رسانیدن

معنی کلمه رسانیدن در لغت نامه دهخدا

رسانیدن. [رَ / رِ دَ ] ( مص ) رسیدن کنانیدن. ( ناظم الاطباء ). متعدی رسیدن. ( از شعوری ج 2 ص 12 ). رساندن :
به سیری رسانیدم از روزگار
که لشکر نظاره بر این کارزار.فردوسی.و جرم هر آب را به وساطت حرارت به جرم نار رسانید. ( سندبادنامه ص 2 ).
بدل کردم به مستی عاقبت زهد ریایی را
رسانیدم به آب از یمن می بنیاد تقوی را.کلیم کاشی ( از شعوری ).و رجوع به رساندن شود.
- انگشت رسانیدن ؛ در تداول عوام ، کنایه از انگلک کردن. فضولی کردن. اخلال کردن. موجب بهم خوردن کاری شدن.
- به فروش رسانیدن ؛ فروختن. به فروش دادن. ( یادداشت مؤلف ).
- عشق رسانیدن ؛ محبت پیدا کردن. مهر ورزیدن. عاشق شدن. شیفته گردیدن.
|| گذرانیدن و انتقال دادن. ( ناظم الاطباء ). واصل کردن. سوق دادن. ( یادداشت مؤلف ) :
چو آگه شد که شاه مشتری بخت
رسانید اززمین بر آسمان تخت.نظامی. || سپردن و تسلیم کردن. ( ناظم الاطباء ). واصل داشتن. ایصال داشتن. ( یادداشت مؤلف ). ایصال. ( منتهی الارب ) :
فرستاده آمد بسان پلنگ
رسانید نامه بنزد پشنگ.فردوسی.و هرکسی را رسمی و معیشتی فرمودندی و هر سال بدو رسانیدندی بی تقاضا. ( نوروزنامه ). نان پاره ای که حشم راارزانی داشتندی از او بازنگرفتندی و به وقت خویش برعادت معهود سال و ماه بدو می رسانیدندی. ( نوروزنامه ). || ابلاغ. بلاغ. ( ترجمان القرآن جرجانی چ دبیرسیاقی ) ( تاج المصادر بیهقی ). تبلیغ. ( ترجمان القرآن ) ( تاج المصادر بیهقی ) :
به امت رسانید پیغام تو
رسولت محمد بشیر و نذیر.ناصرخسرو.همی رسد سخن من به هرکه در آفاق
ولی سخن که تواند به من رسانیدن.سلمان ساوجی ( از شعوری ). || آگاهی دادن. اطلاع دادن. ( یادداشت مؤلف ). حکایت کردن. بازگفتن. مطلع ساختن. خبر دادن : چنین رسانیدند به من که کتابی مشتمل برمجموع اخبار قم بنزدیک مردی از عرب که به شهر قم متوطن بود... ( ترجمه تاریخ قم ص 12 ). به من چنین رسانیدند از بعضی از ایشان که شاخه های کوچک تر از درخت برمیگرفتند. ( ترجمه تاریخ قم ص 163 ). || خبری را به کسی دادن ، خاصه امری مخفی را. اِنْهاء. آگاه کردن کسی را از راز. ( یادداشت مؤلف ). جاسوسی کردن. خبرچینی کردن : چون اردشیر بمرد و هرمز بزرگ شد و شاپور به ملک اندر بنشست... پس مردمان حسد کردند به کار هرمز و شاپور را گفتند که هرمز سپاه گرد همی کند تا بر تو بیرون آید و ملک از تو بستاند. پس هرمز دست خویش ببرید و... سوی شاپور فرستاد و نامه نوشت و گفت من چنین شنیدم که ملک را رسانیده اند که من چنین خواهم کردن. ( ترجمه تاریخ طبری ). || بردن فرمودن. || حمل کردن. || گزاردن و ادا کردن. ( ناظم الاطباء ). اداء. تأدیه. ادا. گزاردن : پیغام رسانیدن ؛ پیغام گزاردن. ( یادداشت مؤلف ). || منتهی کردن. بسر بردن. به انجام رسانیدن. تمام کردن :

معنی کلمه رسانیدن در فرهنگ معین

(رَ یا رِ دَ ) (مص م . ) نک رساندن .

معنی کلمه رسانیدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ( رساند خواهد رساند برسان رساننده رسان رسانده ) ۱ - چیزی را بدست کسی دادن تسلیم کردن . ۲ - کسی را بجایی یا نزد کسی بردن . ۳ - چیزی را بچیزی متصل کردن . ۴ - ابلاغ کردن خبر یا پیامی . ۵ - پروراندن بالغ کردن .
رسیدن کنانیدن متعدی رسیدن

معنی کلمه رسانیدن در ویکی واژه

نک رساندن.

