دلمه

معنی کلمه دلمه در لغت نامه دهخدا

دلمه. [ دَ ل َ م َ / م ِ ] ( اِ ) شیری که بعد از مایه زدن بسته شود. ( برهان ) ( غیاث ). پنیر تر. ( الفاظ الادویة ). شیری که پنیر مایه بر آن زنند تا اندکی غلیظ شود. ( آنندراج ). شیر تازه بسته راگویند که پنیر تر باشد. ( لغت محلی شوشتر، نسخه خطی ). پنیر بی نمک تازه سپید و لرزان و خوش طعم. ارنه. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). شیر پس از مایه خوردن دلمه می شود و آب دلمه در کیسه گرفته می شود و آنچه میماند پنیر است ، و از آن آب پس از جوشاندن «لور» گرفته می شود. ( شرفنامه نظامی چ وحید حاشیه ص 193 ). || خون بسته. خون بسته شده. رجوع به دلمه شدن شود.
دلمه. [ دُ م َ / م ِ ] ( ترکی ، اِ ) از کلمه ترکی دُلمَق به معنی پر شدن ، و یا از دولدرمق ، به معنی پرکردن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). یک نوع طعام از برگ رز یا کلم برگ و یا بادنجان و خیار و فلفل سبز ( بی بو ) و جز آن که از گوشت قیمه کرده آنها را آکنده باشند سازند. ( ناظم الاطباء ). به ترکی هر چیزی را که از برنج و قیمه پر کنند مانند برگ انگور و بادنجان و پیاز و غیره. ( لغت محلی شوشتر، نسخه خطی ). برنج و گوشت و لپه پخته که در میان برگ مو پیچند و چاشنی ترش و شیرین زنند. آکنده و انباشته از قیمه و برنج پخته و جز آن در میان برگ مو و بادنجان و طماطه. طعامی ازبرنج و گوشت و لپه و چاشنی شکر و سرکه در میان برگ مو یا برگ کلم و جز آن نهند به اندازه لقمه ای. طعامی که از برگ رز محشو به قیمه ریزه گوشت و لپه و برنج پخته کنند. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). طعامی است که مواد آنرا برنج و گوشت قیمه کرده و لپه و سبزی ( سبزی دلمه ) تشکیل می دهد که این مواد را گاهی پس از نیم پزکردن و گاهی بصورت خام داخل برگ گیاهانی چون مو و کلم و یا داخل پوست تره بار ( پس از بیرون آوردن مغز آنها ) چون خیار و بادنجان و کدو و فلفل سبز و غیره می کنند و می پزند و چاشنی آنرا گاهی از مواد ترش چون آب لیمو و گاه ترش و شیرین چون سرکه و شکر و یا سرکه و شیره و غیره انتخاب میکنند. انواع دلمه را بنام برگ یا پوستی که مواد را در آن آکنده اند خوانند چون ، دلمه بادنجان ، دلمه برگ ( برگ مو یا رز ) دلمه برگ کلم ، دلمه پیاز، دلمه خیار، دلمه فلفل سبز، دلمه کدو، دلمه گوجه فرنگی ، دلمه طماطه و غیره... || زر و سیم در کیسه های خرد یا کاغذ که در عروسیها به مهمانان دهند. نقود طلا که داماد به محفلیان عروس دهد. مسکوک زر پیچده در پاکت یا کاغذی که در عروسیها به میهمانان دهند. نقدی که در پاکتی خرد یا کاغذی پیچیده بصورت دلمه برگ به محفلیان دهند در عروسیها. مسکوکهای زر در کاغذ پیچیده که کسان داماد به هر یک از مدعوین مجلس عروسی دهند. مسکوک زر که به مدعوین عروسی دهند پیچیده در کاغذی. زری که اولیای داماد به مهمانان در کاغذی دهند. || زری که شاهان بروز عید به چاکران دهند. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه دلمه در فرهنگ معین

(دُ مَ یا مِ ) (اِ. ) نوعی خوراک مرکب از برنج ، گوشت چرخ کرده ، لپه ، سبزی مخصوص و غیره که در برگ مو، برگ کلم و غیره پیچند و پزند.
( ~. ) (اِ. ) کیسة پولی که در جشن عروسی یا اعیاد سال به مهمان و مدعوان دهند.

معنی کلمه دلمه در فرهنگ عمید

۱. شیری که به آن پنیرمایه زده باشند و اندکی سفت شده باشد.
۲. شیر بریده که در دستمال ریخته و آب آن را گرفته باشند.
نوعی خوراک که برنج و گوشت و لپه و سبزی را در برگ مو، برگ کلم، بادمجان، گوجه فرنگی، و مانند آن ها می پیچند و می پزند.

معنی کلمه دلمه در فرهنگ فارسی

نوعی خوراک که بابرنج وگوشت ولپه وسبزی بابرگ مو، یابرگ کلم میپزند، یابادنجان استفاده میکنند
( اسم ) کسیکه پولی که در جشن عروسی یا اعیاد سال بمهمانان و مدعوین دهند .

