دادوستد

معنی کلمه دادوستد در لغت نامه دهخدا

داد و ستد. [ دُ س ِ ت َ ] ( ترکیب عطفی ، اِ مرکب ) مخفف دادن و ستدن :
چو بستانی ببایدت داد
کز داد و ستد جهان شد آباد.نظامی.دهد بستاند و عاری ندارد
بجز داد و ستد کاری ندارد.نظامی.خانه داد و ستد است این جهان
کاین بدهد حالی و بستاند آن.نظامی || بده بستان و معامله متقابل :
سلاح از تن و خوی ز رخ ریختند
بداد و ستد درهم آمیختند.نظامی.خرید و فروش. بیع و شری. بازرگانی. ستد و داد. معامله. سودا. سوزیان. بیع. سوداگری. تجارت. بازرگانی. کسب. کاسبی. خرید و فروخت : و درمهای ایشان گوناگون است که داد وستدشان بر اوست. ( حدود العالم ).
در کلبه نامور باز کرد
ز داد و ستد دژ پرآوازکرد.فردوسی.به بیداد مستان تو چیزی ز کس
بداد و ستد راستی جوی و بس.اسدی.با خردمند ساز داد و ستد
که قوی تر شودخرد ز خرد.سنائی.با بد و نیک وقت داد و ستد
نکند هیچ نیک هرگز بد.سنائی.فردا که در شهر آیی ، زینهار با کس سخن نگویی و داد و ستد نکنی. ( ظهیری سمرقندی سندبادنامه ص 303 ). || بده بستان. قبض و اقباض ، تصرف : خود مدرس مدرسه مذکور گردید و داد و ستد وجوهات حلال را نیز مینمود. ( تذکرةالملوک چ دبیرسیاقی ص 2 ). و حکم مزبور در دفترها ثبت و بدستور سایر وجوهات داد و ستد میشد. ( تذکرة الملوک همان چ ص 13 ). و تمامت مالیات دیوانی که در کل ممالک محروسه داد و ستد میشود باید از قرار نسخجاتی که مشارالیه [ مستوفی الممالک ] از دفتر نویسند... مستند خود ساخته... ( تذکرة الملوک ص 17 ). و در روزهای سان جماعتی که داد و ستدایشان با سرکار سرخط است باتفاق سرخطنویس نسخجات سان را میخوانده و می نوشته اند. ( تذکرةالملوک ص 41 ). سوای آنچه از وجوهات مذکوره در سرکار خاصه و اوارجه جمعاست تتمه دیگر تماماً در سرکار ضابطه نویس داد و ستد میشود. ( تذکرة الملوک ص 42 ). و وجوهات اصفهان که داد و ستد آن با مستوفی اصفهان است. ( تذکرة الملوک ص 45 ).
- داد و ستد دفتری ؛ قبض و اقباضی که در دفتر دیوان ضبط گردد : صاحب رقمان عالیجاه مشارالیه [ یعنی مستوفی الممالک ] که حسب الارقام ملازم دیوان بودند پنج نفر و شغل و خدمت ایشان آن بود که کیفیات و ارقام و احکام ملازمت و تنخواه و همه سالجات و تیول و وظایف و معافیات وسیورغالات و غیره نوشتجاتی که متعلق به داد و ستد دفتری است ملاحظه و تصحیح نموده ، آنچه مقرون بحساب باشدبمهر و بخط عالیجاه مشارالیه رسانیده و... ( تذکرةالملوک ص 17 ).

معنی کلمه دادوستد در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - دادن و گرفتن . ۲ - فروش و خرید معامله تجارت .

