سنجه

سنجه

معنی کلمه سنجه در لغت نامه دهخدا

سنجه. [ س ُ ج َ ] ( ع اِ ) سیاهی سپیدی آمیخته. ج ، سُنج. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
سنجه. [ س َ ج َ / ج ِ ] ( اِ مرکب ) ( از: سنج ، سنجیدن + هَ ، پسوند نسبت و آلت ). ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ). سنجه. سنگی را گویند که چیزها بدان وزن کنند. ( برهان ). سنگی که بر آن چیزها را در ترازو وزن کنند. ( غیاث ). سنگ ترازو. ( دهار ). سنگی که بدان وزن کنند چون درم و مثقال و بتازی صنجه گویند. ( فرهنگ رشیدی ). || پله. کفه. کپه ( درترازو ). ( یادداشت مؤلف ). میزان. ( المعرب جوالیقی ص 215 ). || ماشینی است برای عدل بندی. ( یادداشت مؤلف ).
سنجه. [ س َ ج َ ] ( اِخ )دهی است از دهستان چهریق بخش شاهپور شهرستان خوی. 124 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4 ).
سنجه. [ س َ ج َ ] ( اِخ ) نام اولکایی و ملکی است و در آنجا رودخانه عظیمی است ، گویند پلی بر آن رودخانه بسته اند از یک طاق. ( برهان ). شهرکی است بشام ، خرم و به نزدیک وی پلی است که اندر همه جهان ازآن نیکوتر و از آن عجب تر پل نیست. ( حدود العالم ).
سنجه. [ س َ ج َ ] ( اِخ ) شهری است در غور و معروف. سنگه. ( معجم البلدان ).
سنجه. [ س َ ج َ ] ( اِخ ) نام رودی است که پل عظیمی بر آن بسته شده است. ( از معجم البلدان ). رجوع به نزهة القلوب ص 168 و 209 شود.
سنجه. [ س َ ج َ ] ( اِخ ) نام دیوی است از دیوان مازندران. ( از برهان ). نام یکی از دیوان مازندران است. ( جهانگیری ). برحسب روایت شاهنامه از دیوان سرزمین مازندران بوده است که بدست رستم کشته شده است :
نه ارژنگ ماندم نه دیو سفید
نه سنجه نه پولاد غندی نه بید.فردوسی.ز دیوان به پیش اندرش سنجه بود
که جان و دلش زآن سخن رنجه بود.فردوسی.

معنی کلمه سنجه در فرهنگ معین

(سَ جَ یا جِ ) (اِ. ) سنگی برای وزن کردن اشیاء.

معنی کلمه سنجه در فرهنگ عمید

سنگی که با آن چیزی را وزن کنند، سنگ ترازو.

معنی کلمه سنجه در فرهنگ فارسی

سنگ ترازو
۱ - ( اسم ) سنگی که چیزها رابدان وزن کنند وزنه .
نام دیویست از دیوان مازندران

معنی کلمه سنجه در فرهنگ اسم ها

اسم: سنجه (پسر) (فارسی)
معنی: از شخصیتهای شاهنامه، نام یکی از دلاوران مازندرانی در سپاه مازندران در زمان کیکاووس پادشاه کیانی، مرکب از سنج ( ریشه سنجیدن ) + هـ ( وسیله سنجش )

معنی کلمه سنجه در فرهنگستان زبان و ادب

{measure} [اقتصاد] عدد یا مقداری که ارزش یا عملکرد مشاهده پذیری را نشان می دهد
{metric} [ریاضی] فرمول دار

معنی کلمه سنجه در دانشنامه عمومی

سنجه (سودان). سنجه ( به عربی: سنجة ) شهری در استان سنار کشور سودان است که جمعیت آن در سرشماری سال ۱۹۹۳ میلادی k. A. نفر بوده و در سال ۲۰۰۷ میلادی ۴۶٫۳۵۰ نفر تخمین زده شده است.

معنی کلمه سنجه در دانشنامه آزاد فارسی

سَنجِه (meter)
هر نوع اسباب برای سنجش و اندازه گیری. غالباً این واژه در ترکیب به کار می رود تا نوع خاص سنجه را مشخص کند، مثلاً آمپرسنج، ولت سنج، جریان سنج یا قدم سنج (گام شمار).
سنجه (اسطوره). سَنجِه (اسطوره)
(یا: فَتجه؛ فَنج ) در شاهنامۀ فردوسی، از دیوان مازندران . چون شاه مازندران از آمدن سپاه ایران آگاهی یافت ، سنجه را فراخواند و او را نزد دیو سپید فرستاد تا با ایرانیان پیکار کند. سنجه نگهبان چاهی بود که کاووس و یارانش را در آن در بند کشیده بودند؛ اما رستم پس از رهانیدن کاووس از بند، سنجه و بسیاری از دیوان را کشت .

