خوشنام
معنی کلمه خوشنام در لغت نامه دهخدا

خوشنام

معنی کلمه خوشنام در لغت نامه دهخدا

خوشنام. [ خوَش ْ / خُش ْ ] ( ص مرکب ) نکونام. صاحب حسن شهرت. صاحب شهرت نیکو. دارای شهرت نیکو. مقابل بدنام. ( یادداشت مؤلف ) :
براهیم خوشنام کز مدحش الا
صفات براهیم ادهم ندارم.خاقانی.حسن معشوق است بی آرام می خواهد مرا
عشق دارد غیرتی خوشنام می خواهد مرا.رضی دانش ( از آنندراج ).|| از اسامی مردان است. ( یادداشت مؤلف ).
خوشنام. [ خوَش ْ / خُش ْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان ای تیوند بخش دلفان شهرستان خرم آباد واقع در 24 هزارگزی شمال نورآباد. با 120 تن سکنه ازطایفه ای تیوند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه خوشنام در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که میان مردم به نیک نامی و درست کاری معروف شده باشد، نیک نام.

معنی کلمه خوشنام در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که به نام نیک مشهور است نیکنام .
دهی از دهستان ای تیوند بخش دلفان شهرستان خرم آباد واقع در ۲۴ هزار گزی شمال نور آباد . با ۱۲٠ تن سکنه از طایفه ای تیوند .

معنی کلمه خوشنام در فرهنگ اسم ها

اسم: خوشنام (دختر) (فارسی) (تلفظ: khoš nām) (فارسی: خوشنام) (انگلیسی: khosh nam)
معنی: نکونام، صاحب حسن شهرت، صاحب شهرت نیکو، مشهور، آن که به نیکی شناخته شده است، دارای شهرت خوب

معنی کلمه خوشنام در دانشنامه عمومی

خوشنام (ابهر). خوشنام ( ابهر ) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر در استان زنجان ایران است.
این روستا در دهستان دولت آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۷ نفر ( ۱۰۰خانوار ) بوده است. روستای خوشنام در مجموعه روستاهایی با عنوان خمسه واقع شده که از یک طرف با قرقان و از طرفی با ابهر همسایه است.
در روستای خوشنام مقبره ای قدیمی وجود دارد که معروف به امامزاده حسین می باشد که از عموزادگان و یاران امامزاده یعقوب می باشد و از اولاد امام موسی کاظم است.
خوشنام (مجموعه تلویزیونی لهستانی). خوشنام ( لهستانی: Biała wizytówka؛ معنای تحت اللفظی: لوح پاک ) یک مجموعهٔ تلویزیونی درام جنگی لهستانی است که در سال ۱۹۸۶ ساخته شد و در ۳ ژانویهٔ ۱۹۸۹ منتشر شد.
• مارک بارباشیویچ
• یژی بینچیتسکی
• هنریک بیستا
• یان انگلرت
• ماریا گوادگوفسکا
• بوگوسواف لیندا
• اولگیرد ووکاشِـویچ
• میروسواوا مارخلوک
• یان نووینسکی
• دانیل اولبریخسکی
• گراژینا شاپوووفسکا
• یژی ترلا
• ویسواف وویچیک
• وویچیخ ویسوتسکی
• یان یانکوفسکی
خوشنام (ملارد). خوشنام، با نام پیشین شهنام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران ایران است. این روستا به داشتن کوچه باغ های فراوان و داشتن درختان انبوه و کهنسال چنار معروف است.
در جلد نخست کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران نوشته حسینعلی رزم آرا که در تیرماه ۱۳۲۸ به چاپ رسیده است ، درباره خوشنام ( شهنام سابق ) اینگونه آمده است که نشان دهنده وضعیت این منطقه در آن دوران است: شهنام دهی جزء بخش شهریار شهرستان تهران در ۱۲ کیلومتری شمال باختر علیشاه عوض سر راه شوسه علیشاه عوض به فرخ آباد است. در جلگه و با آب و هوایی معتدل است و دارای قنات. دارای ۲۰۱ سکنه شیعه مذهب و فارسی و ترکی زبان. شغل مردم زراعت و محصولات غلات و چغندر قند است. از طریق قلعه فرامرز می توان با ماشین وارد ده شد.
این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴٬۶۸۷ نفر ( ۱٬۳۵۷ خانوار ) بوده است.
معنی کلمه خوشنام در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه خوشنام

