راهزن
معنی کلمه راهزن در لغت نامه دهخدا

راهزن

معنی کلمه راهزن در لغت نامه دهخدا

راهزن. [ زَ ] ( اِخ ) ده کوچکیست از دهستان پاریز بخش مرکزی شهرستان سیرجان ، واقع در 102هزارگزی شمال خاوری سعید آباد، سر راه مالرو گود احمد پسوجان. سکنه این ده 45 تن میباشد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).، راه زن. [ زَ ] ( نف مرکب ) رهزن. قاطع طریق که راهبند و رهبند و راهدار و رهدار و رهزن نیز گویند. ( شرفنامه منیری ). سارق. ( یادداشت مؤلف ). قاطعالطریق. ( دهار ). دزد. ( رشیدی ). راه بند. ( بهار عجم ). دزد و قطاع الطریق. ( ناظم الاطباء ) ( برهان ) ( از شعوری ج 2 ورق 11 ) ( آنندراج ) :
سیرت راهزنان داری لیکن تو
جز که بستان و زر و ضیعت نستانی.ناصرخسرو.و مردم آن جمله ایراهستان سلاحور باشند و پیاده رو و دزد و راهزن. ( فارسنامه ابن البلخی ص 132 ). و مردمان راهزن ، و در این دو جای منبر نیست. ( فارسنامه ابن البلخی ص 140 ).
برآن راهزن دیو بربست راه.نظامی.هر که را کالا بقیمت تر، راهزن او بیشتر.بهاءالدین ولد.مردم بیمروت زنست و عابد با طمع راهزن. ( گلستان ).
بنزدیک من شبرو راهزن
به از فاسق پارساپیرهن.سعدی.مغبچه ای میگذشت راهزن دین و دل
در پی آن آشنا از همه بیگانه شد.حافظ.شد رهزن سلامت ، زلف تو وین عجب نیست
گر راهزن تو باشی صد کاروان توان زد.حافظ.تو که در خانه ، ره کوچه نمیدانستی
چون چنین راهزن و رهبر و رهدان شده ای ؟!صائب تبریزی ( از بهار عجم ).گر گویدم ملک که بود راهزن براه
گویم برهنه باک ندارد ز راهزن.قاآنی.راهداران فلک برگذر راهزنان
بفراخای جهان ژرف یکی چاه زدند.ملک الشعراء بهار.باغی ؛ راهزن و ستمکار. ( دهار ). قطاع الطریق ؛ راهزنان. هطلس ؛ دزد راهزن. ( منتهی الارب ).
|| سرودگوی. ( ناظم الاطباء ) ( برهان ) ( از شعوری ج 2 ورق 11 ) ( آنندراج ) ( رشیدی ). مطرب. ( بهارعجم ) ( ناظم الاطباء ) ( برهان ) ( از شعوری ج 2 ورق 11 ) ( شرفنامه منیری ) :
کسی بدولت عدلت نمیکند جز عود
ز دست راهزنان ناله در مقام عراق.سلمان ساوجی ( از شعوری ).

معنی کلمه راهزن در فرهنگ معین

(زَ )(ص فا. ) ۱ - دزدی که اموال مسافران را غارت می کند. ۲ - نغمه خوان ، سرودگوی .

معنی کلمه راهزن در فرهنگ عمید

دزدی که در بیابان و میان راه جلو مردم را می گیرد و اموال آن ها را به زور می گیرد، قطاع الطریق، راهگیر، راهبند.

معنی کلمه راهزن در فرهنگ فارسی

دزدبیابان ومیان راه جلومردم رابگیردبرای اموال
( صفت ) ۱ - آنکه در راهها مسافران را غارت کند قاطع طریق . ۲ - سرود گوی مطرب .
ده کوچکیست از دهستان پاریز بخش مرکزی شهرستان سیرجان .

