روم باستان
معنی کلمه روم باستان در دانشنامه عمومی

روم باستان

معنی کلمه روم باستان در دانشنامه عمومی

روم باستان، تمدنی بود که از قرن هشتم قبل از میلاد در شبه جزیره ایتالیا شکل گرفت و در کنار دریای مدیترانه و به مرکزیت شهر رم چنان گسترش پیدا کرد که در قرن یکم و دوم میلادی به یکی از بزرگ ترین امپراتوری های باستان ( با حدود ۲۰٪ از جمعیت آن زمان ) تبدیل گشت.
تمدن روم باستان به دو دورهٔ جمهوری روم و امپراتوری روم تقسیم می شود. دربارهٔ آغاز جمهوری روم اتفاق نظر وجود ندارد. یکی از فرضیه های غالب دربارهٔ منشأ جمهوری روم این است که در قرن ششم قبل از میلاد مسیح رومیان که از ستم لوکیوس تارکوئینیوس متکبر، آخرین پادشاه روم، به ستوه آمده بودند دست به قیام زدند و در ۵۰۹ ق. م. نظام پادشاهی را برانداختند و جمهوری روم را پایه گذاری کردند. وظیفهٔ قانون گذاری در جمهوری روم به عهدهٔ سنا بود و هر سال دو نفر از اهالی شهر به قید قرعه به عنوان کنسول ( بالاترین مقام اجرایی ) انتخاب می شدند. جمهوری روم در سال ۲۷ ق. م. و پس از قتل سزار به امپراتوری روم تغییر پیدا کرد.
حکومت اولین امپراتور روم، آگوستوس، در سال ۲۷ قبل از میلاد آغاز شد. این حکومت شاهد آغاز پاکس رومانا، دوران ثبات سیاسی و شکوه فراوان که حدود ۲۰۰ سال ادامه داشت، بود. در طول این دوره، امپراتور روم به مدیترانه و بخش اعظم اروپای غربی حکومت می کرد. امپراتوری به شکل کاملی سازماندهی شده بود و به خوبی اداره و کنترل می شد. یک شبکه از راه ها سرزمین های امپراتوری را به پایتخت، رم، متصل می کرد. لژیونر های آموزش دیده روم از تمام نقاط بحرانی در طول مرزهایش دفاع می کردند.
رومیان نسبت به قبایلی که مطیع خویش می کردند سیاست عاقلانه ای پیش می گرفتند: به عقاید و آداب و رسومشان احترام می گذاشتند و در آن مداخله نمی کردند، بدیشان استقلال محلی می دادند و از هیچ گونه بردباری و مهربانی و خوشرفتاری نسبت به آنان خودداری نمی ورزیدند. تسلط خویش را بدین نحو بر آنان مسلم می کردند که اولاً دسته هایی از قبیلهٔ خود را در میان آنان جای می دادند؛ ثانیاً راه های نظامی می ساختند تا مراکز آنان را مستقیماً به پایتخت مربوط کنند؛ ثالثاً آنان را ملاطفت می کردند تا به حکومتشان متمایل شوند. بدین ترتیب، رفته رفته طوایف دیگر شبه جزیره ایتالیا با لاتینان پیوند کردند و همخون شدند و عادات و زبان رومیان را اخذ نمودند و ملت روم از میان آنان به وجود آمد. آنان پس از پیروزی در دومین جنگ کارتاژ تمام شبه جزیره را از آنِ خود کردند و بعدها اسپانیا و گالیا ( فرانسه ) و بریتانیا را نیز تصرف کردند و در ۹۲ ق. م، دولت روم با شاهنشاهی اشکانی همسایه شد و در ۹۸ میلادی روم شامل تمام دنیای مغرب بود: اسپانیا و گالیا و رود راین و بریتانیا و سوئیس و رود دانوب و ایلیریا و بالکان و آسیای صغیر و مصر و سواحل شمالی آفریقا.
معنی کلمه روم باستان در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه روم باستان

معنی کلمه روم باستان در ویکی واژه

روم‌باستان
کشوری باستانی در اروپا، پس از تمدن یونان باستان، و در اواسط قرن ششم پیش از شکل گرفته است.شکل گرفته است.

