دیانا
معنی کلمه دیانا در لغت نامه دهخدا

دیانا

معنی کلمه دیانا در لغت نامه دهخدا

دیانا.( اِخ ) دیان. در دین رومی الاهه ماه و جنگلها و حیوانات و زنان است بهنگام وضع حمل. دیانا مطابق اساطیر یونانی آرتمیس بود و در معبدش در رم بعنوان الاهه باکره مورد احترام بود وی که دختر «ژوپیتر» و «لاتون » بود بدستور پدر نمی بایست ازدواج کند و ژوپیتر تیرهایی بدو داد و موکبی از پریان را همراه او کرد و او را ملکه جنگلها و یا ربةالنوع ساخت. مشغولیت عمده او شکار بود مع هذا عاشق «اندیمیون » چوپان گردید. معروفترین معبد در آریکیا نزدیک دریاچه «نمی » بود که در آنجا با شعائر باروری و با مهین مادر خدایان مرتبط وبعنوان الاهه زمین مورد پرستش بود. ربةالنوع شکار وماه در نزد یونانیان و در ایران قدیم دیانا را با آناهیتا مطابقت میداده اند. ( تاریخ ایران باستان ج 1 ص 669، 810 و ج 3 ص 2701 و 2702 ). رجوع به اساطیر یونان ، دائرةالمعارف فارسی ، فرهنگ فارسی و معبد دیان شود.

معنی کلمه دیانا در فرهنگ عمید

در نزد رومیان قدیم الهۀ ماه و جنگل ها و حامی زنان در هنگام زاییدن. او را به صورت زنی که لباس صیادان در تن و کمان و جعبۀ تیری در دست داشت مجسم می ساختند.

معنی کلمه دیانا در فرهنگ فارسی

ربه النوع رومی دختر ژوپیتر و لاتون که با آرتمیس یونانیان یکی است . وی بدستور پدر نمی بایست ازدواج کند . ژوپیترتیرهایی بدو داد و موکبی از پریان را همراه او کرد و او را ملکه جنگلها ساخت . مشغولیت عمده او شکار بود مع هذا عاشق اندیمیون چوپان گردید ( اساطیر ) .
دیان . در دین رومی الاهه ماه و جنگلها و حیوانات و زنان است بهنگام وضع حمل .

معنی کلمه دیانا در فرهنگ اسم ها

اسم: دیانا (دختر) (اوستایی، یونانی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: diyānā) (فارسی: ديانا) (انگلیسی: diyana)
معنی: نیکی رسان، نیکی بخش، رب النوع رومی، دختر ژوپیتر ولاتون، نیکویی بخش، ( در اسطوره های رومی ) الهه ی ماه، جنگلها، جانوران و زایمان، همتای آرتمیس یونانی، که با آرتمیس یونانیان یکی است، در اساطیر رومی الهه ماه، حیوانات، و زنان هنگام وضع حمل، دیانا در معبدش در رم به عنوان الهه باکره مورد احترام بود، او مطابق آرتمیس در اساطیر یونانی است

