حرکت روزانه

معنی کلمه حرکت روزانه در فرهنگستان زبان و ادب

{diurnal motion} [نجوم] حرکت ظاهری و شبانه روزی تمام اجرام آسمان به دور زمین به سبب چرخش وضعی زمین

معنی کلمه حرکت روزانه در دانشنامه آزاد فارسی

حرکت روزانه (diurnal motion)
حرکتِ ظاهری و هر روزۀ شرق به غربِ آسمان. بر اثرِ آن، اجسامِ آسمانی در حالِ طلوع و غروب به نظر می رسند. این پدیده ناشی از چرخشِ واقعیِ غرب به شرقِ زمین است. محورِ حرکتِ ظاهریِ آسمان با محورِ چرخشِ زمین انطباق دارد. تلاقیِ صفحۀ استوای زمین با کرۀ فرضیِ آسمان استوایِ آسمانی را مشخص می کند. مسیر ظاهری و روزانۀ اجسامِ آسمانی دایره هایی موازی با استوایِ آسمانی است که به دایره هایِ روزانه یا مدارهای مِیل معروف اند.

معنی کلمه حرکت روزانه در ویکی واژه

حرکت ظاهری و شبانه‏روزی تمام اجرام آسمان به دور زمین به سبب چرخش ‏وضعی زمین.

جملاتی از کاربرد کلمه حرکت روزانه

بسیاری از اسطوره‌های مربوط به شخص اُزیریس، ایزد شهریار همیشگی مرگ و باززایی، می‌توانند به عنوان واسطه‌ای جمعی پنج هزارهٔ تاریخ مصر و دورهٔ ما قبل تاریخ در مضمون تداوم از راه تغییر و به عنوان الگوهای فراگیر چرخش در هستی انسان و کیهان پنداشته شوند. برجسته‌ترین این چرخه‌ها عبارت است از حرکت روزانه خورشید در آسمان، ناپدیداری شگرفش در شامگاه و باز پیدایی دوباره‌اش در سپیده‌دمان که به همان اندازه شگرف است. این تسلسل روزانهٔ رویدادها در اندیشه اسطوره‌ای مصری‌ها، به صورت زایش همیشه مکرر، میانسالی (نقطهٔ اوج او در ظهر) و مرگ نهایی ایزد خورشید بازتاب یافت. رع برای نایل شدن به زایش مجدد در آغاز روز بعد، از جهان دیگر عبور می‌کرد، جایی که ازیریس خود را به عنوان دادور و شهریار تثبیت کرده بود.
سلامت سُم اسب همواره باید بررسی شود یا نعل آن دیده شود. همچنین زدن واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی و معاینهٔ دندان‌ها توسط یک دامپزشک یا یک متخصص دندان خانوادهٔ اسبیان، ضروری است. اگر اسب‌ها بیرون برده نمی‌شوند برای سلامت روح و ورزش بدنشان باید تمرین و حرکت روزانه داشته باشند. و اگر بیرون برده می‌شوند باید آن ناحیه دارای امنیت خوبی باشد و نرده‌های محکم در پیرامونش باشد. بُرس کشیدن مرتب بدن اسب، برای رشد بهتر موهای بدنش و سلامت پوستش مناسب است.