جملاتی از کاربرد کلمه رسانیدن

اگرچه اهدای عناوین خاص مانند شاهزاده، دوک، مارکی، کنت و بارون از آن زمان تاکنون ترک شده، ولی پاپ ژان پل دوم و پاپ بندیکت شانزدهم چند فرد برجسته را در طول رهبری خود به عنوان نجیب‌زادگی رسانیدند. ژان پل دوم در آغاز دوران پاپ شدن خود، چندین عنوان نجیب‌زاده به هموطنان لهستانیش اعطا کرد، اما این کار را بی‌سر و صدا و بدون ثبت نام افراد در اعمال کلیسای رسولی انجام داد.
تشنه‌ای را کز تمنا عاقبت میسوختی آب از بازیچه‌اش بر لب رسانیدن چه بود
اعلامیهٔ حقوق بشر و شهروندی ۱۷۸۹ فرانسه، آزادی را چنین تعریف کرده‌است: «آزادی را انجام هر عملی گویند، بدون آزار رسانیدن به دیگری. انجام حقوق طبیعی هیچ‌کس به هیچ وجه نمی‌تواند محدود شود، مگر هنگامی که با حقوق افراد دیگر جامعه تعارض پیدا کند. محدودیت مذکور فقط توسط قانون مشخص می‌گردد.» (یعنی در صورت عدم تصریح نص قانون، هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت).
چراطاغون نویان با کمک‌هایی که از امرا و حکام ترکستان و حکام مغولی خوارزم گرفت و نیز تعداد خشرهایی که در خراسان به دست آورد تعداد نفرات اردوی او به ۹۰۰ هزار نفر رسید! [نیازمند منبع] که از راه اسفراین خود را به صفحات غربی ایران رسانیدند و در آن موقع سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه در (خوی) به سر می‌برد. پایان کار سلطان جلال‌الدین بعد از چند برخورد با مغولان فرار به کوه‌های میاخارتین و قتل او به دست یکی از اکراد بود.
در دورهٔ غزنوی فردوسی، عنصری بلخی، عسجدی، فرخی سیستانی و منوچهری شعر فارسی سبک خراسانی را به کمال رسانیدند و ابو نصر مشکان نویسندهٔ نوشته‌های درباری سبکی نو در نثر پدیدآورد.
پس از سلام رسانیدن از من مهجور ز روی چهره مضمون تو پرده را بردار
پس بر انسان لازم است که سعی بلیغ نماید در دانستن مصالح و حکمت اموری که در دست اوست مثلا کسی که به دست خود دیگری را بزند کفران نعمت دست را نموده، زیرا غرض از خلقت دست، دفع اذیت از خود و برداشتن چیزهای ضروریه است، نه اذیت رسانیدن به دیگران.
گهواره تا گهواره به عنوان نوع ویژه‌ای از ارزیابی گهواره تا گور مطرح است که در آن، مرحله دفع انتهای عمر برای محصول، شامل فرایند بازیافت می‌باشد. این مورد روشی است که از آن برای به حداقل رسانیدن تأثیرات زیست‌محیطی محصولات با بکارگیری روش‌های تولید، عملکرد و دفع پایدار استفاده شده‌است و هدف آن تلفیق مسئولیت‌های اجتماعی در توسعه محصول می‌باشد. از فرایند بازیافت، محصولات جدید و مشخصی تولید می‌گردند (مانند سنگفرش‌های آسفالت حاصل از سنگفرش‌های آسفالت جداسازی شده، بطری‌های شیشه‌ای و بازار بطری‌های شیشه‌ای جمع‌آوری شده) یا محصولات متفاوت حاصل می‌شود (برای مثال عایق‌های پشم شیشه از بطری‌های شیشه جمع‌آوری شده).
دوشنبه، ۵ اوت – نیروهای ویژه ایالات متحده دو نفر را پس از تیراندازی در نزدیکی اسدآباد به قتل رسانیدند.
قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ ای پیغامبر که سید سادات و سرور کائنات تویی، گزیده عالمیان و خاتم پیغامبران تویی، و ای امتی که بهترین امّتان گذشته شما اید، ایمان آرید بهر چه پیغامبران گذشته گفتند و رسانیدند از نامه و پیغام ما، و امت ایشان خواندند و بدان گرویدند. تا هر شرفی و کرامتی که بجملگی ایشان را بود تنها شما را بود. این امت پیغام حق نیوشیدند و بحکم فرمان برفتند و گردن نهادند، و بهمه ایمان آوردند. رب العالمین ایمان ایشان بپسندید، و بر جهانیان جلوه کرد و گفت وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ آن گه همه را زیر علم مصطفی علیه السّلام در آورد و اتباع وی گردانید. مصطفی از آن خبر داد گفت: «آدم و من دونه تحت لوائی یوم القیمة»
الله وردی خان و همراهانش در یکشنبهٔ آخر ماه صفر سال ۱۰۱۴ روانه شدند. آن‌ها با حزم و احتیاط، بیست روزه خود را به شهر وان رسانیدند و حملهٔ ایشان چنان ناگهانی بود که سردار ترک تنها زمانی که سپاه صفوی به یک منزلی وان رسیده بود متوجه شد. وی آن زمان بیش از پانزده هزار سرباز همراه نداشت، ناچار به قلعهٔ وان پناه برد و به قلعه داری مشغول شد. در یورش اول نزدیک و هزار تن از سپاه عثمانی هلاک شدند و تنی چند از بزرگان به اسارت درآمدند. در همان حال خبر رسید که محمد پاشا با دو هزار سوار به یاری چغال اوغلی می‌آید. الله وردی خان قرچقای خان را روانهٔ دفع وی نمود و او نیز آن‌ها را شکست داد. سپاه عثمانی شکست خورد و رو به فرار نهاد.
عاقلان را راحت از راحت رسانیدن بود عاشقان را ننگ باشد بند راحت‌ها شدن
نگهدارد گهٔ بوس نهانم رسانیدند یکدیگر نهانی
شرار از سنگ تا آمد برون پروازش آخر شد چه بال و پر توان در سینه خارا رسانیدن؟
یکشنبه، ۱ ژوئن – سربازان ایالات متحده یک جنگ‌جوی مشکوک دشمن را در نزدیکی لوارا به قتل رسانیدند.
قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ گوی نمیخواهم از شما بر این پیغام رسانیدن هیچ مزدی، وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ (۸۵) و نیستم از ایشان که از خویش چیزی بر سازند.