دزدی

دزدی

معنی کلمه دزدی در لغت نامه دهخدا

دزدی. [ دُ ] ( حامص ) سرقت. عمل دزد. کار دزد. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). سرقت و راه زنی و بردن مال کسی را در پنهانی و بطور مکر و فریب که صاحب مال خبردار نشود، و یا گرفتن مال کسی را در بیابان و صحرا بزور. ( ناظم الاطباء ). اًسلال. دَمَق. ( منتهی الارب ). سَرَق. سَرِقَة. سَلَّة. ( دهار ). عَملة. ( منتهی الارب ). لُصوصة. لُصوصیة. ( دهار ) :
اگر چه دزد را دزدی بود کار
دروغش نیز هم گویند بسیار.( ویس و رامین ).گفت این مال از دزدی جمع شده است. ( کلیله و دمنه ).
چه سود از دزدی آنگه توبه کردن
که نتوانی کمند انداخت برکاخ.سعدی.کسی گفت و پنداشتم طیبت است
که دزدی بسامان تر از غیبت است.سعدی.مهاوش ؛ آنچه به دزدی و غصب برند. اًدعاث ؛ دزدی نمودن. ( از منتهی الارب ).
- امثال :
دزدی ، آن هم شلغم ! ( امثال و حکم ).
مگر مال دزدی است ؛ بدین ثمن بخس هرگز نفروشم. ( امثال و حکم ).
- دزدی آسیا ؛ در کتاب معارف بهأولد ( ج 2 ص 88 ) این ترکیب بکار رفته و از سیاق عبارت چنین استنباط می شود که نوعی از بازی و شبیه درآوردن بود : اگر این آلات می ستدی تا بازی بیرون آری در سور جهان از این نمد کالبد و چوب استخوانها را از این پوستین وجود چه دزدی آسیا برون آوردی.
- دزدی بوسه ؛ دزدیدن بوسه. و این را در حالت خواب می توان کرد. ( از آنندراج ) :
دزدی بوسه عجب دزدی خوش عاقبت است
که اگر بازستانند دوچندان گردد.؟ ( از آنندراج ).

معنی کلمه دزدی در فرهنگ معین

(دُ ) (حامص . ) سرقت .

معنی کلمه دزدی در فرهنگ فارسی

عمل دزدیدن سرقت .
کار دزد . سرقت و راه زنی و بردن مال کسی را در پنهانی و بطور مکر و فریب که صاحب مال خبردار نشود و یا گرفتن مال کسی را در بیابان و صحرا به زور .

معنی کلمه دزدی در دانشنامه عمومی

دزدی یا سرقت در حقوق کیفری به گرفتن غیرقانونی اموال دیگران بدون رضایت آنها می گویند. در حقوق کیفری دو نوع سرقت ذکر شده است، سرقت حدی و سرقت تعزیری.
به کسی که عمل دزدی را انجام می دهد دزد یا سارق می گویند. همچنین ندادن مال و حق و حقوق کارگر از روی عمد و یا غیرعمد دزدی محسوب میشود تعریف دزدی از نگاهی دیگر: سوء استفاده از جهل یا غفلت شخصی برای به دست آوردن بخشی از اموال مادی یا معنوی وی به نفع خود یا دیگران.
دزدی در میان حیوانات مانند میمون ها هم صورت می گیرد.
برای کاهش ارتکاب سرقت و دزدی انواع روش ها توسط بشر ابداع شده است. یکی از مهم ترین روش ها در نظر گرفتن قوانین حقوقی مختلف است، که با در نظر گرفتن شرایط، شواهد و قراین برای مجرم اعمال میشود.

معنی کلمه دزدی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:سرقت

معنی کلمه دزدی در ویکی واژه

furto
rapimento
سرقت.

