دیشب
معنی کلمه دیشب در لغت نامه دهخدا

دیشب

معنی کلمه دیشب در لغت نامه دهخدا

دیشب. [ ش َ ] ( ق مرکب ، اِ مرکب ) ( از: دی + شب )، شب گذشته. شب پیش از روزی که در آنند. دوش. بارحة :
دیشب گله زلفش با باد همی کردم
گفتاغلطی بگذر زین فکرت سودائی.حافظ.دیشب به سیل اشک ره خواب میزدم
نقشی به یاد خط تو بر آب می زدم.حافظ.- امثال :
دیشب همه شب کمچه زدی کو حلوا.

معنی کلمه دیشب در فرهنگ عمید

شب گذشته.

معنی کلمه دیشب در فرهنگ فارسی

شب گذشته شب پیش از امروز و امشب .

معنی کلمه دیشب در دانشنامه عمومی

دیشب (فیلم ۱۹۶۴). شب گذشته ( عربی: اللیلة الأخیرة ) یک فیلم به کارگردانی کمال الشیخ است که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به فاتن حمامه اشاره کرد. این فیلم، فیلم منتخب جشنواره فیلم کن ۱۹۶۴ بود.
دیشب (فیلم ۲۰۱۰). شب گذشته ( انگلیسی: Last Night ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی مسی تاجدین است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد.
• کیرا نایتلی
• سم ورثینگتون
• اوا مندس
• گیوم کنه
• استفانی رومانوف
• گریفین دان
• انسون مونت
• اسکات ادسیت
• کرن پیتمن

