بلندپایه

معنی کلمه بلندپایه در فرهنگ معین

( ~. ی ِ ) (ص مر. ) ۱ - مرتفع ، عالی . ۲ - صاحب شأن .

معنی کلمه بلندپایه در فرهنگ عمید

۱. بلندمرتبه، دارای مقام و مرتبۀ عالی.
۲. دارای فر و شکوه.
۳. برتر از دیگران.

معنی کلمه بلندپایه در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - مرتفع عالی . ۲ - صاحب شان و شوکت . ۳ - برتر از مردم دیگر .

معنی کلمه بلندپایه در ویکی واژه

مرتفع، عالی.
صاحب شأن.

جملاتی از کاربرد کلمه بلندپایه

سرو بلندپایه را آن همه ناز کی رسد پیش درخت قامتت گر نکند فروتنی
دید چو جامی بلندپایه خسرو بیهده در معرض جواب درآمد
آلبرت بوک یک نظامی بلندپایه ورماخت در جنگ جهانی دوم و از دارندگان صلیب شوالیه صلیب آهنین، صلیب آهنین و صلیب آلمانی بود. بوک در نزدیکی نووراسییسک در ۶ سپتامبر ۱۹۴۲ توسط نیروهای شوروی کشته شد.
دست‌کم ۱۶ تن از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ داخلی سوریه دخالت داشته‌اند.
در طی سال‌های بعد از جنگ همچنین، چندین فرمانده دوران جنگ ارتش کشته شدند: منصور ستاری در ۱۵ دی سال ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به همراه افسران بلندپایه نیروی هوایی مانند علیرضا یاسینی و مصطفی اردستانی کشته شدند.
تا روز چهارم اعتراضات مصادف با پنجشنبه ۱۱ مرداد ماه مقامات بلندپایه از هرگونه اظهار نظری در خصوص تظاهرات خودداری کردند. در دوران اوج اعتراضات و درگیری در شهرهای مختلف صدا سیما بدون کوچک‌ترین اشاره ای به اعتراضات، تشنج در شهرهای مختلف و وضعیت بحرانی اقتصادی کشور با پخش برنامه‌های متفرقه و نمایش مردم در سفر سعی در آرام جلوه دادن جو کشور داشت.
در ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ برابر با ۴ ژوئن ۲۰۱۱ علی عبدالله صالح پس از مجروح‌شدن با ۵ مقام بلندپایه روانه عربستان شد، اما قدرت را به عبد ربه منصور الهادی، معاون رئیس‌جمهوری تحویل داد، که او هم به مقدار زیادی سیاست‌های صالح را ادامه‌داد و دستور دستگیری چندین یمنی مرتبط با حمله محوطه ریاست جمهوری را صادر کرد. صالح در زمان حضورش در عربستان، در تلویزیون ریاض ظاهر شد و مردم یمن را در ۷ ژوئیه مورد خطاب قرارداد؛ او مکرراً اشاره می‌کرد که در هر زمانی می‌تواند برگردد و به حضور در عرصه سیاسی ادامه دهد.
آن جناب از عارفین کامل و محققین واصل و به شمس الدین طغان مشهور است. شیخی صاحب کمال و فصیحی شیرین مقال. فاضلی گرانمایه و عالمی بلندپایه. از اوست:
نامش ضیاءالدّین و چون سلسله نسبش به حضرت سلمان فارسی- رضی اللّه عنه- می‌رسد، بدین مناسبت فارسی تخلص کرده. فاضلی بلندپایه و حکیمی گرانمایه است. شرحی بر محصول فخرالدّین رازی نوشته. معاصر سلطان محمد ایلدگز بوده و امورات شرعیه بخارا را رتق و فتق می‌نموده. در سنهٔ ۶۲۲ در هرات وفات یافت. این ابیات از اوست:
مناز اگر دو سه روزی بلندپایه شدی که پایهٔ تو بود مایهٔ نگونساری
چه درگه آنکه نگردید دست قدرت را بلندپایه‌تر از وی عمارتی مقدور
رهبری چین در رابطه با شوروی در دهه ۶۰ راه و روش خصمانه‌ای در پیش گرفت. تحت پوشش انقلاب فرهنگی کادرهای بلندپایه و سرشناس را از صحنه سیاست و اداره امور مملکتی کنار زد و برای تربیت فیزیکی به نقاط دور افتاده تبعید نمود. جوانان رادیکال تحت نام گارد سرخ زندگی را فلج نمودند.
