روئین
معنی کلمه روئین در دانشنامه عمومی

روئین

معنی کلمه روئین در دانشنامه عمومی

روئین یکی از روستاهای بخش مرکزی در شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی است. اهالی روئین به زبان تاتی ایران سخن می رانند و یکی از بزرگترین صادر کننده گیلاس در خراسان شمالی به شمار میرود .
از زمان پیدایش این روستا اطلاعات زیادی وجود ندارد. طبق اسناد موجود نام تاریخی این روستا در گذشته قریه روئین نام داشته است که به دوره تیموری بر می گردد و آن زمانی است که حافظ ابرو در سال ۸۳۳ ه‍. ق از منطقه ارغیان گذر کرده برای جهان ارغیان ۱۲ قریه ذکر کرده که روئین یکی از این قرای به شمار می آمده است:
ولایت جهان و ارغیان: «قریه روئین و توابع، قریه اردین، و توابع، قریه دستجرد و توابع، قریه کاریزدر، قریه بکر آباد، قریه نهامود، قریه جهان و توابع، قریه بان و توابع، قریه اسفنج و توابع، قریه خرق و توابع، قریه کرد، قریه سی و توابع، بیرون از این قری مزارع بسیار دارد».
آب و هوای روستای روئین از نوع معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پر برف و تابستان های معتدل و مطبوع می باشد. به علت موقعیت ییلاقی آن در تابستان ها تفریحگاه مناسبی برای اهالی شهرستان بجنورد و اسفراین محسوب می شود، که برای استفاده از هوای خنک و همچنین آب چشمه ها و میوه های این روستا به منطقه می روند.
یکی از صنعتهای رایج در روستای تاریخی روئین «تنور سازی» و «کوندی سازی» بوده است که افرادی همچون «حاجی هانی غلامی»، «حسین غلام نبی» و «قدرت حسین» در این اواخر این صنعت را زنده نگه داشته بودند اما متأسفانه با رواج نانوایی های صنعتی به مرور این صنعت نیز می رود که به فراموشی سپرده شود یکی دیگر از صنایع دستی این روستا صنعت چادرشب بافی است که هم به صورت دستی ( سنتی ) و هم به صورت صنعتی هنوز ادامه دارد.
این روستا به عنوان خاستگاه بافت چادرشب مطرح است در سال ۱۳۸۹ به عنوان اولین روستای نساجی سنتی کشور شناخته شد و به عنوان پایلوت کشوری انتخاب گردید. در این روستا ۳۰۰ دستگاه چادرشب بافی مشغول به تولید پارچه چادر شب و حوله و شال می باشند که مورد سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران هستند.
هم اکنون ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر از افراد ساکن در روستای رویین به طور مستقیم به تهیه نخ، رنگ آمیزی و بافت چادر شب و فروش آن اشتغال دارند و رشته چادرشب بافی یا نساجی سنتی رویین مهر اصالت یونسکو نیز دریافت کرده است. سالانه بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع محصولات نساجی در این روستا تولید می شود[ نیازمند منبع]
جملاتی از کاربرد کلمه روئین

جملاتی از کاربرد کلمه روئین

در سال ۱۹۹۳ آلبوم «ترانه‌هایی از ایمان و اخلاص» منتشر شد که در آن صدای سنگین گیتار الکترونیک، کیبرد، و طبل بود. این آلبوم به رتبه اول در بریتانیا و ایالات متحده دست یافت که در این آلبوم تک‌آهنگ «احساست می‌کنم» هم بود. در این مدت، دیو گان به هروئین معتاد شد و روی رفتار او تأثیر گذاشت.
بر جان و دل زد آنچه بیک نیرو بی جان و دل کند تن روئین را
پریسا احمدی (زاده ۲۹ مهر ۱۳۷۲ در زنجان) قایقران روئینگ اهل ایران است.
فسرده گشت، رطوبات در مزاج بحار ز باد دی مه، چون در عروق روئین خون
در سال ۲۰۱۱ اکسی کدون عامل اصلی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در ایالات متحدهٔ آمریکا بود. با این حال از سال ۲۰۱۲ به این‌سو هروئین و فنتانیل دلایل شایع مرگ و میر ناشی از مخدر در آن کشور بوده‌اند.
النا اوریابینسکایا (روسی: Елена Сергеевна Орябинская؛ زادهٔ ۱۵ مارس ۱۹۹۴) قایقران روئینگ زن اهل روسیه است.
مؤلف: جعفر محمد امین روئین‌تن زروانی می‌باشد. (صحرای باغ در گذرگاه تاریخ) ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۴ میلادی.
استفکا مدینه (بلغاری: Стефка Михайлова Мадина؛ زادهٔ ۲۳ ژانویهٔ ۱۹۶۳) قایقران روئینگ اهل بلغارستان است.
استفاده از سوزن ها و سرنگ های آلوده به‌ویژه در افرادی که از داروهای وریدی غیرقانونی مانند هروئین یا کوکائین استفاده می کنند: غالباً ، افرادی که از این نوع داروها استفاده می کنند به سوزن یا سرنگ تمیز و بلا استفاده دسترسی ندارند.
کوس عزیمت ز در شهریار لرزه درآورد بروئین حصار
روئینه شعر گویم در مدحت روئین تن است زاده کتایون را
روئین تن عالم است و قصدش هر هفته به هفت‌خوان ببینم
بملک جم مشو غرّه که این پیران روئین تن بدستانت بدست آرند اگر خود پور دستانی
در سال ۱۹۷۹ جو پری و در سال ۱۹۸۱ برد ویتفورد گروه را ترک کردند اما در سال ۱۹۸۴ پس از تماس تلفنی تایلر با پری، دوباره به گروه بازگشتند. اعضای گروه در آن زمان، همگی از اعتیاد به موادمخدر رنج می‌بردند، مخصوصاً تایلر که شدیداً به هروئین معتاد بود و در حین چند اجرای روی صحنه از حال رفته بود. در سال ۱۹۸۶ تایلر به اصرار اعضای گروه در یک برنامهٔ ترک اعتیاد شرکت کرد و موفق شد اعتیاد خود را کاملاً ترک کند. سایر اعضای گروه هم تا اواخر دههٔ ۸۰ اعتیاد خود را کاملاً ترک‌کردند.
بگذرم از هفت خوان تن گر از تن بگذرم ور نه بر جان کی رسم گر جسم را روئین کنم
جولی در نوجوانی به سختی می‌توانست از نظر عاطفی با دیگران ارتباط برقرار کند و در نتیجه، خودش را آزار می‌داد. وی در سن ۲۰ سالگی تقریباً از هر نوع مواد مخدر به خصوص هروئین استفاده کرده بود. جولی در نوجوانی از افسردگی رنج می‌برد و در سنین ۱۹ تا ۲۲ سالگی، دو بار اقدام به خودکشی کرد. وی همچنین قصد داشت قاتلی را برای کشتن خود استخدام کند.
روئین دژ آز را گشادم و آوازهٔ هفت‌خوان شکستم
غم به روئین تنی جام می انداخت سپر غم مگو عربده با رستم زالی کردیم
کی کمان چرخ پر دستان روئین تن کشد آنک پیچد پنجه اسکندر و بازوی سام
اگستینو ابباگنال ورزشکار مرد رشتهٔ روئینگ اهل کشور ایتالیا است. وی در بین سال‌های ‎۱۹۸۸ تا ۲۰۰۰ میلادی در مسابقات بازی‌های المپیک تابستانی در مجموع ۳ مدال، شامل ۳ مدال طلا را کسب کرد.