پریز

معنی کلمه پریز در لغت نامه دهخدا

پریز. [ پ َ ] ( اِ ) فریاد. فغان. نعره :
از پریزت چنان بلرزد کوه
که زمین بومهن بلغزاند.حکیم علی فرقدی ( از جهانگیری ).|| بیدگیا. ( کازیمیرسیکی ) ( شلیمر ). || سبزه ای که در کنار جوی و رودخانه و تالاب و جائی که آب بسیار باشد بروید. ( برهان قاطع ) ( فرهنگ جهانگیری ). || مخفف پرویزن. آردبیز. غربال.

معنی کلمه پریز در فرهنگ معین

(پَ ) (اِ. ) فریاد، نعره .
(پِ ) [ فر . ] (اِ. ) وسیله ای برای اتصال دو شاخه برق ، تلفن ، سیم آنتن یا سیم زمین که در محل ثابتی روی دیوار نصب می شود و گاهی هم به صورت سیار است .

معنی کلمه پریز در فرهنگ عمید

= پرویزن
= پروز
فریاد، نعره.
جای دوشاخۀ برق که به دیوار نصب می کنند و آن را به سیم برق اتصال می دهند.

معنی کلمه پریز در فرهنگ فارسی

شعبه، رشته، لوله یاشیر آب، گیرک، جای دوشاخه برق
( اسم ) پرویزن

معنی کلمه پریز در دانشنامه آزاد فارسی

پریز (Socket)
(یا: سوکت). اصلی ترین عامل در یک ارتباط شبکه ای۱. سوکت دراصل مانند یک کانال ارتباطی است که میان دو نقطه ایجاد شده و داده ها را ردوبدل می کند. ۲. بخشی از یک کانکتور که یک پریز را در خود جای می دهد. ۳. محلی واقع در مادربورد رایانه های شخصی که ریزپردازنده در آن قرار می گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه پریز

ای حور پریزاده بر این حسن و طراوت از آدمیان نیست همانا نسبت تو
در یکی از اسلایدهای پروندۀ معرفی پریزم، آپ استریم کالکشن این گونه تعریف شده است: "گردآوری داده از کابل‌های فیبر نوری و زیرساخت‌های ارتباطاتی که داده از آنها عبور می‌کند" و می‌گوید که آپ استریم کالکشن بر پایه چهار برنامه نظارتی اصلی فرویو، بلرنی، استورم‌برو، و اوکستار کار می‌کند.
الکساندر پریزتسکو (اوکراینی: Олександр Сергійович Призетко؛ زادهٔ ۳۱ ژانویهٔ ۱۹۷۱) بازیکن فوتبال اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است.
به یاد جلوهٔ او حیرت ما را غنیمت دان صفای شیشه هم نقشیست از بال پریزادی
کنون از پری دخت ناری تو یاد که صید پریزاد گشتی چو باد
گر لب خود نگشایم همه دانند که هست مهر خاموشی من چتر پریزاد سخن
پریزادان به رقص و نغمه سرگرم سراپا شوخی و سرتا قدم شرم
محصولات این شرکت را عموماً، کابل‌های کواکسیال با جدول افت مشخص، تقویت کننده‌های واید باند و مولتی باند، میکسرها، آنتن‌های گیرنده وی‌اچ‌اف و یواچ‌اف، پریزهای ته خطی در سیستم آنتن مرکزی و تجهیزات دریافت کننده سیگنال‌های ماهواره‌ای تشکیل می‌دهند.
از کوه قاف بال پریزاد عاجزست بار جهان به خاطر آزاده چون کشیم؟
یکی مجلس آراست همچون بهشت پریزاده خوبان حوری سرشت
من نمی‌خواهم در جامعه‌ای زندگی کنم که اعمالی چون جاسوسی از شهروندان و پریزم) به وقوع می‌پیوندند. نمی‌خواهم در جهانی زندگی کنم که هر چیزی که بگویم یا هر عملی که انجام دهم ثبت می‌شود. تنها انگیزهٔ من آگاه‌سازی مردم است. برای من از دیدگاه رضایت شخصی، مأموریتم تمام‌شده محسوب می‌شود. من هم‌اکنون برنده‌ام. به‌محض این‌که روزنامه‌نگاران کارشان را شروع کنند تمام آنچه که من می‌خواستم به انجام برسانم تأیید می‌گردد. باید به‌یاد داشته باشید، هدف من تغییر جامعه نبود. من می‌خواستم به جامعه این فرصت را بدهم تا تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد خود را متحول سازد یا خیر. من فقط می‌خواستم مردم بتوانند بگویند که چگونه می‌خواهند دولت بر آن‌ها حکومت کند.
بعد از مرگ استاتیرا، شاه به اصرار مادرش، پریزاتس، دختر خویش آتوسا را به زنی گرفت و بعد نیز با یکی دیگر از دخترانش به نام آمستریس ازدواج کرد.
می‌نماید که تو از خیل پریزادانی کی به این دلبری و حسن و لطافت بشر است؟
نیست چون آیینهٔ دل پردهٔ ناموس حسن شیشه مقداری به یاد آن پریزادم دهید
یکی از نمونه‌های بسته نرم‌افزاری آغاز کننده اسمارت تینگز شامل «یک سنسور حرکت، سنسور رطوبت، پریز هوشمند، دو قطعه فوب همراه سنسورهای حضور و دو قطعه سنسور چندکاره که می‌توانند حرکت، لرزش، جهت و دما را تشخیص دهند."
چه‌خوب‌و چه‌زشت ازنظر رفته‌گیر پری می‌زنند این پریزادها