خواجوی

معنی کلمه خواجوی در ویکی واژه

خواجوی (جمع خواجوی‌ها)

جملاتی از کاربرد کلمه خواجوی

وی از شاگردان سید قطب الدین محمد نیریزی شیرازی (قطب سی و دوم سلسله ذهبیه صاحب منظومه فصل الخطاب) و محمداسماعیل خواجویی (م ۱۱۷۳ ق) بود.
اکبر خواجوی (زاده ۱۸ آبان ۱۳۰۵ در تهران) بازیگر سینمای ایران است.
مصطفی اعتمادی خواجوی تبریزی (۱۳۰۴ در روستای خواجه تبریز- ۲۰ اسفند ۱۳۹۴) روحانی شیعه ، مجتهد، فقیه و مدرس عالی فقه در حوزه علمیه قم بود.
اکبر خواجویی (زادهٔ ۲۴ مرداد ۱۳۲۶ در اصفهان – درگذشتهٔ ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ در تهران) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون اهل ایران بود.
خواجوی مسکین بر لب شیرین فتنه چو طوطی بر شکرستان
جلال هر چه بگوید تمام گفته اوست نه دزد گفته مردم بسان خواجویم
در سال ۱۳۷۸ خورشیدی و پس از اینکه مجموعه‌ی تاریخی، فرهنگی و مذهبیِ تخت فولاد سازماندهی و محوطه‌سازی تکیه‌ی خواجویی را به انجام رساند، آرامگاهی آجری بر سر مزار ملا اسماعیل خواجویی بنا شد. این مقبره را استاد برجسته‌ی معماری اصفهان، دکتر احمد امین پور، با الهام از نماد‌های سنتیِ معماری ایرانی‌اسلامی طراحی کرد.
ریزعلی خواجوی در روز شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ در سن ۸۶ سالگی بعد از تحمل ۲۰ روز بیماری در بیمارستان امام رضای تبریز درگذشت. و در ۱۳ آذر در زادگاهش شهرستان میانه به خاک سپرده شد.
طوطی شکّر شکن وقتی که آید در سخن ای بسا کز خواجوی شیرین سخن یاد آورید
سریال «پدرسالار» یکی از پرمخاطب‌ترین آثار اکبر خواجویی بود. این سریال در دهه ۷۰ از شبکه دوم تلویزیون ایران پخش می‌شد و داستان یک پدر سنتی و مواجهه‌های او با فرزندانش را روایت می‌کرد.
گرچه ز سر تا قدم در شب حیرت بسوخت زنده دل آمد چو شمع خواجوی آتش زبان
چون بدستان اهل کرمانرا بدست آورده ئی از چه معنی در پی خواجوی کرمانی کنی
چو چشم خواجوی دلخسته گاه گوهر افشانی همه شب کار لعل آبدارش دُرفشانی بود
اکبر خواجویی در سال ۱۳۲۶ در اصفهان زاده شد و در دهه ۱۳۴۰ به عنوان بازیگر پا به عرصه سینما و تلویزیون گذاشت. او پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران چند سریال را برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد. او مؤسس و بنیانگذار مؤسسه سینمای جوان در اصفهان بود.
ترجمۀ فارسی کامل کتاب فتوحات مکیه در سال ۱۳۸۷ و به قلم محمد خواجوی به پایان رسید و در انتشارات مولیٰ تهران منتشر شد.
خواجهٔ خواجویم و امام امامی شاعر سحارم و سخنور و جادو
این تکیه پس از وفات ملا اسماعیل خواجویی، از بزرگ‌ترین علما و حکمای عصر افشاریه که بیشترین آثار و رسالات علمی را بین علمای مدفون در تخت فولاد دارد، به سال ۱۱۷۳ قمری و دفن وی در این بخش از تخت فولاد ایجاد شد. این تکیه بقعه و آرامگاه مخصوص نداشت هرچند پیرامون مزار خواجویی چهارطاقی‌هایی وجود داشته از جمله چهار طاقی مربوط به کتابفروش خوانساری که از بین رفته‌اند.