لباس مردانه بلوز همان تی شرت ولی آستین بلند نازک هست که مخصوص فصل بهار و تابستان است که یا یقه گرد یا یقه هفت در انواع مدلهای ساده و طرح دار با رنگ ویا تکه های پارچه ویا یک جیب تزیینی سمت چپ سینه و همچنین دارای مدلهای گشاد و لانگ نیز هست
بلوز ( blouse ) وامواژه ای فرانسوی است که احتمالاً از بازگشت جنگجویان صلیبی به وجود آمده است. این سربازان لباسی به نام پیراهن لوئیزیانا که آبی رنگ بود وانها را در برابر گرد و غبار محافظت می کرد و تغییر نام آن به خاطر شهر پلوزیوم در مصر که محل استفاده ان بوده است
بلوز مورد استفاده مردم ( که عموماً زنان بودند ) فرمی شبیه بشکه و لباس پستچیان داشت وتا سال ۱۸۹۰ مورد استفاده بود.
بلوز (فیلم). بلوز ( به انگلیسی: The Blues ) یک مجموعه فیلم مستند تلویزیونی به کارگردانی و تهیه کنندگی مارتین اسکورسیزی است. از بازیگران آن می توان به علی فارکا توره، کوری هریس، سون هاوس، جان لی هوکر، و ویلی کینگ اشاره کرد.
معنی کلمه بلوز در فرهنگ معین

معنی کلمه بلوز در دانشنامه آزاد فارسی

بِلوز (blues)
نوعی از موسیقیِ افریقایی ـ امریکایی که در آوازهای کارو آوازهای مذهبیِ سیاه پوستان، در مناطقِ روستایی جنوبِ امریکا، در اواخر قرن ۱۹ پدید آمد. از مشخصاتِ این موسیقی ساختِ دوازده ـ میزانی، یا گاهی شانزده ـ میزانی، در خط ملودی و اشعارِ غم انگیزی است که مضمونِ اغلبِ آن ها را اندوه و شکست عشقی تشکیل می دهد. در این موسیقی، گیتار، سازِ اصلی است؛ هرچند که نواختن هارمونیکا (سازدهنی) و پیانو نیز در آن متداول اند. سبکِ گیتار و آوازِ بلوز کاملاً نقشِ تعیین کننده ای در شکل گیریِ جاز، راک و موسیقیِ پاپ داشته است.
بلوز در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰. بلوزِ روستایی یا بلوزِ دِلتا را معمولاً یک تک خوان با گیتار یا هارمونیکا اجرا می کند. خوانندگانی همچون رابرت جانسون و بوکا وایت، به این دوره تعلق داشتند. امّا نخستین نمونه های ضبط شده، بلوزِ کلاسیک خوانده می شود و از نمایندگانش دبلیو سی هَندی و بِسی اسمیت را می توان نام برد که با گروه های کوچک، آواز می خواندند.
بلوز در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰. بلوزِ شهری در این سال ها شکل گرفت و در آن از تقویت صدا به وسیلۀ برق استفاده می شود. بلوزِ شهری در شهرهای شمالیِ امریکا، عمدتاً شیکاگو، رواج یافت و معروف ترین آهنگ سازانش عبارت اند از هاولین وولف، مادی واترز، و جان لی هوکر. این شاخه از بلوز سرانجام به «ریتم اند بلوز» تبدیل شد.
بلوز در دهۀ ۱۹۶۰. سبکِ نوازندگیِ بی بی کینگ که به شدت تحت تأثیر جاز قرار داشت، خود الهام بخشِ بسیاری از آهنگ سازان بلوزِ انگلیسی شد که مشهورترینِ آنان اریک کلپتون است.
بلوز در دهۀ ۱۹۸۰. در این دهه «بلوزِ سیاه» متعلق به رابرت کرِی، با شیوۀ بلوزنوازیِ متأثر از موسیقی راکِ کسانی چون استیو رِی وئن در تضاد قرار می گیرند. در تاریخِ موسیقیِ کلاسیکِ غربی، آهنگ سازانی همچون راول، کوپلند، و مایکل تیپِت اصطلاح «بلوز» را بیشتر به معنای نوعی از خلق وخو یا روحیه به کار گرفته اند تا به معنای یک فرم مشخصِ موسیقایی.

معنی کلمه بلوز در ویکی واژه

camicetta
maglietta
پیراهن نیم تنه.
سفرة بزرگ.