معنی کلمه سنجه در ویکی واژه

سنگی برای وزن کردن اشیاء.

جملاتی از کاربرد کلمه سنجه

چند تا از مزایا این آزمون می توان به سرعت آن، عدم امکان بروز خطا از طرف شخص، قابلیت تشخیص تغییرات کوچک سختی در فولاد سخت شده و کوچک بودن اندازه فرورفتگی اشاره کرد. قطعات عملیات حرارتی شده، می توانند بدون صدمه دیدن آزمایش شوند.عمق فرورفتگی تحت بار ثابت، به عنوان مقیاسی برای سختی استفاده می شود. ابتدا یک بار فرعی به اندازه 10 کیلوگرم وارد می شود. این بار نیاز به آماده کردن سطح را به حداقل رسانده و تمایل به ایجاد فرورفتگی، به طور خودکار بر حسب اعداد سختی قراردادی بر یک سنجه صفحه ای مدرج ثبت می شود.
نه ارژنگ مانم نه دیو سپید نه سنجه نه پولاد غندی نه بید
این یکی بر کف صراحی، آن یکی بر کف کتاب آن یکی بر دست سنجه، این یکی بر دست جام
ز دیوان به پیش اندرون سنجه بود که جان و تنش زان سخن رنجه بود
برون شد لیث بوسنجه به بازار قفائی خورد از ترکی ستمگار
متغیرهای مستقل در لیست شناسه‌هایی که تابع می‌گیرد ذکر می‌شود، اما پراسنجه‌ها ذکر نمی‌گردند.
سپهدار خاقان چین سنجه بود همی به آسمان بر زد از خاک دود
هم پساوند قافیت باشد وزن سنجه حدیث دان سروا
داده‌هایی در مورد درآمد در سطح ملی برای دوره ۱۹۲۱ تا ۱۹۴۱ موجود نیست، و هر تلاشی برای ارزیابی کلی عملکرد اقتصادی کشور در دوره رضاشاه لاجرم توأم با گمانه زنی است. شواهد سری‌های زمانی موجود در خصوص سنجه‌های پولی و تغییرات سطوح قیمت‌ها در دوره ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۱ نشانگر افزایش اندکی در سطح تولید کل است. در دوره ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۱ عرضه پول با نرخ میانگین سالیانه ۲۱٫۸ درصد افزایش پیدا کرد، در حالی که در همان دوره قیمت‌های عمده فروشی و مصرف‌کننده با میانگین سالانه به ترتیب ۱۸٫۱ و ۲۰٫۳ درصد افزایش پیدا کرد. این تنها حاشیه اندک بین ۱٫۵ تا ۳٫۷ در سال را برای رشد احتمالی در مجموع تولید واقعی و پولی سازی اقتصاد باقی می‌گذارد.
یک تابع ریاضیاتی، یک یا بیشتر شناسه به صورت متغیر مستقل دارد که در تعریف آن طراحی شده‌است، که می‌تواند شامل پراسنجه (پارامتر) باشد.
چو سنجه چنان دید شد کار خام سپاهی فرستاد نزدیک سام
چو بشنید پیغام سنجه نهفت بر دیو پیغام شه بازگفت
آمار زیستی از ابزارهای تحلیل مطالعات همه‌گیرشناسی است. در همه‌گیرشناسی از سه سنجهٔ آماری که معرف اندازه شیوع و بروز یک رخداد که معمولاً بیماری است، استفاده فراوان می‌شود؛ این سه سنجه عبارتند از شیوع لحظه‌ای، بروز تجمعی (خطر) در فاصلهٔ دو زمان مشخص و میزان بروز.
به پیش اندرون سنجه و باربید چپ و راست، ارژنگ و دیو سپید
برخی از دم‌سنجها یک خروجی الکتریکی دارند به این شکل که وقتی تک قسمتی در قطعه دهانی وجود ندارد پتانسیل الکتریکی صفر و در نتیجه سیگنالی نداریم اما در هنگامی که بیمار در داخل لوله نفس می‌کشد، پتانسیل الکتریکی مثبت و منفی متناسب با حجم به دو انتهای پتانسیومتر، متصل می‌شود و سیگنال الکتریکی حاصل بیانگر حجم مورد نظر است.
در اوت ۲۰۱۳ به دنبال افشاگری‌های ادوارد اسنودن، جزئیات تازه‌ای دربارهٔ کارهای داده‌کاوی آژانس امنیت ملی، فاش شدند. گزارش شده که بیشتر ایمیل‌های ورودی و خروجی به آمریکا به عنوان «پیوندهای ارتباطی گزینش شده» ضبط شده و به صورت خودکار، با کلیدواژه‌ها یا دیگر «انتخابگرها» واکاوی می‌شوند. ایمیل‌هایی که با این سنجه‌ها مطابقت نکنند حذف می‌شوند.
فعولن فعولن فعولن فعول چه خوش باشد این سنجه با چنگ و رود