معنی کلمه دیشب در ویکی واژه

شب گذشته، شب قبل، مقابل دیروز

جملاتی از کاربرد کلمه دیشب

پس از مرگ رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد ورزقان، ذبیح‌پور با انتشار تصویری از محمود احمدی‌نژاد، در اکس (توییتر سابق) نوشت: «به عنوان کسی که هشت سال خبرنگار برنامه‌هات بودم، از تو بیزارم! دوزاری». در واکنش به این پست، که برخی آن را واکنش به لباس سیاه نپوشیدن احمدی‌نژاد در عزای رئیسی دانسته‌اند، علی حسینی، وکیل دادگستری نزدیک به احمدی‌نژاد، نوشت: «کاش آن روز صبح در هتل وارویک نیویورک به محافظ‌ها تشر نمی‌زد که به من و شما هیچ ربطی ندارد که دیشب فلان خبرنگار تا صبح رفته توی اتاق فلان عکاس».
تیلور-جوی در فصل پنجم و ششم سریال تلویزیونی درام جنایی پیکی بلایندرز (۲۰۱۹–۲۰۲۲) ظاهر شد و در درام تاریخی اما (۲۰۲۰) نقش اما وودهاوس را ایفا کرد که برای آن نامزد گلدن گلوب شد. همچنین در سال ۲۰۲۰، او برای بازی در نقش بث هارمون در مینی‌سریال گامبی وزیر (۲۰۲۰) از شبکهٔ نتفلیکس مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و جوایز متعددی از جمله یک گلدن گلوب به دست آورد. تیلور-جوی از آن زمان در فیلم‌های دیشب در سوهو (۲۰۲۱)، مرد شمالی (۲۰۲۲)، صورت‌غذا (۲۰۲۲) و فیلم برادران سوپر ماریو (۲۰۲۳) به ایفای نقش پرداخت.
پس از انقلاب چند نوار قصه برای بچه‌ها منتشر کرد و همچنین در فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۳) ساخته رسول صدرعاملی نقشی فرعی داشت. او پس از سال‌ها دوری از صحنه در ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ به عنوان مجری در جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان حضور یافت.
وی فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد است. او فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۸۳ با بازی در فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا شروع کرد. اولین حضور تلویزیونی‌اش را در مجموعه تلویزیونی «سقوط یک فرشته» به کارگردانی بهرام بهرامیان و در کنار مسعود رایگان و فریبا کوثری تجربه کرد. پس از آن علاوه بر سینما و تلویزیون، با نمایش‌های حسین کیانی به روی صحنه تئاتر آمد.
به خواب صدرا دیشب بهشت را دیدم بهشت روی تو بودش سحرگهان تعبیر
دیشب به خواب دیدم نقش خیال رویش دیدم که می کشیدم مستانه سو به سویش
دیشب خبرم نیست که شاگرد خرابات چون از در میخانه بدر برد بدوشم
دیشب سرم به بالش ناز وصال و باز صبح است و سیل اشک به خون شسته بالشم
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به دیشب را به‌خاطر داری؟ و مری پاپینز اشاره کرد.
دو چشم مست تو دیشب بخواب می دیدم ولی چه سود که آن جز بخواب نتوان دید
دیشب ز در خلوت ما شاه درآمد مهمان عزیزیست که از غیب رسیده
دیشب صنمی وعده بازارم کرد در بند دو زلف خود گرفتارم کرد
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به دیشب را به‌خاطر داری؟، شکوفه‌هایی در برادوی، سربازان پیاده، دامبو، قهرمان، تلاش واپسین، عجیب‌الخلقه‌ها، مرد لاغر، زن نامرئی، ماریتای بدذات، مرد محبوب و موفق، نیروی هوایی، سکویا اشاره کرد.
با این وجود حتی اگر مقصود دریافت‌های متعارف نیز باشد، نمی‌توان چنین نتیجه گرفت. در ضمن اینکه آیا هر باوری را تنها به این دلیل که مبتنی بر دریافت‌های متعارف است، باید معرفت تلقی کرد؟ آیا اینکه فردی از مسافرت صرفنظر کند تنها به این دلیل که دیشب خوابی دیده و باور کرده‌است اتفاق بدی برای او خواهد افتاد. در علم متعارف ما هم دلایل پرشماری وجود دارند که چنین‌اند. از همین روی، باورهایی که هم صادق باشند و هم موجه چندان هم به آسانی بدست نمی‌آیند.
باده امشب چنان مخور خواجو که چو دیشب برند بر دوشت
۲۷ تیر شهروندان خوزستان در سوسنگرد در نقاطی از شهر دست به تجمع زدند که چند زخمی بر جای گذاشت. روزنامه اعتماد در شماره روز سه شنبه ۲۸ تیر با اشاره به حضور یگان ویژه و برخورد با معترضان نوشت: «دیشب هم که یگان ویژه وارد شد کسی نیامد پادرمیانی کند که به خشونت نکشد. اتفاقاتی افتاد که نباید رخ می‌داد. متأسفانه یگان ویژه که وارد شهرستان شد برخورد کردند که متأسفانه منجر به برخورد فیزیکی و تیراندازی شد. از گاز اشک‌آور هم استفاده کردند.»
دیشب چراغ دیده من تا سپیده سوخت آتش فتاد بی‌تو به ماتم‌سرای اشک
امشب ز فراق دست بر دست دیشب ز وصال دوش بر دوش
در سال ۲۰۲۰، او در فیلم درام اینجا مردان جوان هستند به کارگردانی ایئوین مک‌کین و بر اساس رمانی به همین نام اثر راب دویل ظاهر شد. این فیلم تا آوریل ۲۰۲۱ منتشر نشد. در سال ۲۰۲۱، او در فیلم ترسناک روان‌شناختی دیشب در سوهو ساختهٔ ادگار رایت ایفای نقش کرد که در اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد، او در این فیلم نسخه‌ای از ترانه پتولا کلارک یعنی «مرکز شهر» را اجرا می‌کند. همزمان با اکران فیلم، موزیک ویدیویی از تیلور-جوی در حال اجرای این ترانه در یک استودیوی ضبط پخش شد.