ربات
معنی کلمه ربات در لغت نامه دهخدا

ربات

معنی کلمه ربات در لغت نامه دهخدا

ربات.[ رِ ] ( ع اِ ) کاروانسرا و منزلگاه و رباط. ( ناظم الاطباء ) ( از شعوری ج 2 ورق 17 ). و رجوع به رباط شود.
ربات. [ رَ ] ( ع اِ ) پشته و بلندی. ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). ربا. رباة. ربی. پشته. تپه. کوه. کوه کوچک. ( ناظم الاطباء ).
ربات. [ رَب ْ با ] ( ع اِ ) ج ِ رَبّة. ( ناظم الاطباء ). || ج ِ رابیة. ( متن اللغة ).
- ربات ِ حِجال ؛ زنان حجله ها. بانوان حرم : التفات نمودن به ربات حجال لایق کرم و فتوت رجال نبود. ( سندبادنامه ص 70 ). و هر کس ازربات حجال در دست رجال آمدند. ( تاریخ جهانگشای جوینی ).

معنی کلمه ربات در فرهنگ فارسی

جمع ربه . یا جمع رابیه

معنی کلمه ربات در دانشنامه عمومی

هوشِمان یا رُبات ( به انگلیسی: robot ) ماشینی است که معمولاً قابل برنامه ریزی توسط رایانه بوده و قادر به انجام خودکار شماری از اعمال پیچیده است. همچنین بر پایه تعریفی از بریتانیکا ربات دستگاهی است که به صورت خودکار عمل می کند جایگزین تلاش انسانی می شود و ممکن است در ظاهر شبیه انسان ها نباشد.
بدیع الزمان جزری نخستین ربات قابل برنامه ریزی انسان نما را در حدود ۱۲۰۰ میلادی ساخت. به این علت او به عنوان پدر علم مهندسی رباتیک جهان شناخته می شود. اختراع او، یک قایق آبی بود که در آن چهار نوازندهٔ مصنوعی موسیقی برای مراسم و برنامه های جشن سلطنتی، آهنگ می نواختند و حاضران را سرگرم می کردند، سازها به صورت هیدرولیک و با کمک آب برنامه ریزی می شدند.
در سال ۱۹۲۰ میلادی کارِل چاپِک نویسنده اهل کشور چک برای نخستین بار از واژه ربات در نمایش نامه خود به عنوان آدم مصنوعی استفاده کرد. واژه ربات گرفته شده از واژه Robota در زبان چک و به معنی برده و کارگر است. در سال ۱۹۴۰ شرکت وستینگهاوس سگی به نام اسپارکو ساخت که برای نخستین بار در ساخت آن، هم از قطعات مکانیکی و هم از قطعات الکتریکی استفاده شده بود.
دردهه ۱۹۵۰ میلادی با پیشرفت فناوری رایانه، صنعت کنترل متحول شد. یکی از نخستین ربات ها، ربات های Hidden Mafia ساختهٔ جورج دوول و جو انگلبرگر در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بودند. انگلبرگر نخستین شرکت رباتیک را با نام «RoboBand» بنیان نهاد و خود وی نیز امروزه پدر علم رباتیک لقب گرفته است.
در ژانویه ۲۰۱۳ چین اعلام کرد که در خصوص تولید و توسعه فناوری ساخت ربات های صنعتی پیشرفت چشمگیری داشته است. مقام های این کشور نرخ پیشرفت این صنعت را ۱۰٪ در یک سال گزارش کرده اند.
ربات که بصورت روبات، رباتیک و رباتی هم بکار برده میشود، در اصل از زبان چک بصورت rabota بمعنی بیگاری آمده است. بیگاری بمعنی کار اجباری بدون اجر و مزد است که در خصوص دستگاههای خودکار برنامه ریزی شده کاملاً صدق میکند.
در حال حاضر کلمه بیگار بعنوان کلمه جایگزین ربات و بیگارکشی برای رباتیک و رباتی پیشنهاد شده است. بیگار بمعنی عمل بی اجر و مزد بکار برده میشود.
