رولت
معنی کلمه رولت در فرهنگ معین
معنی کلمه رولت در فرهنگ عمید
۲. نوعی خوراک که گوشت، سبزی، یا پنیر را روی تکۀ خمیر پهن شده ای قرار داده و آن را پس از لوله کردن سرخ می کنند.
۳. وسیله ای به شکل چرخ کوچک دندانه دار که برای انتقال طرح از الگو به الگویی دیگر یا پارچه به کار می رود.
معنی کلمه رولت در فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - چرخی کوچک که به همه جهات حرکت کند و شیئ را که بدان متصل است با خود برند . ۲ - چرخ رندهایست دسته دار که جهت انتقال طرح از الگو بپارچه مورد استفاده قرار میگیرد . ۳ - نوعی بازی که در آن برنده به وسیله توقف گلولهای روی یکی از نمرههای لوحهای متحرک تعیین میشود.
معنی کلمه رولت در دانشنامه عمومی
برای تعیین عدد و رنگ برنده، یک کارت پخش کن چرخی را می چرخاند، سپس توپ کوچکی را در جهت مخالف بر مسیری مدور و کج پیرامون چرخ به چرخش درمی آورد. توپ در نهایت از حرکت بازمی ایستد و بر روی چرخ و داخل یکی از ۳۷ ( رولت اروپایی ) یا ۳۸ ( رولت آمریکایی ) خانهٔ رنگی و شماره دار می افتد. رولت آمریکایی یک عدد ( عدد دو صفر ) که رنگ سبز دارد از رولت اروپایی بیشتر دارد.
اولین چرخ رولت در فرانسه قرن 18 ابداع شد. بسیاری از مورخان بر این باورند که دانشمند فرانسوی «بلیز پاسکال» در قرن هفدهم و در جستجوی ابداع یک ماشین حرکت دائمی، فرم بدوی رولت را معرفی کرد. مکانیزم رولت ترکیبی از چرخ بازی اختراع شده در سال 1720 و بازی ایتالیایی «بیریبی» است.
رولت به شکل کنونی خود از اوایل سال 1796 در پاریس بازی شده است. شرح اولیه بازی رولت به شکل کنونی آن در رمان فرانسوی «رولت یا روز La Roulette، ou le Jour» نوشته «ژاک لابلی» یافت می شود که در آن چرخ رولتی را در کاخ رویال پاریس در سال 1796 توصیف می کند.
این توضیحات شامل خانه های بازی و بدین شرح است: «دو اسلات برای بانک در نظر گرفته شده که تنها مزیت ریاضی خود را از آنجا به دست می آورد. »، سپس چیدمان را با «. . . دو فضای شرط بندی حاوی دو عدد مربوط به بانک، یعنی صفر و دو صفر» توصیف می کند. این کتاب در سال 1801 منتشر شده است. پیش از این نیز در سال 1758 اشاره ای به بازی ای به این نام در مقررات فرانسه جدید ( کبک ) شده که در آن بازی های «تاس، هوکا، فارو و رولت» ممنوع اعلام شده است.
چرخ های رولتی که در اواخر دهه 1790 در کازینوهای پاریس استفاده می شدند از رنگ قرمز برای خانه تک صفر و مشکی برای جفت صفر بهره می بردند. برای جلوگیری از سردرگمی بازیکنان، از دهه 1800 رنگ سبز برای خانه های صفر و جفت صفر چرخ های رولت انتخاب شد.
در سال 1843 دو برادر مهاجر فرانسوی یعنی «فرانسوا و لویی بلان» چرخ رولت تک صفر را در هامبورگ، شهر کازینوها و اسپاهای آلمان معرفی کردند. هدف از طراحی این چرخ جدید رقابت با سایر کازینوهایی بود که از چرخ های دارای خانه صفر و جفت صفر استفاده می کردند.
رولت (فیلم). «رولت» ( انگلیسی: Roulette ( film ) ) یک فیلم است.
معنی کلمه رولت در دانشنامه آزاد فارسی
رولِت (roulette)
نوعی بازی شانسی که در آن شرکت کنندگان روی خانه ای که توپ فرود می آید و توقف می کند شرط بندی می کنند. شمارۀ خانه ها از صفر تا ۳۶ است و یکی در میان سیاه و قرمزند و صفحۀ دوار روی چرخی که می گردد قرار دارد. بازیکن می تواند روی ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۸، ۱۲ یا ۲۴ عدد شرط بندی کند. طبیعی است که هرچه شماره های بیشتری برای شرط بندی انتخاب شوند شانس بردن کمتر می شود. شرط بندی می تواند روی عدد زوج یا فرد، بین ۱ تا ۱۸ یا ۱۹ و ۳۶ و یا روی رنگ قرمز یا سیاه باشد، در این حالت ها شانس برابر است. در هر صورت شرط بندی به نفع بانک دار است؛ زیرا عدد صفر همۀ بانک را به او تحویل می دهد، مگر فردی روی خود عدد صفر شرط بندی کرده باشد.
جملاتی از کاربرد کلمه رولت
موُسِس ملیکی هاروتیونیان (ارمنی: Մովսես Մելիքի Հարությունյան) با نام مستعار آرازی (ارمنی: Արազի؛ زادهٔ ۲۰ مارس ۱۸۷۸ - درگذشته ۲۱ دسامبر ۱۹۶۴)، داستاننویس، رماننویس و مترجم اهل ارمنستان بود. وی یکی از پیشگامان ادبیات پرولتریایی بود. آرازی عضو جنبش انقلابی بود.