معنی کلمه راهزن در دانشنامه عمومی

راهزن (فیلم ۱۹۸۰). راهزن ( ایتالیایی: Il ladrone ) یک فیلم کمدی به کارگردانی پاسکواله فستا کامپانیله است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد.
• کلاودیو کاسینلی در نقش عیسی
• انریکو مونتسانو در نقش راهزن
• ادویژ فنش در نقش دِبورا
• برنادت لافون در نقش آپولا
• سوزانا مارتینکووا
راهزن (فیلم ۲۰۲۲). راهزن ( به انگلیسی: Bandit ) یک فیلم جنایی و زندگی نامه ای کانادایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی آلن اونگار با بازی جاش دوهامل، مل گیبسون، الیشا کاتبرت و نستر کاربونل است. این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی گیلبرت گالوان جونیور با نام مستعار راهزن پرنده است که با موفقیت از زندان میشیگان فرار کرد و از مرز کانادا عبور کرد و در حالی که توسط یک گروه ضربت پلیس تعقیب می شد، به سرقت از ۵۹ بانک و جواهرات فروشی پرداخت. گالوان همچنان رکورددار بیشترین سرقت های متوالی در تاریخ کانادا است. فیلمنامه کریگ ونمن عمدتاً بر اساس مصاحبه ها و روایت هایی است که در رمان راهزن پرنده نوشته رابرت ناکل با اد. آرنولد ارائه شده است.
فیلم روایتگر پس از فرار از زندان میشیگان، یک جنایتکار حرفه ای هویت جدیدی در کانادا به خود می گیرد، به سرقت از ۵۹ بانک و جواهرات فروشی بی سابقه می رود…
در ابتدا قرار بود فیلمبرداری در ونکوور و اتاوا انجام شود، اما به دلیل همه گیری کووید ۱۹ فیلمبرداری به جورجیا منتقل شد. فیلمبرداری اصلی در ماه مه و ژوئن ۲۰۲۱ در سرتاسر جورجیا انجام شد.
این فیلم در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ در سینماهای ایالات متحده و کانادا اکران شد و بر روی پلتفرم های دیجیتال نیز در دسترس قرار گرفت.
در راتن تومیتوز بر اساس رای ۲۹ منتقد فیلم امتیاز ۷۶ درصدی دارد.

معنی کلمه راهزن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کسانی را که راه را بر مردم ببند و اموال انان را به غارت ببرد راهزن می گویند.
دزد سر گردنه،به کسی که راه بر مسافران می بندد و اموال و کالاهای آنان را به یغما می برد راهزن گویند.
جایگاه فقهی
از آن در باب حدود نام برده اند.
معنای محارب
کسی که با سلاح کشیدن روی مردم راه را بر مسافران ناامن می کند تا دارایی آنان را به غارت ببرد، محارب به شمار می رود و حدّ آن بر او جاری می شود.

معنی کلمه راهزن در ویکی واژه

دزدی که اموال مسافران را غارت می‌کند.
نغمه خوان، سرودگوی.