معنی کلمه دلمه در فرهنگستان زبان و ادب

{curd} [علوم و فنّاوری غذا] بخشی از پروتئین های شیر که با افزودن پنیرمایه یا زی مایه های مشابه منعقد شده باشد

معنی کلمه دلمه در دانشنامه آزاد فارسی

دُلمِه
غذایی ترکی به معنای پُرشده یا میان پُر. پوستۀ دلمه به غیر از برگ مو و برگ کلم می تواند هر نوع تره بار دیگری باشد که بتوان داخل آن را درآورد و از مایۀ دلمه پُر کرد مثل بادنجان، فلفل دلمه ای، کدو سبز، پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، آرتیشو، و سیب و به. تفاوت شیوه های پخت دلمه در ترکیب مایۀ دلمه و روغن آن است. این غذا را در ترکیه، یونان، و برخی کشورهای عربی نیز پخت می کنند.

معنی کلمه دلمه در ویکی واژه

[dolme]، /دُلمه/
فارسی
[dælæme]، /دَلَمِه/
کیسة پولی که در جشن عروسی یا اعیاد سال به مهمان و مدعوان د
نوعی خوراک مرکب از برنج، گوشت چرخ کرده، لپه، سبزی مخصوص و غیره که در برگ مو، برگ کلم و غیره پیچند و پزند.
یک نوع غذا از برگ انگور یا کلم برگ و یا بادنجان و خیار و فلفل سبز و جز آن که از گوشت قیمه کرده و برنج آنها را پر کرده باشند.
بسته شدن مایعات، خون لخته شده

جملاتی از کاربرد کلمه دلمه

مجموعه مشترکی از مفروضات مشترک در مورد علل شر و چگونگی جلوگیری از آن در نوعی جادوی محافظ اولیه به نام کاسه دلمه یا کاسه‌های جادویی یافت می‌شود. این کاسه‌ها در خاورمیانه، به ویژه در بین‌النهرین فوقانی و سوریه، که اکنون عراق و ایران است، تولید شده‌اند و در طول قرن‌های ششم تا هشتم بسیار محبوب هستند. کاسه‌ها رو به پایین دفن شده بودند و برای گرفتن شیاطین بود. آنها معمولاً در زیر آستانه، حیاط‌ها، در گوشه خانه‌های تازه فوت شده و در گورستان‌ها قرار می‌گرفتند. زیرمجموعه کاسه‌های تزریق مواردی است که در عمل جادویی یهودیان و مسیحیان استفاده می‌شود. کاسه‌های شعله آرامی منبع مهمی از دانش در مورد اعمال جادویی یهودیان است.
لرزان دلمهز بیم جدانیست همچو برگ ر بنگر ز شاخ لرزه به وقت بریدنش
تا خیالت را دلمه منزلگه است از مه تو منزل من پر مه است
اسکوربوت به کمک رژیم غذایی حاوی ویتامین ث درمان می‌شود، و جلوگیری از آن نیز از همین طریق صورت می‌گیرد. مرکبات، کیوی، پاپایا، گوجه و توت فرنگی میوه‌هایی سرشار از ویتامین ث هستند. هویج، فلفل دلمه‌ای، بروکلی، سیب‌زمینی، کلم، اسفناج و پاپریکا نیز منابعی از این ویتامین هستند.
ابتدا در آب جوش رشته‌های اسپاگتی را اضافه می‌کنند و می‌گذارند تا کمی بپزد در حین قل زدن کمی روغن و کمی نمک هم به آن اضافه می‌کنند تا رشته‌ها به هم نچسبد، سپس به آن سس ماکارونی که غالباً ترکیبی است از سبزیجات ٬گوشت٬روغن زیتون و رب گوجه فرنگی، در ایران علاوه بر موارد قبلی سویا٬سیب‌زمینی، نخود فرنگی، قارچ، فلفل دلمه، هویج و پیاز نیز به انتخاب آشپز اضافه می‌گردد و بعد آن را سرو می‌کنند. در ایران پس از این کار آن را دم هم می‌کنند.
ارمنیان اغلب اوقات گوشت عمل آورده را در داخل دلمه برگ مو یا کلم می‌پیچیدند.
امور مهندسی و نوسازی دربار عثمانی بر عهدهٔ «امیر جانیک سروریان» بود. ادارهٔ این امور پس از چندی به خانوادهٔ پالیان واگذار شد. کاخ دلمه باغچه از بناهای معروف استانبول ساختهٔ نیکوقوس از خاندان پالیان است.
به مقدار مورد نیاز فلفل چیلی قرمز و فلفل دلمه‌ای قرمز را در آب جوش می‌پزیم تا کاملاً بپزد. سپس پوست همهٔ فلفل‌ها را جدا می‌کنیم و آن‌ها را له می‌کنیم تا به صورت مایع بشود.
غذای ملی اوکراین که غیرقابل انکار از این کشور سرچشمه می‌گیرد، سوپ برش است. با این حال، پیروگی و دلمه کلم‌پیچ نیز مورد علاقه ملی مردم اوکراین محسوب می‌شوند و یک وعده غذایی معمول در رستوران‌های سنتی اوکراین هستند.
مواد دیگری که ممکن است به سس اضافه شود شامل فلفل دلمه ای قرمز و سبز و هویج ریز خرد شده‌است.