فیلم‌بردار
معنی کلمه فیلم‌بردار در لغت نامه دهخدا

فیلم‌بردار

معنی کلمه فیلم‌بردار در لغت نامه دهخدا

فیلم بردار. [ ب َ ] ( نف مرکب ) فیلم بردارنده. کسی که فیلم سینمائی برمیدارد. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه فیلم‌بردار در فرهنگ عمید

کسی که کارش ثبت تصاویر با دوربین مخصوص است.

معنی کلمه فیلم‌بردار در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که فیلم سینمایی بر می دارد

معنی کلمه فیلم‌بردار در فرهنگستان زبان و ادب

{camera operator ,cameraman} [سینما و تلویزیون] در سینما، شخصی که در فرایند تولید فیلم، وظیفۀ فیلم برداری را بر عهده دارد و معمولاً زیرنظر مدیر فیلم برداری کار می کند

معنی کلمه فیلم‌بردار در دانشنامه عمومی

فیلم بردار ( به انگلیسی: cinematographer ) یا مدیر فیلم برداری ( به انگلیسی: director of photography ) شخصی است که مسئولیت دپارتمان و عوامل فیلم برداری و نورپردازی را به عهده دارد. او با دانش، هنر و تصمیمات فنی که اتخاذ می کند، سناریو را به شکلی خلاقانه به زبان تصویر ترجمه می نماید. هدف مدیر فیلم برداری، تبدیل خلاقانه چشم انداز کارگردان به زبان تصویر است.
فیلم برداری اصلی ترین بخش تولید یک فیلم است و مدیر فیلم برداری شخصی کلیدی در تولید یک فیلم است.
مدیر فیلم برداری در حالت کلی وظیفهٔ هماهنگی دوربین، تعیین زوایای فیلم برداری و شیوهٔ نورپردازی لازم را برعهده دارد. در اغلب فیلم ها از چند دوربین فیلم برداری برای ثبت تصاویر استفاده می شود و هماهنگی بین دوربین های مختلف برای استفادهٔ درست از صحنه ها، از دیگر وظایف مدیر فیلم برداری است.
کار هریک از عوامل گروه فیلم برداری به صورت جمعی، خلاقانه و طبق مدیریت و برنامه ریزی مدیر فیلم برداری صورت می گیرد و هنگام ضبط صحنه ها، مدیر فیلم برداری علاوه بر این که خود فیلم برداری با یک دوربین را برعهده دارد، گروه فیلم برداری را نیز سرپرستی می کند.
این گروه شامل فیلم بردار دوم ( و در صورت نیاز فیلم برداران دیگر ) است که همیشه زیر نظر مدیر فیلم برداری از صحنه های مختلف فیلم برداری می کند. چند دستیار فیلم برداری که وظیفه آنها حرکت دادن دوربین ها و جابه جایی آن ها است و چند نفر که نورپردازی صحنه را بر عهده دارند نیز، از اعضای گروه فیلم برداری هستند.
یک مدیر فیلم برداری خوب از تخصص های مورد نیاز فیلم برداری به درستی بهره می گیرد. وی شناخت کاملی از سینما، شیوه های فیلم برداری، دوربین و نورپردازی دارد و فیلم برداران مناسبی را برای قرارگیری پشت دوربین ها انتخاب می کند.
وی همچنین باید از دیدی درست نسبت به خواسته های کارگردان برخوردار باشد تا بتواند به درستی ذهنیات او را عینیت بخشد. به این ترتیب بخش قابل توجهی از خلق یک فضای تأثیرگذار، جذاب و قابل قبول در یک فیلم برعهدهٔ مدیر فیلم برداری است.
او کسی است که مسئول طراحی و به تصویر کشیدن فضای فیلم بر اساس خواسته های کارگردان و ویژگی های فیلم نامه است. او گروهی را به عنوان گروه فیلم برداری تشکیل می دهد که شامل فیلم بردار، و چند دستیار و … است. او به همراه کارگردان دربارهٔ نوع نماها و نوع نورپردازی تصمیم می گیرد و دستورهای لازم را به فیلم بردار و نورپرداز می دهد و بر کار آنها نظارت دقیق دارد. حتی در برخی موارد، مدیران فیلم برداری بزرگ جهان، به دلیل شناخت کامل از مدیوم تصویر و ویژ گی های آن، بر ساخته شدن دکورها یا انتخاب محل های فیلم برداری نظارت می کنند و در طراحی صحنه و لباس نیز دخالت می کنند و همچنین در طراحی میزانسن و دکوپاژ با کارگردان همکاری می کنند.
فیلم بردار (فیلم). فیلم بردار یک فیلم کمدی صامت آمریکایی محصول سال ۱۹۲۸ به کارگردانی ادوارد سجویک و با بازی باستر کیتون، مارسلین دی، هارولد گودوین و … است.
عکاسی خرده پا به نام «لوک شانن» ( باستر کیتون ) به تشویق محبوبه اش، «سلی» ( مارسلین دی ) ، یک دوربین فیلم برداری تهیه می کند. اما طرز کار دوربین را به درستی نمی داند و نخستین فیلم های خبری که فیلم برداری می کند، بر اثر خرابکاری میمونی که همراه او است مورد تمسخر همگان قرار می گیرد.

