مدل‌سازی

معنی کلمه مدل‌سازی در ویکی واژه

خلق الگوی عینی یا نمادینی از مؤلفه‌های یک سامانه در قالب آینده‌های ممکن و از راه بررسی دروندادها و بروندادها برای کشف روابط بین مؤلفه‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه مدل‌سازی

مدل‌سازی تعادل عمومی محاسبه پذیر مالی از دو دهه پیش آغاز شد و رفته رفته بر پیچیدگی‌های این مدل‌ها افزوده شد. در نسخه‌های ابتدایی مدل رابینسون معرفی شد
اما برخی دیگر از دانشمندان با این نظر مخالفند. آن‌ها می‌گویند که مطالعات انجام شده عموماً بر پایهٔ مدل‌سازی‌های رایانه‌ای است و آب و هوای زمین بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان رفتار آن را پیش‌بینی کرد.
استفاده از شبکه‌های بولی برای مدل‌سازی شبکه‌های زیستی، به ویژه شبکه‌های تنظیم‌کننده‌ی ژن، یکی از اولین گام‌ها برای استنباط شبکه‌های زیستی بوده است.
مرکز زیست‌شناسی محاسباتی سایمون بازسازی توالی و اعتبار سنجی ژنوم؛ مدل‌سازی ریاضی و توسعه الگوریتم؛ ژنتیک جمعیت؛ آمار کاربردی و یادگیری ماشین؛ ژنتیک محاسباتی؛ رایانش ابری و کلان‌داده.
این اطلاعات در مدل‌سازی اقیانوس‌ها به منظور محاسبهٔ سرعت و جهت «جریان‌های اقیانوسی» مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیز مقدار و مکان ذخیره‌های گرمایی در اقیانوس‌ها که در نهایت به آشکارسازی تغییرات جهانی دما منجر می‌شود، از این طریق قابل محاسبه می‌باشند.
موضوع این که چگونه ستارگان تغییر می‌کنند یا تکامل ستارگان اغلب با قرار دادن انواع انواع ستاره‌ها در موقعیت‌های مربوط در نمودار هرتزپروانگ-راسل، که می‌تواند به عنوان نمایندگی از یک حالت ستاره ای، از زمان تولد تا نابودی مشاهده شود، مدل‌سازی می‌شود.
اکونو یا فیزیک‌اقتصاد یکی از شاخه‌های رشته‌ی فیزیک می‌باشد که به بررسی اقتصاد با نگرش و روش‌های فیزیکی می‌پردازد. منظور از روش‌های فیزیکی، اندازه گیری، مدل‌سازی و تحلیل نظری مقادیر اندازه گیری شده و مدل ها است.
چشم‌انداز کامپیوتر یک زمینه است که شامل روش‌هایی برای دستیابی، پردازش، تجزیه و تحلیل و درک تصاویر و داده‌هایی با ابعاد بزرگ از دنیای واقعی برای ایجاد اطلاعات عددی و نمادین برای مثال در قالب تصمیم‌گیری است. چشم‌انداز کامپیوتر دارای بسیاری از برنامه‌هایی است که امروزه استفاده می‌شود، مثل تشخیص چهره، مدل‌سازی جغرافیایی و حتی قضاوت زیبایی شناختی.
تور مجازی عبارت است از ترکیبی از تصاویر، نماهای ۳ بعدی، نماهای سراسرنما (۳۶۰ درجه)، ویدئو، صوت و … که یک فضای حقیقی را مدل‌سازی کرده و به کاربر امکان می‌دهد که در این فضا به صورت مجازی به گشت وگذار بپردازد و از محیط مجازی اطلاعات مورد نظر خود را کسب کنند.
مدل‌سازی: هم‌اکنون داده‌ها آمادهٔ فرایند داده‌کاوی‌اند و نتایج راه حل‌هایی را برای مشکل تجاری مطرح شده نشان می‌دهند، تکنیک‌های انتخاب مدل‌سازی، ایجاد یک طراحی آزمون، ساخت مدل‌ها، و ارزیابی مدل این مرحله را می‌سازند.