بلای
معنی کلمه بلای در فرهنگ فارسی

بلای

معنی کلمه بلای در فرهنگ فارسی

غم، اندوه، رنج، گرفتاری، آزمودن درخیریاشر

معنی کلمه بلای در دانشنامه عمومی

بلای ( به فرانسوی: Blaye ) یک کامین در فرانسه است که در کانتون بلای واقع شده است.
بلای ۶٫۴۲ کیلومترمربع مساحت و ۴٬۹۵۹ نفر جمعیت دارد و ۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
شهرهای تسولپیش، مچین و Tàrrega خواهرخوانده های بلای هستند.
معنی کلمه بلای در دانشنامه عمومی

جملاتی از کاربرد کلمه بلای

تعویق انتشار آلبوم بی‌نام برای چهارمین بار با صدای محسن چاوشی؟ بله خبر صحیح است. کاش «توماس شلبی» از پیکی بلایندرز بیاید و همه آقازاده‌های موسیقی و سینما و فوتبال را یکجا جمع کند و با خودش ببرد. ببرد و فردا صبح که بیدار می‌شویم، خبری از آنها نباشد، نیست…
هم‌اکنون آرامگاهی منسوب به وی با نام خواجه اباصلت در سمت شرقی بیرون شهر مشهد و در ۵ کیلومتری این شهر وجود دارد. در قم و سمنان نیز مزارهایی منسوب به او موجود است. مقبره و گنبد و صحن آرامگاه خواجه در مشهد، به همّت کربلایی محمد علی درویش و با کمک‌های مردمی تجدید بنا شده. برخی از اهل عرفان مثل درویش علی متوفی ۷۲۶ق، در کنار مزار او دفن شده‌اند.
مورخان ۵۰ سال از ۲۳۵ تا ۲۸۴ پس از میلاد را بحران قرن سوم می‌نامند. به نظر می‌رسید امپراتوری در این دوره در حال فروپاشی است و وجود آن در خطر جدی قرار داشت. بلایای طبیعی نیز تلفات ویرانگری داشت. وقوع دو همه‌گیری طاعون جمعیت زیادی را از برخی شهرهای بزرگ از بین برد. خشکسالی به‌طور جدی بهره‌وری کشاورزی مورد نیاز را کاهش داد. در نتیجه، فاجعه اقتصادی به دنبال داشت.‏
امّا جز این شباهتِ نام و همانندی کلّی در مضمون و هدف، این دو اثر در زبان و ساختار تفاوت‌هایی در خور توجّه دارند. اساساً «حدیقهٔ قطب‌الدّین محمد» به نثر است که البته نویسنده در لابلای نثر سلیس و گرم آن به مناسبت موضوع و به تناسب حال و مقام از زبانِ شعر ـ به خصوص اشعار شیخ جام و فرزندان وی ـ بهره جسته‌است.
مهر رخسار و مه جبین شده‌ای آفت دل بلای دین شده‌ای
بلای خویشتن چون تو تمامی بلائی نیز مطلب ای گرامی
چو من پیر گشتم هژبر افکنم بلای دل جان اهریمنم
چو کوس هرکه شکم بنده گشت، زخم خورد گرت بلای شکم نیست، چون علم برخیز
من فرستادم بلای صاعقه ای فرشته بر قرون سابقه
او فعالیت در سپاه پاسداران را از سال ۱۳۵۹ در سپاه دزفول آغاز کرد و در طول جنگ، از ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۴ معاونت اطلاعات قرارگاه کربلا، از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵ معاونت اطلاعات قرارگاه نجف اشرف و از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ مسئولیت معاونت اطلاعات و عملیات قرارگاه قدس را برعهده داشت. وی از طراحان اصلی عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و کربلای ۸، نصر ۵ و نصر ۸، بیت‌المقدس ۲، والفجر مقدماتی، بدر و والفجر ۱۰ محسوب می‌شود.
