زودرس

معنی کلمه زودرس در لغت نامه دهخدا

زودرس. [ رَ ] ( نف مرکب ) زودرسنده. آنچه که پیش از موقع مقرر بدست آید، مخصوصاً گل و میوه. ( فرهنگ فارسی معین ). آنکه زود برسد. ( آنندراج ) :
بندد آیین دگر چون دیرتر خندد بهار
بوی گل از غنچه های زودرس نشنیده ام.میرزا جلال ( از آنندراج ).

معنی کلمه زودرس در فرهنگ معین

(رَ یا رِ ) (ص فا. ) آن چه که پیش از موقع مقرر به دست آید.

معنی کلمه زودرس در فرهنگ عمید

۱. آن که یا آنچه پیش از موقع مقرر فرابرسد.
۲. گل یا میوه که زودتر از نوع خود به دست آید.

معنی کلمه زودرس در فرهنگ فارسی

زودرسنده، گل یامیوه که زودترازنوع خودبدست آید
( صفت ) آنچه که پیش از موعد مقرر به دست آید ( مخصوصا گل و میوه ) .

معنی کلمه زودرس در ویکی واژه

precoce
آن چه که پیش از موقع مقرر به دست آید.

جملاتی از کاربرد کلمه زودرس

تقوی اثری چند به عمر دگرستش نازم می بی غش چه بلا زودرس ست این
تیزسری را نباید با سندرم کروزون اشتباه گرفت. اُکسی‌سفالی شدیدترین نوعِ جوش خوردن زودرس استخوان‌های جمجمه نوزاد است.
در بعضی موارد، یک آران‌ای پیک ویرایش می‌شود و ترکیب نوکلئوتیدی آن تغییر می‌یابد. یک مثال در انسان‌ها آران‌ای پیک آپولیپوپروتئین ب است که در بعضی از بافت‌ها ویرایش می‌شود اما در بقیه نمی‌شود. ویرایش، یک کدون خاتمه زودرس ایجاد می‌کند که در هنگام ترجمه، یک پروتئین کوتاه‌تر تولید می‌کند.
بیماران دیابتی از افزایش قابل توجه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی آترواسکلروزی رنج می‌برند. این شامل سکته مغزی، بیماری عروق کرونر و بیماری‌های عروق محیطی و بیماری لثه و دندان است. ریسک این بیماری‌ها در هر دو نوع اصلی دیابت و حتی در سنین پایین افزایش یافته‌است. مشخص شده‌است که در افراد دیابتی جوان ریسک بروز سکته زودرس بیشتر از افراد سالم است.
در صورت داشتن مشکل انزال زودرس برای مداوا می‌توان به پزشک متخصص مراجعه نمود.
بی‌انتظار در حق نعمت ستم مکن یعنی تمتع از ثمر زودرس مگیر
هر اکو سیستم دیجیتال ذاتاً عمر محدودی دارد. اما سلامت آن باعث عمر بیشترش خواهد بود. سلامت در سیستم به رشد متعادل و متناسب اجزای داخلی آن گفته می‌شود. با این تعریف می‌توان نتیجه گرفت بزرگترین آفت اکوسیستم رشد غیرمعمول یکی از اجزای اکو سیستم به دلایلی از جمله نیاز یا منافع اعضای داخلی یا خارج از آن اکوسیستم می‌باشد که منتج به مرگ زودرس اکو سیستم یا پیدایش یا زایش اکوسیستم جدیدی خواهد شد.
در معرض این رادیکال‌ها قرار گرفتن، بخش طبیعی از زندگی ماست. اما در دنیای امروز بیش از اندازه در معرض آنها هستیم و بنابراین آسیب‌های جدی به ما وارد می‌شود. آلودگی محیط زیست، رژیم غذایی نامتعادل، مواد نگهدارنده و مواد افزودنی در مواد غذایی، استرس جسمی و روانی معرفی رادیکال‌های آزاد بدن شما است. وجود رادیکال آزاد در بدن موجب پیری زودرس می‌شود.
بر انگیخت تند ابرش زودرس همی زد چپ و راست وز پیش و پس
تا کنون راهی برای توقف یا جلوگیری از پیشرفت این بیماری شناخته نشده اما برخی درمان‌ها به بهبود علائم بیماری کمک می‌کنند. بیماران آلزایمر تا حد زیادی متکی به کمک دیگران می‌شوند و بار روانی جسمی و روانی سنگینی به مراقب آن‌ها تحمیل می‌شود. داشتن برنامه ورزش می‌تواند در بهبود فعالیت‌های روزمره بیمار مفید باشد. مشکلات رفتاری یا روان‌پریشی ناشی از دمانس اغلب با داروهای ضدروان‌پریشی مداوا می‌شود اما استفاده از این داروها اغلب توصیه نمی‌شود زیرا فایده چندانی نداشته و ریسک مرگ زودرس را نیز افزایش می‌دهد.
طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۵، استفاده ۱۰۰ درصدی از سوخت‌های تجدیدپذیر می‌تواند از مرگ زودرس ۶۲۰۰۰ نفر در سال، فقط در ایالت متحده آمریکا جلوگیری کند.
آمدی زود ولی کام دلم دیر دهی زودرس میوه ای اما به دهان دیرآیی
یکی از نخستین رشته‌های مورد علاقه‌اش، رده‌بندی گیاهان بود. وی همچنین استعداد زودرسی در ریاضیات از خود نشان داد. آمپر پس از کمی تدریس خصوصی و عمومی در بورگ و لیون، ۱۸۰۴ برای تدریس ریاضیات در مدرسه پلی تکنیک که مؤسسهٔ معتبر آموزش علوم در پاریس بود، انتخاب شد.
درمان معمول افتادگی بند ناف در شرایط بارداری مناسب شامل زایمان فوری با سریعترین و مطمین ترین روش ممکن است. معمولا سزارین نیاز است، به خصوص اگر زایمان زودرس باشد. با این حال اگر از نظر بالینی تشخیص داده شود که زایمان واژینال مطمین تر یا سریع تر است اولویت با زایمان واژینال خواهد بود.