در دنیای رباتیک ارتباط نزدیکی بین تخیل و فناوری وجود دارد. خیلی از این افراد تصور اولیه شان از ربات را از کتاب ها و فیلم ها و تلویزیون گرفتند. تصور ماشین هایی که مثل انسان ها رفتار کنند مدتهاست که نویسنده ها و فیلمسازها را شیفته خود کرده و آنها را وادار کرده دنیاهای خیالی زیادی دربارهٔ ماشین ها بسازند. اینکه این دنیاهای خیالی کتاب ها و فیلم ها ناممکن هستند اما توانسته اند الهام بخش دانشمندها و مهندس ها باشند و آنها را وادار کند از این تخیلات تقلید کند. البته تا کنون حاصل تلاش های دانشمندها و مهندس ها در ساختن ربات به پای آدم ماشینی های شگف گفت انگیز کتاب ها و فیلم های علمی تخیلی نرسیده است ولی ربات های دنیای واقعی دارند کم کم به انسان ها شبیه تر می شوند و می تواند الهام بخش خلق ربات های خیالی خلاق باشند.
ربات (رقص). روبات ( به انگلیسی: Robot ) نام سبک رقصی است که رقصنده در آن سعی می کند که رقص خود را همانند حرکات یک روبات انجام دهد. این رقص زمانی به معروفیت رسید که برای اولین بار مایکل جکسون از آن در هنگام اجرای ترانهٔ رقص ماشین استفاده کرد.
ربات (مجموعه کتاب). ربات ( مجموعه کتاب ) ( انگلیسی: Robot series ) شامل ۳۷ داستان کوتاه علمی - تخیلی و ۶ رمان است که نویسندهٔ آنها آیزاک آسیموف است و محور آنها ربات های پوزیترونیک هستند.
مجموعه در سال ۱۹۴۰ با داستان «رابی» شروع شد که در شمارهٔ ماه سپتامبر ۱۹۴۰ مجلهٔ «داستان های فوق علمی»[ پانویس ۱] چاپ شد. گرچه در اصل به عنوان داستانی مستقل چاپ شد، اما سال بعد آسیموف مجموعه ای از داستانها را به آن افزود که با هم روایتی را شکل می دهند. [ پانویس ۲]
• من، ربات ( ۱۹۵۰ )
• انسان دویست ساله ( ۱۹۷۶ ) یا انسان پوزیترونی ( ۱۹۹۲ ) ، داستان کوتاهی که سپس به رمان تبدیل شد.
• الههٔ مادر ( ۱۹۴۸ ) ، داستانی کوتاه که در آن هیچ ربات تکی وجود ندارد ولی ربات های پوزیترونیک بخشی از پس زمینه هستند.
• غارهای پولادین ( ۱۹۵۴ ) ، اولین رمان
• خورشید عریان ( ۱۹۵۷ ) ، دومین رمان
• تصویر آینه ( ۱۹۷۲ ) ، داستانی کوتاه دربارهٔ «ر. دَنیِل اُلیواو» و کارآگاه الیاس بِیلی
• ربات های سپیده دم ( ۱۹۸۳ ) ، سومین رمان
• ربات ها و امپراتوری ( ۱۹۸۵ ) ، چهارمین رمان
اکثر داستان های کوتاه مجموعهٔ ربات، که آسیموف در سال ۱۹۳۹ شروع به نوشتنشان کرد، در دورهٔ اول ربات های پوزیترونیک و اکتشافات فضایی قرار دارند. ویژگی منحصر به فرد ربات های آسیموف «قوانین سه گانه رباتیک» هستند، که در مغز پوزیترونی ربات طراحی و تعبیه شده اند؛ که همهٔ ربات ها باید از آن تبعیت کنند، و تضمین می کند که ربات علیه سازندگانش شورش نکند.
داستان ها در ابتدا به عنوان یک مجموعه نوشته نشدند - و در واقع بین آنها ناسازگاری هایی هست، به خصوص بین داستان های کوتاه و رمان ها - اما موضوع اصلی همهٔ آنها مشترک است: انسان ها، ربات های پوزیترونیک و اخلاقیات.
اولین کتاب ( که در واقع یک رمان نیست ) «من، ربات» است که گردآوری ۹ داستان کوتاه است ( که قبلاً چاپ شده اند ) و به شکل مصاحبه ای با سوزان کالوین ( روانشناس ربات ها ) در قرن ۲۱ در هم تنیده می شوند. شخصیت اصلی چهار رمان مجموعهٔ ربات ها، الیاس بِیلی و رباتِ انسان گونه ( ر. دانیل اُلیواو ) هستند. رویدادهایشان در هزاران سال بعد از داستان های کوتاه می گذرد و بر تنش های بین «فضایی ها» و مردم زمینی پرازدحام متمرکز است.
معنی کلمه ربات در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ربات در دانشنامه عمومی
معنی کلمه ربات در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه ربات در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه ربات