جملاتی از کاربرد کلمه بلوز

«روابط خارجی» در ۱۹۷۷ دنبالهٔ جریان کار تام در آلبوم قبلی بود، با این تفاوت که او در این آلبوم از نظری هنری کار تمیزتری ارائه داده بود و تأثیر جاز و بلوز بر موسیقی او بیشتر شده بود. همچنین بتی میدلر یکی از ترانه‌های آلبوم را با تام به‌صورت دوصدایی اجرا کرد.
در دهه ۱۹۵۰ لیدل والتر سازدهنی بلوز را -با میکروفون‌دستی کوچکی که به آمپلی‌فایر گیتار وصل بود- باب کرد و بعدتر در دهه ۱۹۶۰ گیتار بیس الکتریکی و ارگ الکتریکی نیز مورد استفاده قرار گرفتند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اورنج کانتی بلوز و باشگاه فوتبال سیاتل ساندرز اشاره کرد.
در سن ۱۸ سالگی، او شروع به اجرای کنسرت‌های انفرادی در جنوب انتاریو کرد و در نهایت با کریستوفر وارد، ناظر ضبط و ترانه‌سرا با گروه موسیقی وارنر آشنا شد. او با کمک وارد، گروه خود را تشکیل داد و نسخه‌های کاور آهنگ‌های راک و بلوز را اجرا می‌کرد.
پرسلی با فروش بیش از ۵۰۰ میلیون از آثارش از سوی رکوردهای جهانی گینس به‌عنوان پرفروش‌ترین موسیقی‌دان تک‌خوان در تاریخ شناخته می‌شود. او از لحاظ تجاری در بسیاری از ژانرها، از جمله پاپ، کانتری، ریتم اند بلوز، معاصر بزرگسالان و گاسپل موفق بود. پرسلی سه جایزهٔ گرمی برنده شد و در ۳۶ سالگی جایزهٔ یک عمر دستاورد هنری گرمی را کسب کرد. نام او در چندین تالار مشاهیر موسیقی وارد شده‌است. او در زمینهٔ فروش موسیقی چندین رکورد، از جمله دریافت‌کنندهٔ بیشترین گواهی طلا و پلاتین از طرف انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا و بیشترین حضور در جدول بیلبورد ۲۰۰ را دارد. در سال ۲۰۱۸، به پرسلی پس از مرگ نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری اعطا شد.
کالینز که در سال ۱۹۸۹ به‌عنوان عضو جدید تالار مشاهیر موسیقی بلوز معرفی شده‌بود در سال ۱۹۹۳ و بر اثر سرطان ریه درگذشت.
همانند آلبوم قبل پینک فلوید؛ ترانه‌های این آلبوم نیز در سبک سایکدلیک راک و اسپیس راک سیر می‌کند، اما برخلاف آن آلبوم که سید برت نقش زیادی در ساختن آهنگ‌ها داشت؛ در این آلبوم تنها یک آهنگ ساخته شده توسط او با نام «جالگبند بلوز» در آلبوم گنجانده شده‌است. وبگاه آل‌میوزیک آلبوم یک نعلبکی رمز و راز را آلبومی می‌داند که در آن؛ گروه شخصیت چند آلبوم آیندهٔ خود را طرح‌ریزی می‌کند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اورنج کانتی بلوز اشاره کرد.
اولین آلبوم او توجیه در درجهٔ اول در سبک ریتم اند بلوز است و همچنین شامل از موسیقی رقص، پاپ، فانک و سول است. در طول ساخت سکس آینده/صداهای عشق او به موسیقی راک علاقه داشت. تیمبرلیک فاش کرد: من می‌خواستم ترانه‌هایم را مانند یک خوانندهٔ راک اند رول نه یک خوانندهٔ ریتم اند بلوز." او در ادامه گفت او در آلبوم توجیه از مایکل جکسون و استیوی واندر و در سکس آینده/صداهای عشق از دیوید بویی و پرینسو سایر تأثیرات او از مایکل هاتچنس، آرکید فایر، دیوید برن، کیلرز، استروکز و ریدیوهد بوده‌است. او شروع به استفاده از بیت‌باکس در ترانه‌هایش در اواخر حضور در انسینکو در کار انفرادی خودش کرد.
سال ۱۹۶۵ بود که ویلسون با موسیقی بلوز آشنا شد. آثار ملکوم اکس را شنید و تحت تاثیرش قرار گرفت. به شدت به الایجا محمد و اعتقاداتش به خودکفایی، خودمختاری و دفاع از خویش‌تن علاقه نشان می‌داد. در سال ۱۹۶۹ برای ازدواج با دختری مسلمان، اسلام آورد.