جملاتی از کاربرد کلمه روم باستان

در سال ۱۹۰۰، استدلر نام تجاری مارس را ثبت کرد (که نشان دهنده خدای جنگ روم باستان بود)، از این نام برای برخی از خطوط محصولات استفاده کرد و همچنین آرم سر مارس را رونمایی کرد. در همان سال عرضه محصولات استدلر در ایتالیا آغاز شد. در سال ۱۹۰۱ برند نوریس توسط این شرکت عرضه شد.
در دین رومی، تقریباً تمام مظاهر زندگی اجتماعی، مستقیم یا غیرمستقیم، با آیین‌ها و خدایان مرتبط بود. این دین نیز مانند دیگر نظام‌های دینی باستان، هیچ تعصب، ارتدوکس یا قرارداد اخلاقی خاصی را به رسمیت نمی‌شناخت. بنیانگذاران کاریزماتیک غایب بودند و نوشته‌های مقدس منسجمی به معنای دقیق کلمه وجود نداشت. نقش آن در روم باستان به عنوان یک دین رسمی الزام‌آور، در قرن چهارم با فرمان‌های امپراتوری به نفع مسیحیت و متعاقب آن ممنوعیت همه ادیان غیر مسیحی (به جز یهودیت) به ترتیب در سال‌های ۳۸۰ و ۳۹۳ پایان یافت و سرانجام در قرن ششم ناپدید شد.
اروپای دوران باستان، اروپای دوران قدیم یا اروپای دوران کلاسیک، عبارتی است که برای محدودهٔ زمانیِ طولانی از تاریخ در منطقهٔ مدیترانه شامل تمدن‌های یونان باستان و روم باستان، که جهان یونانی رومی نامیده می‌شود، به‌کار می‌رود. این دورهٔ تاریخی، دوران شکوفایی جوامع یونان و روم و تأثیرگذاری آن‌ها بر سرتاسر اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه به‌شمار می‌رود.
در روم باستان، آرایش تستودو یا آرایش لاک پشتی نوعی دیوار سپری بود که معمولاً توسط لژیون‌های رومی در نبردها، به ویژه محاصره‌ها استفاده می‌شد.
این بنا در معماری مصر باستان، آشور، آکسومی اتیوپی، روم باستان و بیزانس (روم شرقی) به کار رفته‌است. در دوران نوین نیز این بنا در شماری از میدان‌های اصلی اروپا و آمریکا وجود دارد.
یونجه، بومی مناطق معتدل است و دست‌کم از دورهٔ یونان و روم باستان، برای تغذیهٔ دام‌ها، کِشت می‌شده است.
هیچ اصل مشابهی با جدایی دین از دولت در روم باستان وجود نداشت. در طول جمهوری روم (۵۰۹–۲۷ قبل از میلاد)، همان مردانی که کلانتر رومی بودند ممکن است به عنوان پیش‌گوی دینی و عضوی از کالج پونتیفکس نیز خدمت کنند. کاهنان ازدواج می‌کردند، خانواده تشکیل می‌دادند و زندگی فعال سیاسی داشتند. ژولیوس سزار قبل از انتخاب شدن به کنسولی روم مقام بالاترین منصب دینی دین رومی را برعهده داشت. حکومت، سیاست و مذهب روم تحت سلطه اشراف نظامی تحصیلکرده، مرد و زمیندار بود. سنای روم مراقب رابطه رومیان با الهیات بود.
آمونیوس ساکاس (زبان یونانی: Ἀμμώνιος Σακκᾶς؛ ۱۷۵ – ۲۴۲) فیلسوف اهل روم باستان بود. وی از بنیان‌گذاران فلسفه نوافلاطونی به‌شمار میرود.