بحرانها و بی نظمیها اساس تمدن بشری را تهدید میکنند و طی آن نه تنها پرولتاریا بلکه عده زیادی از بورژواها نیز به ورشکستگی و فلاکت میافتند. در نتیجه یا باید صنایع بزرگ به کلی از بین بروند (که این امر تقریباً غیرممکن است) یا باید سازمان اجتماعی جدیدی ایجاد شود که در آن تولید صنعتی نه توسط افرادی رقیب هم، بلکه «بوسیله عموم جامعه از روی نقشه ای ثابت و براساس نیازهای عمومی» اداره شود. در این سازمان اجتماعی نوین کلیه محصولات مورد نیاز به گونه ای تولید میشود که به هر کدام از اعضای جامعه قدرت و امکان به کار انداختن آزادانه همه استعدادهای آنها داده شود و فقر و فلاکتهای حاصل از بحرانهای ادواری نیز از بین میرود.
انگلس در این کتاب کمونیسم را «اطلاع از علم شرایط رهایی پرولتاریا» تعریف میکند و مرحله اول انقلاب پرولتری و برقراری کمونیسم را برقراری و استقرار یک نظام دموکراتیک میداند.
وی با پشت سر گذاشتن تجربیاتی در تئاتر پرولتایی در ۱۹۲۰ و تئاتر مرکزی از ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۴ به عنوان کارگردان در تئاتر فولکس بون استخدام شد. از ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۷ کوشید درام پرولتایی را برای کارگران اجرا کند و در واقع یک دستگاه تبلیغاتی برای کمونیسم به وجود آورد. از ۱۹۲۷ تا ۱۹۲۸ تکنیکهای وی باعث به وجود آمدن تئاتر روایی گردید که بعدها برتولت برشت نمایشنامهنویس شاخص آن گردید.
در پایان جنگ، اوراژ متقاعد شده بود که سختیهای طبقهٔ کارگر نتیجهٔ سیاستهای پولی بانکداری و حکومت است. اگر بریتانیای بزرگ میتوانست پوند را از معیار طلا در زمان جنگ بردارد و معیار طلا را یک بار دیگر پس از جنگ از نو جا بیندازد، آنگاه معیار طلا به اندازهای که جرگهسالاران (الیگارشی) انگشتشمار پولی میخواهند پرولتاریا باور کند، لازم نخواهد بود. در ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۲۰ اوراژ نوشت: «... نخست ما باید بپذیریم که دریافتن موضوع پول دشوار است. وجود آن نیت جرگهسالاران انگشتشماری است که دنیا را به یاری آن اداره میکنند.»
اولین روش تولید صنعتی در مقیاس بزرگ بهطور مستقل در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط مهندس فرانسوی پل هرولت و مهندس آمریکایی چارلز مارتین هال توسعه یافت، که اکنون به عنوان فرایند هال-هرولت معروف است. فرایند هال-هرولت آلومینا را به فلز تبدیل میکند. کارل جوزف بایر، شیمیدان اتریشی، در سال ۱۸۸۹ میلادی راهی برای خالص سازی بوکسیت برای تولید آلومینا، که در حال حاضر به عنوان فرایند بایر شناخته میشود، کشف کرد. تولید مدرن فلز آلومینیوم بر اساس فرایندهای بایر و هال-هرولت است.
اولین نمونه مستند از فراخوانی پرولتاریا زمانی در قرن چهارم قبل میلاد بود. سپس آنها برای اولین بار در سال ۲۸۱ قبل از میلاد با هزینه ایالتی اسلحه دریافت کردند که احتمالاً مربوط به آغاز جنگ پیرهی است.
آتیلا یوژف با وجودی که فقط سی و دو سال زندگی کرد، یکی از شاخصترین چهرههای شعر مجارستان است. از یوژف در دوران جمهوری خلق مجارستان به عنوان بزرگترین «شاعر پرولتاریایی» یاد میشد.
کارگر صنایع دستی صاحب ابزار تولید بود، معمولاً در روستاها زندگی میکرد، و با ارباب و مالک رابطه پدر و فرزندی داشت اما پرولتاریا در شهرها زندگی میکند و سرمایهدار روابط پولی داشت.
در روسیه، نمایندگان حزب سوسیال دموکرات، دولت خود را به خاطر اقدامات غیرقانونی لیاخف استیضاح کردند. چون کودتا را بریگاد قزاق عملیاتی کرده بود، ولادیمیر لنین، انقلابی روس، دفاع از نهضت انقلابی ایران را به مثابه بسط مخالفت با حکومت تزاری میدانست. او در سالهای ۱۲۸۷ و ۱۲۸۸ با انتشار مقالاتی در نشریه پرولتاری، اقدامات حکومت روسیه در ایران را محکوم کرد و رویکرد سایر کشورهای اروپایی در ایران را ریاکارانه دانست. او نهضتهای آزادیخواهانه در ایران، هند، ترکیه و چین را مرحله جدیدی از مبارزه بینالمللی در راه انقلاب اجتماعی دانست.