رودست
معنی کلمه رودست در فرهنگ عمید
۲. بالاتر و بهتر از کسی یا چیزی.
* رودست خوردن: (مصدر لازم ) [عامیانه، مجاز] فریب خوردن.
معنی کلمه رودست در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه رودست
با همه بی حاصلی دارم دل آزاده ای برنیاید از بغل چون سرودست حاجتم
عاشقان را خاک پای خود کنی هر دم خطاب با فرودستان ز حد بیرون مبر تعظیم را
چنین آوردهاند که فضل وزیر مأمون خلیفه بمرو عتاب کرد با حسین مصعب پدر طاهر ذو الیمینین و گفت: پسرت طاهر دیگر گونه شد و باد در سر کرد و خویشتن را نمیشناسد. حسین گفت: ایّها الوزیر، من پیریام درین دولت بنده و فرمانبردار، و دانم که نصیحت و اخلاص من شما را مقرّر است، اما پسرم طاهر از من بندهتر و فرمانبردارترست. و جوابی دارم در باب وی سخت کوتاه اما درشت و دلگیر، اگر دستوری دهی، بگویم. گفت: دادم. گفت: ایّد اللّه الوزیر، امیر المؤمنین او را از فرودستتر اولیا و حشم خویش بدست گرفت و سینه او بشکافت و دلی ضعیف که چنویی را باشد، از آنجا بیرون گرفت و دلی آنجا نهاد که بدان دل برادرش را، خلیفهیی چون محمّد زبیده بکشت. و با آن دل که داد، آلت و قوّة و لشکر داد. امروز چون کارش بدین درجه رسید که پوشیده نیست، میخواهی که ترا گردن نهد و همچنان باشد که اول بود؟ بهیچ حال این راست نیاید، مگر او را بدان درجه بری که از اوّل بود. من آنچه دانستم، بگفتم و فرمانتر است. فضل سهل خاموش گشت. چنانکه آن روز سخن نگفت، و از جای بشده بود. و این خبر بمأمون برداشتند، سخت خوش آمدش، جواب حسین مصعب و پسندیده آمد و گفت «مرا این سخن از فتح بغداد خوشتر آمد که پسرش کرد» و ولایت پوشنگ بدو داد که حسین به پوشنج بود.
در دسامبر ۲۰۰۹، پیتر بالدوین، مورخ، کتابی منتشر کرد که در آن استدلال میکرد که علیرغم تلاشهای گسترده برای مقابله با «شیوه زندگی آمریکایی» و «مدل اجتماعی اروپایی»، آمریکا و اروپا در بسیاری از شاخصهای اجتماعی و اقتصادی بسیار شبیه به هم هستند. بالدوین ادعا کرد که طبقه فرودست سیاهپوست بسیاری از معدود حوزههایی را تشکیل میدهد که در آنها تفاوت فاحشی بین ایالات متحده و اروپا وجود دارد، مانند قتل و فقر کودکان.
هرکه از فرمان من پیچد سر آتشش سوزد سرودست و کمر
کزان ره فرودست و با مادرست سپهبد نژادست و کنداور است
تواضع با فرودستان بود خوش از زبردستان وگرنه دور باش از زور خود دارد کمان من
افسانه قدرت مردانه: چرا مردان جنس دورریختنی هستند کتابی است که نویسنده و استاد دانشگاه آمریکایی وارن فارل در دهه ۱۹۹۰ در آمریکا منتشر کرد؛ استدلال نویسنده این کتاب این است که آنچه دربارهٔ قدرت بی قید و شرط مردان میگویند نادرست است و مردها به صورت نظام مندی در جایگاه فرودست قرار میگیرند. این کتاب به یکی از مبانی فلسفی دربارهٔ جنبش مردان بدل شده و به چندین زبان، از جمله آلمانی و ایتالیایی و ترکی و فارسی ترجمه شدهاست.
بران ره فرودست و با لشکرست همان کی نژاد است و کنداور است
شیشهٔ باده بده تا شکنم شیشه نام بیخودم کن که ملول از سرودستار شدم
پیشه کن امروز احسان با فرودستان خویش تا زبر دستانت فردا با تو نیز احسان کنند
آنجلا در سال ۱۹۹۵ با راهپیمایی یک میلیونی مردان مخالفت کرد و استدلال کرد که حذف زنان از این اتفاق در جهت تقویت شوونیسم مردانه بوده و سازماندهندگان این برنامه، از جمله لویس فراکن، ترجیح میدادند که زنان در جامعه نقشهای فرودست داشته باشند. دیویس همراه با کیمبرلی کرانشاو و دیگران دستور آفریقاییآمریکایی ۲۰۰۰ را تشکیل دادند که از متحدان فمنیستهای سیاه بود.
در"آیا زیردست میتواند صحبت کند؟"گایاتری چاکراورتی اسپیواک بازنماییهای رایج در غرب ساتی را نقد میکند، زیرا توسط نویسندگانی و نه شرکت کنندگان (به ویژه استعمارگران انگلیسی و رهبران هندو)کنترل میشود. به همین دلیل، اسپیواک استدلال میکند که فرودستها، اشاره به جوامعی که در ساتی شرکت میکنند، نمیتوانند خود را از طریق صدای خود نمایندگی کنند. اسپیواک میگوید که امپریالیسم فرهنگی این قدرت را دارد که دانش و نحوه آموزش برخی از جمعیتهایی را که در سلسلهمراتب اجتماعی پایین هستند، رد یا حذف کند.
از فیلمهایی که وی در آن نقش داشتهاست، میتوان به تلفات جنگ!، دارودسته ما، پیاده شو و درستش کن، یک روز ناگوار، شماره تلفن، لطفاً؟، آتشنشانان و ارواح جنزده اشاره کرد.
درودست باری که بس ناگهان رسیدی به نزدیک شاه جهان