در ایران هم همچون بسیاری از کشورهای جهان، این میان‌پرده‌های کوتاه، در لابلای برنامه‌های تلویزیونی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی پخش می‌شد. این میان‌پرده‌ها، متعلق به نسل دوم این مجموعه بود.
ز نیرنگ تعلقها مپرسید برای خود بلایی کرده‌ام طرح
همه سلامت نفس آرزو کند مردم خلاف من که به جان می‌خرم بلایی را
دی وال دو سازمان حقوق بشر به نام های حقوق آفریقا (۱۹۹۳) و عدالت آفریقا (۱۹۹۹) را تأسیس کرد که به ترتیب بر مستندسازی نقض حقوق بشر و توسعه سیاست هایی برای پاسخ به بحران های حقوق بشر، به ویژه در رواندا، سومالی و سودان تمرکز داشتند. کتاب او با عنوان جنایات قحطی: سیاست و صنعت امداد در بلایای طبیعی در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. فارن افرز این کتاب را به عنوان «نقد قدرتمندی از آژانس های بین المللی بشردوستانه که بر امداد قحطی در آفریقا مسلط هستند» توصیف کرد. حقوق آفریقایی که عمدتاً به وضعیت رواندا می پرداخت، بعداً مورد انتقاد قرار گرفت. لوک ریدامز در سال ۲۰۱۶ استدلال کرد که «حقوق آفریقا ابزاری برای ساخت و انتشار یک روایت یک جانبه مؤثر از نسل‌کشی رواندا بود».
بیش از ۹۷ درصد ماهی‌ها، تخم‌گذارند؛ از جمله ماهی آزاد، ماهی قرمز، سیکلید، ماهی تن و مارماهی سانان. تخم ماهی لجه‌زی معمولاً در آب معلق می‌ماند. بسیاری از ماهیان آب شیرین و ماهی‌هایی که در سواحل دریا زندگی می‌کنند، در کف دریا یا لابلای گیاهان دریایی تخم می‌گذارند و برخی هم تخم‌های چسبنده دارند. مرگ‌ومیر تخم‌ها و بچه‌ماهی‌ها معمولاً خیلی زیاد است و از صدها، هزاران یا حتی در مواردی میلیون‌ها تخم، تنها تعداد کمی به سن بلوغ می‌رسند. اندازه تخم ماهی‌ها بسته به گونه، اندازه ماهی و شرایط محیطی متفاوت است. قطر تخم مکندگان و ماهی سفید برابر ۲ میلی‌متر، قزل‌آلا از ۳ تا ۴ میلی‌متر و ماهی آزاد ۸ میلی‌متر است.
اگر چه سوخته‌ام در بلای عشق بسی به عمر خود دل ازین سان نداده‌ام به کسی
همه من شدی بمستی و چو هوشیار گشتم ز من ای بلای هوش و خرد احتراز کردی
آی‌سی‌ام‌سی در تلاش است تا از راه‌های اسکان مجدد پناهندگان، کمک‌های انسان دوستانه، و پیشگیری از (بی‌سرپناهی، بدبهداشت، بی‌غذایی، کمک نقدی، کاهش خطر بلایا، کمک و پیشگیری برای قربانیان خشونت جنسی و جنسیتی، مبارزه با قاچاق انسان) و از جمل حمایت در مهاجرت و توسعه، به مردم دنیا یاری برساند.
بلای قرب ماکش خود بسوزان که ناگاهت ببخشائیم آسان
مادرش در سال ۱۸۶۵ دیده از جهان فروبست. بلایت در سال ۱۸۷۲ در ۳۸ سالگی، با آنا لورینگ «نینا» گریناف (زادهٔ ۱۸۴۷ـ درگذشت ۱۸۹۷)، دختر مجسمه‌ساز معروف ریچارد سالتونستال گریناف، ازدواج کرد که ۱۳ سال از او کوچک‌تر بود. آن‌ها سه دختر داشتند. برخی از فرزندان آن‌ها در اروپا به دنیا آمدند. دخترش اِولین به‌دلیل لحنش هنگام صحبت‌کردن اغلب با بریتانیایی‌ها اشتباه گرفته می‌شد که البته به‌خاطر سال‌های زیادی بود که او در اروپا و زیر نظر پرستاران کودک بریتانیایی گذرانده بود.