جملاتی از کاربرد کلمه دزدی

ای ز من دزدیده علمی ناتمام ننگ آمد که بپرسی حال دام
جرم‌انگاری مواد مخدر اثرات بد اجتماعی و اقتصادی فراوانی دارد. ممنوعیت مواد باعث ایجاد و گسترش معضلاتی همچون دزدی، خشونت و فساد می‌شود و این خود سبب افزایش قیمت مواد مخدر می‌گردد. در بیش‌تر کشورهای در حال توسعه تولید مواد مخدر راهی است برای فرار از فقر. میلتون فریدمن تخمین می‌زند که بیش از ۱۰٬۰۰۰ مرگ سالیانه در ایالات متحده به سبب جرم‌انگاری مواد مخدر اتفاق می‌افتد و چنانچه مواد مخدر آزاد باشند، تعداد کشته‌شدگان بی‌گناه در درگیری پلیس با قاچاقچیان بسیار کاهش می‌یابد. این بی‌کفایتی دولت‌ها در برخورد با مواد مخدر مورد نقد مدافعان آزادسازی آن قرار گرفته‌است. جنگ با مواد مخدر نیز به همین دلایل مورد نقد واقع شده‌است.
یاد آیدت آن آمدن ما به سر کوی دزدیده در آن دیدهٔ شوخت نگریدن؟
دهکده‌های مستقل، تفاوت در سطح مالی افراد، مبارزهٔ همه بر ضد همه، دزدی اموال، وجود مأمورانی که هنوز انتخابی بودند، ولی در آن عهد به ایجاد قدرت سلطنت تمایل داشتند، اجتماعات مردم و غیره.
ماه رویان جهان از حسن ما دزدند حسن ذره‌ای دزدیده‌اند از حسن و از احسان من
او در بازی‌های ویدئویی مافیا ۳، اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ و اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ هم مشارکت داشته است.
گر شبه دزدیده‌ای وگر گهر ور علم افراشتی وگر قلم
داستان این فیلم در مورد یک گروه شکارچی ۴۲ نفرهٔ سفید پوست است که تحت سرپرستی یک تاجر پوست در قرن نوزدهم به شکار می‌روند. اما به علت دزدیده شدن یک دختر سرخپوست توسط دو مرد سفیدپوست، با حملهٔ سرخپوست‌ها مواجه می‌شوند و ۳۲ نفر از آن‌ها در نتیجهٔ حمله کشته می‌شوند.
در درون آمد خیال روی او شد عقل و هوش بود دزدی با چراغ انواع کالا برد و رفت
اتومبیل دزدی چندنفره (ام‌تی‌ای) یک ماد چند نفره برای نسخه مایکروسافت ویندوز بازی‌های اتومبیل دزدی بزرگ:سن اندریاس ،اتومبیل دزدی بزرگ:وایس سیتیو اتومبیل دزدی بزرگ۳ است که قابلیت چند نفره بازی کردن را به بازی اضافه می‌کند. در نسخهٔ سن آندریاس این بازی ماد با موتور گرافیکی رندر ویر ساخته شده‌است.
ز برق اندازی ابر پرآشوب نفس از بیم دزدیده به خود توب
اگرچه اطلاعات چندانی از کودکی و جوانی او در دست نیست، او به احتمال زیاد در بریستول انگلستان به دنیا آمد. او در سال ۱۷۱۶ به افراد یک دزد دریایی در جزایر کارائیب به نام کاپیتان هورنیگلد پیوست. هورنیگلد او را به فرماندهی یکی از قایق‌های جنگی‌اش گماشت و این دو با هم به تعداد زیادی دزدی دریایی دست زدند. بعداً در سال ۱۷۱۷ هورنیگلد بازنشست شد و تیچ جای او را گرفت.
چه اندام لطیف است این که گل با آن سبکروحی نفس دزدیده در چاک گریبان تو می گردد
از عقل پرس راه که پیری موحدّست مسپر پی خیال که دزدی منافقست
کی بود دزدی به شکل پای‌دار کی بود طاعت چو خلد پایدار
در ۵ اکتبر ۲۰۰۹ گزارش شد که دبلیو دبلیو ای با رودونین قراردادی گسترده بسته و او در اف سی دبلیو در حال آموزش است. او با نام «الگا» در اف سی دبلیو کارش را شروع کرد. ماه بعد نامش به «آکسانا» تغییر کرد و مدیریت الی کوتونوود را به عهده گرفت. هم چنین درگیر داستانی شد و توسط سوییت پاپی سانچز دزدیده شد. تا دو هفته بعد فقط ویدیوهای او به کوتونوود نشان داده می‌شد تا اینکه برگشت.
صحن آن کردن چنین ایوان چین گرچه از همسایه دزدیدن زمین
آخرین بازمانده از ما قسمت ۲ بر طبق بازبینی جمعی وبگاه متاکریتیک به‌طور کلی با واکنش‌های بسیار مثبتی از سوی منتقدان همراه بود و با میانگین امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ بر اساس ۱۲۱ نقد قرار دارد. بازی برای روند بازی بهبود یافته، ثبات گرافیکی، شخصیت پردازی، عملکرد تیم بازیگری، طراحی صدا و موسیقی مورد تحسین قرار گرفت، اما منتقدان نسبت به روایت داستان و مضامین آن انتقاداتی داشتند. این ششمین بازی دارای بالاترین امتیاز برای کنسول پلی‌استیشن ۴ پس از عناوین شرکت راک‌استار گیمز شامل رد دد ریدمپشن ۲ و اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵، و بازی‌هایی همچون پرسونا ۵ رویال، آخرین بازمانده از ما بازسازی شده، و خدای جنگ به‌شمار می‌رود.