معروف‌ترین مقام بین مردم مازندران است. این آواز زیبا و دل‌انگیز به تنهایی می‌تواند بیان‌کننده خصایص و ارزش‌های موسیقی مازندران باشد. آواز امیری بیشتر در جنوب مازندران متداول است و شعرهای زیبا و تصویرگر امیر پازواری، شاعر بلندپایه مازندرانی(بابل)، زینت بخش آواز امیری است. مقام امیری در دو نوع امیری بلند و امیری کوتاه اجرا می‌شود و به همت ابوالحسن صبا، مقام امیری مازندران ثبت شده و در کنار سایر گوشه‌های آواز دشتی در ردیف استاد صبا قرار گرفته است.
اسمش میر شمس الدین و چون از بنی عباس بوده به میر شمس الدین الی عباسی شهرت نموده. تحصیل مراتب علمی در خدمت علمای شاه جهان آباد کرده و در فقه و کلام و حدیث، صاحب مایه و بلندپایه، با وجود فضایل، طالب خدمت درویشان و غالب اوقات در صحبت ایشان. آخرالامر از برکت معاشرت ایشان به ترک علایق و عوایق دنیوی گفته و ظاهراًوباطناً طریق طریقت پذیرفته ملبس به لباس فقر شده سیاحت نموده و درجات عالیه حاصل فرمود ودر نظم ونثر تألیفات دارند و در عروض و قافیه رسالات پرداخته‌اند. دیوانش هفت هزار بیت می‌شود. با علی قلیخان لگزی معاصر بوده. از اشعار اوست:
نکته ای که به گزارش برخی از رسانه‌ها، بر شایعه‌ها و تردیدهای بیشتر این حاشیه افزود این بود که تصویری از راننده اسنپ درست پشت سر قاسم سلیمانی در جریان صف آرایی نماز عید فطر در ۱۵ خرداد (یک روز پیش از وقوع این مسئله) منتشر شد. با توجه به تشریفات جمهوری اسلامی برای صف آرایی، این نکته که چگونه یک راننده اسنپ عادی درست پشت سر یک مقام بلندپایه نظامی قرار می‌گیرد به تردیدها راجع به این موضوع افزود.
به علاوه، تیمسار سرتیپ میرحسین هاشمی، داماد باقرخان یکی از افسران مؤثر در رویداد تاریخی ۲۱ آذر ۱۳۲۵ در زمرهٔ نخستین افسران بلندپایه ارتش بود که پس از گذشتن از بلندی‌های قافلانکوه برای برون راندن هواداران فرقه دموکرات به سختی و دشواری همراه با یک استوار ارتشی به درون شهر تبریز گام نهاد و به هنگام نبرد و چیرگی، همان‌جا و در همان روز از درجه سرهنگی به نشان سرتیپی نائل آمد، در سالهای ابتدایی دهه هفتاد خورشیدی پس از تغییر کاربری آرامستان طوبائیه تبریز به پارک طوبی و برچیده و زدوده شدن تمام قبور از بستر گورستان طوبائیه، مزار سرتیپ هاشمی در کنار مزار پدر همسرش باقرخان در بوستان مفاخر تبریز باقی ماند و به گونه‌ای ویژه ساماندهی شد.
۱۸ دی ۱۴۰۰ در مراسم افتتاحیه جشنواره عمار عنوان شد نادر طالب‌زاده به دلیل نارسایی قلبی به سی‌سی‌یو منتقل شده‌است. او مدتی بعد بهتر شد و از بیمارستان مرخص شد اما هفته پیش از مرگش به دلیل عود کردن علایم بیماری دوباره به بیمارستان منتقل شده بود. چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از لفظ «شهید» برای او استفاده می‌کنند چرا که معتقدند وی بر اثر عوارض ناشی از ترور بیولوژیک جان سپرد و پیکرش را در قطعه ۲۹ بهشت زهرا در کنار مرتضی آوینی به خاک سپردند. این قطعه مدفن بسیاری از مسئولان، دیپلمات‌ها، نظامیان بلندپایه و افراد سرشناس است که در طول انقلاب ایران کشته شده‌اند.
کوه بلندپایه نگهبان فرش تست در دامن سکونش از آن پای نارواست
وهُوَ افضل الدین محمد القاشانی، حکیمی است بلندپایه و فاضلی است گرانمایه. خواجه نصیرالدین محمد طوسی علیه الرحمه با وی معاصر و این قطعه به جهت وی گفته است:
گرچه بلندپایه چون قد خود به سلطنت هست از آن بلندتر ناله دادخواه تو