جملاتی از کاربرد کلمه راهزن

منوچهرخان از ندیمان نزدیک و مورد اطمینان فتحعلی شاه بود. شاه در بیشتر مواقع در کارهای بسیار مهمی با او شور و مشورت می‌کرد. یحیی میرزا پسر فتحعلی شاه در سن هشت سالگی حاکم گیلان شد و منوچهرخان در سال ۱۸۲۳م به عنوان پیشکاری او تعیین شد و توانست یاغیان و راهزنان راه‌ها را سرکوب نماید و راه‌ها را امن کرد و به تجار، خصوصاً تجار ارمنی کمک مالی فراوان کرد و به ترویج و توسعه تجارت همت گماشت.»
ملک و مال و دولت و فرزند و زن در ره حق چیست غیر از راهزن
این فیلم بر اساس کشتار دیلسی در سال ۱۸۷۰ ساخته شده‌است که طی آن چندین راهزن گردشگران انگلیسی را ربوده و درخواست خون‌بها کردند. این فیلم با شخصیتی به نام اسکندر کبیر آغاز می‌شود که رهبر راهزنان آزاد شده از زندان است.
در زمان او در مناطق ندوشن و قهستان راهزنان مردم را مورد اذیت و آزار قرار می‌دادند که یوسف شاه، شرف الدین مظفر را برای از بین بردن راهزنان به آن منطقه می‌فرستد که شرف الدین مظفر به خوبی از عهده کار برآمد، و به همین دلیل یوسف شاه منطقه ندوشن و سرحد جاده‌های ان را به او سپرد.
تا چند در موافقت نفس راهزن؟ خواهی که جان ز غم ببری، دست از او مدار
ابراهیم ابتدا از کوفه به موصل رفت و در آنجا عود فراگرفت و به شهرت رسید، و از همین رو به نام «موصلی» معروف شد. در مورد علت سفر او از کوفه به موصل اختلاف نظر هست، چنانکه برخی منابع آن را با هدف پیگیری موسیقی دانسته‌اند اما برخی دیگر آن را پیرو آن دانسته‌اند که وی مدتی با راهزنان همراه شد و با آنان باده‌نوشی می‌کرد که منجر به سرزنش اطرافیانش در کوفه شد، پس تصمیم به ترک کوفه گرفت. همچنین از پسرش اسحاق روایت کرده‌اند که طلبِ روزی ابراهیم را به موصل کشاند.
در روز ۲ ژوئیه سپاه ۴۰۰۰۰ نفری تویوتومی با سپاه ۱۶۰۰۰ نفری میتسوهیده در نبرد یامازاکی روبرو شدند که با شکست قطعی میتسوهیده این نبرد پایان یافت. بنابر یک روایت میتسوهیده که از نبرد زنده مانده بود قصد داشت به قلعه خود قلعه ساکاموتو برگردد اما طبق روایتی توسط راهزنی بنام ناکامورا چوبی که در نیزارهای اطراف «روستای اوگوروسو» پنهان شده و به دنبال سرقت لوازم و زره‌های جنگی شکست خوردگان در نبرد بود، کشته شد. بنابر یک روایت دیگر وی پس از شکست هاراکیری کرده‌است. روایت دیگری هم حکایت از کشته شدن وی در میدان نبرد دارد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به آزمایش، راهزنی اشاره کرد.
زآن همی ترسم که روزی سر برندت عاقبت بسکه هستی سرکش از بس راهزن گردیده ای
رهبری کرد به کوی تو و برد از راهم عشق هم راه بر من شد و هم راهزنم
سری لاکی استار این مجموعه با نام مستعار پُل فِرنچ منتشر شده‌است. شش کتاب در سالهای ۵۸–۱۹۵۲ (شن‌های مریخ، اقیانوسهای زهره، خورشید بزرگ عطارد، راهزنان سیارک‌ها، حلقه‌های زحل، شبح خورشیدو…)
بر کف نهاده حاصل کونین می رویم در آن رهی که ریگ روان راهزن شود
به نزدیک من شبرو راهزن به از فاسق پارسا پیرهن
تو که از خانه ره کوچه نمی دانستی چون چنین راهزن و رهبر و ره دان شده ای
چون ز ره مرحله ای چند برید ناگهش راهزنی پیش رسید
جرایمی. که مجازات آنها اعدام است به‌عنوان جرایم اعدام، یا جنایات بزرگ شناخته می‌شوند، و بسته به قوانین و نظام سیاسی کشورها متفاوت است. اما معمولاً شامل جرائم سنگین هستند مانند قتل، کشتار جمعی موارد شدید تجاوز جنسی، سوءاستفاده جنسی از کودکان، تروریسم، خیانت، جاسوسی، نسل‌کشی و جنایات جنگی و در بعضی از کشورها ممکن است برای مواردی همچون هم‌جنس‌گرایی، قاچاق موادمخدر، آدم‌ربایی و راهزنی حکم اعدام صادر شود.
شد در خور سیاست تو مرد راهزن گر آستین و دامن بازارگان‌گرفت
آن چشم مست راهزن ترک دل عاشق کند کی ترک یغما دست را از خون یغما می‌کشد