اولین بازی سری، با اسم افسانه زلدا، در ۲۱ فوریه ۱۹۸۶، در ژاپن منتشر شده‌است. این یکی از اولین بازی‌های کنسول جدید ان‌ای‌اس بوده که در ژاپن نام فَمِکُن (ژاپنی:ファミコン) به آن داده بوده‌است. افسانهٔ زلدا (یا فقط زلدا) به شهرت بی‌سابقه و خوشنامی فراگیر دست یافته‌است.
هتل کازینوی وین غرب لاس وگاس (بعلت استعفای وی از شرکت، ساخت و توسعه آن به عوامل شرکت محول شد). این هتل در سایت سابق هتل نیو فرانتیر، همان هتلی که استیو فعالیت و زندگی خود را از آنجا آغاز کرد ساخته خواهد شد و هم‌اکنون در دست اقدام است. همین موضوع نیز یکی از گواه‌های موفقیت و خوشنامی وی است.
احمد یزدانپناه در کنار تجارت و صنعت به فرهنگ نیز علاقه داشت. وی قسمت‌های مختلف مسجد ملک کرمان از آثار دوره سلجوقی مخصوصاً ایوان شرقی آن را بازسازی کرده‌است. وی هنوز در کرمان خوشنام اسن و گاه مراسمی برای بزرگداشت وی برگزار می گردد.
در انتخابات مجلس پانزدهم، چنان فضا برای رقیبان دولت تنگ شد که حتی وکیل خوشنام و محبوب تهران مصدق که در مجلس چهاردهم، شدیدترین حملات را به دولت قوام کرده بود و در اعتراض به دخالت دولت در انتخابات، در دربار متحصن شده بود، نیز از راه یافتن به مجلس بازماند؛ و تنها سه نماینده به نام‌های ابوالحسن حائری‌زاده، حسین مکی و مظفر بقایی به عنوان اقلیت به مجلس راه یافتند.
به گفته وی، نیروی پلیس در چهارمحال و بختیاری نیروی خوشنام و فعال است که با وجود همدلی، رفاقت و قانون‌مداری که بین اعضای شورای تامین استان وجود دارد، پاره‌ای از کاستی‌های موجود در نیروی انتظامی نیز برطرف می‌شود و امنیت با محوریت قانون را در جامعه به‌دنبال خواهد داشت.
محمود خوشنام آمد نوبهار را یکی از بهترین نمونه‌های تاریخ نوسازی ترانه می‌داند. به اعتقاد او در موسیقی ایرانی حرکت از سمت تصنیف به ترانه با آمد نوبهار انجام شده‌است. پرویز یاحقی در مورد این تصنیف گفته بود: «آمد نوبهار قطعهٔ نایابی است که نه در حال حاضر و نه در آینده نظیرش پدید نخواهد شد».
بلا را کرده‌ای اینجای خوشنام ندانی تا چه خواهد بد سرانجام
پس عاشق از خود غایب بود و بمعشوق حاضر تا شاهد و مشهود او معشوق بود بلکه معشوق بغلبۀ ذکر حاضر بود و در عالم عشق دائم الحضور و این در مقامی بود که عاشق بیاد معشوق در یاد آید فَاذْکُرُونی اَذْکُرکُمْ. و درین دو لفظ تنبیهیست و وعدۀ.خواجه احمد خوشنام از بیرون شدگان بود حجة الاسلام او را روز عید بدید از وی عیدی خواست گفت آنچه ترا شاید آنست که در آن عید گذشته چون خلق از خروجگاه بازگشتند من در محراب نمازگاه سر بسجده نهادم گفتم خوشنام را عیدی فرست و نقد فرست که دلش را طاقت وعدۀ فردا نیست ندا بگوشم رسید که پیک حضرت رسید سر بردار سر برداشتم هدهدی را دیدم درمنقار رقعۀ از حریر سبز خطی از نور نوشته بود فاذْکُرُونی اَذْکُرکُم ای برادر عزیز این اشارت بعشق معشوق است فهم این را ذوق یابد.
همنام تو است و پدر تو بدو خوشنام جد تو رسول قرشی صاحب معراج
گفت: ای خوشنام! غیر من بجو ماجرای مشورت، با من بگو