معنی کلمه فیلم‌بردار در ویکی واژه

در سینما، شخصی که در فرایند تولید فیلم، وظیفۀ فیلم‌برداری را بر عهده دارد و معمولاً زیرنظر مدیر فیلم‌برداری کار می‏کند.

جملاتی از کاربرد کلمه فیلم‌بردار

موضوع ساخت فیلمی بر اساس شخصیت آکوامن، نخستین‌بار در سال ۲۰۰۴ مطرح شد اما علی‌رغم تلاش‌های مختلف، پروژهٔ ساخت فیلم برای سال‌ها به تعویق افتاد. در اوت ۲۰۱۴، ویل بیل و کرت جانستد استخدام شدند تا هرکدام فیلم‌نامه جداگانه‌ای برپایهٔ این شخصیت بنویسند. خبر قطعی ساخت فیلم در اکتبر ۲۰۱۴ اعلام شد. سپس در آوریل ۲۰۱۵ جیمز وان به عنوان کارگردان با پروژه قرارداد امضا کرد و اعلام شد که فیلم‌نامهٔ بیل در دست ساخت قرار گرفته‌است. فیلم‌برداری فیلم از ۲ مهٔ ۲۰۱۷ در استرالیا آغاز شد. عمدهٔ فیلم در استودیویی واقع در گلد کوست مقابل دوربین رفت. کانادا، ایتالیا و مراکش نیز از دیگر لوکیشن‌های فیلم هستند. کار فیلم‌برداری در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۷ به پایان رسید.
در ژوئن ۲۰۱۲، مشخص شد که اما واتسون برای بازی در نقش ایلا در فیلم نوح به کارگردانی دارن آرونوفسکی انتخاب شده‌است. فیلم‌برداری این اثر از چند ماه بعد از انتخاب او آغاز شد و در مارس ۲۰۱۴ به اکران رسید.
ساخت اثری اقتباسی از کتاب اریک جَگِر برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ اعلام شد و به‌طور رسمی تا اواخر ژوئیه ۲۰۱۹ اجازه ساخت این اقتباس داده نشده بود. در آن ماه حضور افلک و دیمون در مقام بازیگران و نویسندگان مشترک فیلم تأیید شد و کومر و درایور اواخر همان سال به گروه بازیگران این فیلم پیوستند. مراحل فیلم‌برداری از فوریه تا اکتبر ۲۰۲۰ با وقفه‌ای چند ماهه به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ در فرانسه و ایرلند به طول انجامید.
فیلم‌برداری این مجموعه از ۲۷ ژانویه ۲۰۱۰ آغاز شد و در می۲۰۱۰ پایان یافت.
کامرون در سال ۲۰۰۶ اعلام کرده بود در صورت موفقیت فیلم آواتار (۲۰۰۹)، دنباله‌های آن را نیز خواهد ساخت. در سال ۲۰۱۰ پس از موفقیت گستردهٔ فیلم نخست، او ساخت دو دنباله را اعلام کرد و قصد داشت آواتار ۳ در سال ۲۰۱۵ اکران شود. با این حال، اضافه شدن دو دنباله دیگر (در مجموع چهار دنباله) و لزوم توسعهٔ فناوری جدید به‌منظور ضبط صحنه‌های زیر آب که قبلاً انجام نشده بود، منجر به تأخیر عمده‌ای در روند توسعهٔ فیلم شد تا به کارکنان زمان بیشتری برای کار بر روی نوشتن فیلم‌نامه، مراحل پیش‌تولید و جلوه‌های بصری داده شود. مراحل فیلم‌برداری آواتار ۳ هم‌زمان با آواتار: راه آب در سپتامبر ۲۰۱۷ در در نیوزیلند آغاز شد و در اواخر دسامبر ۲۰۲۰ به پایان رسید.
فیلم‌برداری اصلی در ۲۴ ژوئیه سال ۲۰۲۰ در پاریس و همچنین در کیف (اوکراین) شروع شد، و در دسامبر سال ۲۰۲۰ به پایان رسید.
به‌گفتهٔ مرضیه برومند در این مجموعه حجم بالایی از جلوه‌های ویژه تصویری استفاده شده‌ است.آب‌پریا برای گروه سنی کودک و نوجوان تهیه شده‌است. این مجموعهٔ تلویزیونی که داستان آن به محیط‌زیست می‌پردازد در لوکیشن‌های متفاوت و در شهرهای مختلف با آب‌وهوای گوناگون و متنوع فیلم‌برداری شده‌است. آب پریا نوروز سال ۱۳۹۲ از شبکهٔ ۲ سیما پخش شد. مرضیه برومند کارگردان این فیلم به خاطر شرایط نامناسب پخش این سریال از صداوسیما انتقاد کرد.