معنی کلمه ربات در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:روبات

معنی کلمه ربات در ویکی واژه

دستگاه یا ماشین قابل برنامه‌ریزی توسط رایانه بوده و قادر به انجام خودکار شماری از اعمال پیچیده‌است. آدم آهنی.

جملاتی از کاربرد کلمه ربات

این بود حال سایر قربات چون صیام و قیام و حج و زکات
طوطی ارباتو کند دعوی شیرین سخنی هذیانست و بود در هذیان شیرینی
القسطل (به عربی: القسطل) یک روستا در سوریه است که در ناحیه عقیربات واقع شده‌است. القسطل ۱٬۹۱۹ نفر جمعیت دارد.
پس از یک بازی فینال جام بین دو تیم جوان، که یکی از آنها هانتر و بهترین دوستش، گرت واکر را نشان می‌دهد، یا واکر یا هانتر پنالتی برنده را در ضربات پنالتی به ثمر می‌رساند، اظهارات پیشاهنگی در مورد الکس هانتر استعداد جیم هانتر شش سال بعد، هانتر و واکر به یک دادگاه خروج برای جوانان دعوت می‌شوند که هنوز قراردادهای حرفه ای امضا نکرده‌اند. پس از یک تست فوتبال موفقیت‌آمیز، هانتر برای هر باشگاه لیگ برتری که بازیکن انتخاب می‌کند قرارداد امضا می‌کند. هانتر به زودی متوجه می‌شود که واکر به باشگاه او پیوسته‌است.
ابرو ز چشم و خال ز خط دلرباترست چندان که در رخ تو نظر می‌کنیم ما
زانکه از خاصیت عصمت او بکر سخن برکشد پرده ز رخسار چو ربات حجال
آربات (به ارمنی: Արբաթ) یک شهر در ارمنستان است که در استان آرارات واقع شده‌است. در کیلومتری شمال آرتاشات، مرکز استان آرارات واقع شده است.
قبض پانصد ربال پیش آورد ضرباتی به قلب ریش آورد
حسن می گلرنگ یکی صد شود ازموج از خط لب میگون تو شد هوش رباتر
اصطلاح «رباتیک» در سال ۲۰۰۲ ابداع شد. با اشاره به سیرت ساختن، شکل دادن، رفتار کردن و استفاده کردن از ربات‌ها. و به عبارت دیگر دربارهٔ این که چگونه ربات‌ها می‌توانند برای انسان‌ مفید یا مضر باشند صحبت می‌کند. بنابر پیش‌بینی و با توجه به روند زیاد شدن تعداد ربات‌ها گمان می‌رود که تا سال ۲۰۳۰ تعداد ربات‌ها به شکل قابل توجهی زیاد شود همان‌طور که رشد ۲۴ درصدی را در سال ۲۰۱۴ در تعداد ربات‌ها مشاهده شد.
قمری چو عندلیب گریان دریده نیست نسبت به سرو قد، گل رو دلرباتر است
دلرباتر شد لبش ز آمیزش دشنام تلخ چون رگ تلخی که کیفیت فزاید در شراب
نشان کوثر و طوبی که میدهند از دور به چشم ما وقد دلربات نزدیک است
شیخ الاسلام گفت: مزامیر قدس فی مقاصیر انس، بالحان توحید، فی ریا من تمجید، بمطربات المثانی، من تلک المعانی، المودیة الی نعیم ثانی، القاذفات فی بحرالامانی.
العین در فصل ۲۰۱۸ و در جام باشگاه‌های جهان موفق شد با شکست ریور پلاته آرژانتین در ضربات پنالتی به فینال این مسابقات راه یافته و درنهایت به مقام نایب قهرمانی جام باشگاه‌های جهان رسید.