جملاتی از کاربرد کلمه دادوستد

در سده‌های ۱۲–۱۳ حرفه‌ها، روابط کالایی-پولی و تجارت خارجی توسعه می‌یابد. در شهر و در کنار کلیساها و ایستگاه‌های جاده‌های کاروانرو، دکان‌های متعددی ایجاد می‌شوند که با اجناس محلی به دادوستد می‌پردازند. در زمینه تجارت خارجی تغییراتی به وجود می‌آید. تجارت با ایران و کشورهای آسیای صغیر به کمترین درجه می‌رسد. جنگ و جدال مداوم در بین این ممالک امیرنشین سلجوقی اختلافات گمرکی سدی در راه توسعه تجارت بین‌المللی بود.
بخشی از سهام این شرکت در بازارهای بورس لوکزامبورگ، بورس نیویورک، بورس مادرید، بورس ژوهانسبورگ، یورونکست پاریس و یورونکست آمستردام دادوستد می‌شود.
«یکی از انواع همیاری، عُوضی است. وقتی جوانی قصد ازدواج داشته وی توان پرداخت هزینهٔ ازدواج را نداشته باشداز همیاری عوضی استفاده می‌کند. در بعضی از کتب عوضی را (اوزی) نوشته‌اند. اما به دلیل این که اوزی یک دادوستد متقابل است یقین بیشتری می‌رود که از کلمهٔ عَوَضی گرفته شده باشد».
بومیان استرالیا ساکنان اصلی قاره استرالیا و جزایر مجاور هستند که حدود ۷۰۰۰۰ سال پیش از آفریقا به آسیا مهاجرت کردند و حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش به استرالیا رسیدند. باور بر این است که آن‌ها از اولین مهاجرت‌های انسانی به بیرون از آفریقا بوده‌اند. اگرچه آن‌ها احتمالاً از طریق آسیای جنوب شرقی به استرالیا مهاجرت کرده‌اند، اما به وضوح با هیچ جمعیت شناخته شده آسیایی یا پلی‌نزی مرتبط نیستند. شواهدی مبنی بر تبادل ژنتیکی و زبانی بین استرالیایی‌های بومی در منتهی‌الیه شمال استرالیا و مردمان آسترونزیایی گینه نو و جزایر آن وجود دارد، اما این ممکن است نتیجه دادوستد و ازدواج‌های پسین‌تر باشد.
گهی حوالت دادوستد بطبع کند گهی بچرخ کند نسبت توانایی
بزرگترین سهامدار شرکت آتلانتیا، خانواده بنتون می‌باشند، که با در اختیار داشتن بیش از ۳۸ درصد از سهام این شرکت، مالک اصلی آتلانتیا محسوب می‌شوند. باقی‌مانده سهام این شرکت به‌طور عمومی در بازار بورس اوراق بهادار ایتالیا دادوستد می‌شود.
شرکت آی‌ام‌آی در سال ۱۸۶۲ توسط جرج کاینوش، در ویتون، میدلندز غربی تأسیس شد و در آغاز با نام کینوش کمپانی فعالیت می‌کرد. امروزه دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیرمنگام، بریتانیا قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس لندن دادوستد می‌شود.
سهام شرکت ابر شرکت نوز در بازار بورس نیویورک، بورس اوراق بهادار استرالیا و بورس نزدک دادوستد می‌شود.
در طول دوره‌های نارا و هیان، مردم هوکایدو با استان دیوا، پایگاهی از دولت مرکزی ژاپن، دادوستد بازرگانی پیدا کردند. در طول سده‌های میانهٔ ژاپن، به‌مرور برای اشاره به مردم بومی هوکایدو نام «اِزو» رایج شد. نام منطقه هوکایدو نیز ازوچی (蝦夷地) به معنی زیستگاه «ازوها» یا ازوگاشیما (جزیرهٔ ازوها) شد. ازوها عمدتاً شکار و ماهیگیری می‌کردند و با ژاپنی‌ها برنج و آهن داد و ستد می‌کردند.
زبان فارسی مانند بیشتر زبان‌های زنده، آمیزش و دادوستدهایی با دیگر زبان‌ها داشته‌است.
اکسیس بانک در سال ۱۹۹۴ پس از اعلام صدور مجوز فعالیت بانک‌های خصوصی از سوی دولت هندوستان، به‌عنوان نخستین بانک خصوصی هند، فعالیتش را آغاز نمود. بخشی از سهام این بانک در بازارهای بورس اوراق بهادار بمبئی، بورس ملی هند و بورس لندن دادوستد می‌شود.