معنی کلمه دیانا در دانشنامه عمومی

دیانا ( به انگلیسی: Diana ) در روم باستان به الهه ماه و شکار شناخته میشود.
در هنر معمولاً او را به صورت شکارچی با تیر و کمان نشان می دهند که سگ های شکاری همراهش هستند.
دیانا رب النوع ایتالیایی و رومی است که با آرتمیس تطبیق پیدا شده است ظاهراً از مدت ها پیش، شاید از قرن ۶ قبل از میلاد به وسیلهٔ کوچ نشین های یونانی در ایتالی جنوبی مخصوصاً آن ها که در Cumes ساکن شدند صورت گرفت. منتهی این کار صفات و مختصات این رب النوع را که حکایت ساده ای دربارهٔ او رایج بود و از طرف اقوام بدوی ستایش می شد به دست فراموشی سپرد. اما داستان ها و شاخ و برگ هایی که بعدها به آن افزودند موجب شهرت وی گردید. قدیمی ترین محراب و ستایش گاه او در Copoue که در آنجا به نام Diana Tifatina معروف بود و در Arieie ( در ساحل دریاچهٔ Nemi نزدیک رم ) که در آنجا او را Diana Nemorensis، دیانا جنگل ها می خواندند، قرار داشت. چنین معروف بود که دیانا جنگل همان Artemis Detauride بوده است که به وسیلهٔ Orestes ( فرزند آگاممنون ) به ایتالیا انتقال یافت و همین موضوع علت وحشیگری هایی را که در مذهب او دیده می شود تشریح می کند. کاهن دیانا جنگل در پاره ای از موارد هرکس را که مایل به جانشینی او بود را می توانست بکشد. در کاپوآ ، افسانه ای دربارهٔ یک اسب ماده که وقف دیانا بود رواج داشت که این حیوان عمر بسیار طولانی داشته و سرنوشت او وابسته به بقای شهر بود. کالیماک ( پیندار در قطعات Fragments سطر ۷۹ ) در سرودی که برای ( دیانا، آرتمیس ) ساخته می گوید: آرتمیس پیش از آپولون ( فوئبوس رومی ها ) به دنیا آمده و به هیچ وجه مادر خود ( لتو ) را ناراحت نکرده است.
ایزیس یکی از معروفترین ایزد بانوان هلنیسی بوده است، در کتیبهٔ مصری متعلق به ایزیس چنین آمده است: سوری ها وی را آستارته، آرتمیس و دیانا می نامیدند؛ که وی ایزد بانوی زنان، ازدواج و کودکان بود و در یکی از سروده هایش آمده است:من آن بانویی هستم که زنان او را الهه می گویند. مقرر کردم تا مردها، زنان را دوست بدارند … اوکینا لقبی است که در اصل به یونو داده شده بود اما گاهی لقب دیانا هم هست که نقش وی را به عنوان ایزد بانوی زایش می شناسند که کودکان را به جهان روشنی می آورد.
گونه ای از ایزد بانوی دیانا به نام دیانای افسوسی Diana of Ephesiane است که به سان خدایی همچون خودش در افسوس آسیایی کهن پرستش می شد. در اصل او ریشه در ایزد بانوی یونانی زمین دارد که سپس به ایزد بانوی رومی دیانا پدیدار می شود. البته او در افسوس دارایی هویتی جداگانه است. پرستش گاه وی را یکی از عجایب جهان باستان می دانند.
دیانا (اسلحه). تفنگ های بادیِ دیانا ساخت آلمان بوده و انواع آن در ایران موجود است. این تفنگ ها محصول کمپانی RWS آلمان است و با نام تجاری DIANA به بازار عرضه می شود.
مشخصهٔ اصلی محصولات دیانا کیفیت ساخت بالا، عمر زیاد و دقت خوب و قابل قبول می باشد. دیانا محصولات خود رادر دو گروه فنر پیستون و پی سی پی به بازار ارائه می دهد. در ردهٔ فنری یا فنر پیستون، محصولات مختلفی از قدرت ۱۶ ژول تا ۳۰ ژول در بازار موجود می باشد که قوی ترین آنها دیانا ۳۵۰ مگنوم با قدرت حدود ۳۰ ژول و ضعیف ترین آنها دیانا سری ۲۰ و ۳۰ با قدرتی نزدیک به ۱۶ ژول می باشند. محبوب ترین سری دیانا سری ۵۰ دیانا ( ۵۰–۵۲–۵۴–۵۶ ) است که اهرم شارژ آنها به غیر از دیانا ۵۰ که تولید آن متوقف شده، در بغل اسلحه قرار دارد و قدرت همهٔ مدل های این سری حدوداً ۲۶ ژول است. دقت عالی در طول عمر سلاح، قدرت تخریب بالا، عدم به وجودآمدن تاب در لوله از مزایای این سری است. پرفروش ترین و محبوب ترین اسلحه های دیانا عبارتند از دیانا ۳۵، دیانا ۳۵۰، دیانا ۵۲ و دیانا ۵۴. دیانا در تولید پی سی پی تنها به تولید DIANA P1000 بسنده کرده که سلاحی دقیق است و قدرتی نزدیک به ۴۰ ژول دارد و یکی از پرطرفدارترین و بهترین پی سی پی های موجود در دنیاست.
دیانا (ترانه وان دایرکشن). «دیانا» ( به انگلیسی: Diana ) تک آهنگی تبلیغاتی از گروه انگلیسی - ایرلندی وان دایرکشن برای سومین آلبوم استودیویی آن ها خاطرات شبانه ( ۲۰۱۳ ) است، که در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۳ توسط سایکو رکوردز و کلمبیا رکوردز منتشر شد.
این ترانه در چارت های دانمارک در رتبه اول و در چارت های ایتالیا، والونیا، فلاندرز، ایرلند، نیوزلند، اسپانیا جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
دیانا (دوربین). دیانا ( به انگلیسی: Diana camera ) یک دوربین عکاسی جعبه ای ساخت شرکت Great Wall Plastic Factory, Lomographische AG است.
دیانا (فیلم). دیانا ( انگلیسی: Diana ) فیلمی در ژانر زندگینامه ای و درام به کارگردانی الیور هیرشبیگل است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
این فیلم به داستان زندگی دیانا همسر چارلز که پادشاه کنونی انگلستان است اشاره دارد.
• نائومی واتس
• نوین اندروز
• جرالدین جیمز
• جولیت استیونسون
• داگلاس هاج
• چارلز ادواردز
• ارت مالک
• لارنس بلچر
• هری هالند
• مری استاکلی
دیانا (ماداگاسکار). دیانا ( Diana Region ) یکی از ۲۲ منطقه کشور ماداگاسکار و شمالی ترین آن ها می باشد.
منطقه دیانا از ۵ ناحیه تشکیل شده است:
• آمبانجا ( Ambanja )
• آمبیلوبه ( Ambilobe )
• آنتسیرانانا ( Antsiranana I )
• آنتسیرانانا ( Antsiranana II )
• نوزی - به ( Nosy - Be )
معنی کلمه دیانا در فرهنگ عمید
معنی کلمه دیانا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه دیانا در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه دیانا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه دیانا در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه دیانا

معنی کلمه دیانا در دانشنامه آزاد فارسی

دیانا (اسطوره). دیانا (اسطوره)(Diana)
در اساطیر روم، الهۀ پاکدامنی، شکار و ماه؛ دختر ژوپیتر و خواهر دوقلوی آپولون، همتای آرتمیس در اساطیر یونان. دیانا را به هیئت ورزشکاری با تیر و کمان و گاه با سپری در برابر تیرهای عشق کوپید تصویر کرده اند. همراهانش عبارت بودند از چند سگ تازی، گوزن و پری (نمف)، ازجمله کالیستو، که به صورت خرس درآمده بود. نشانش هلال ماه بود، و غالباً او را با سِلِنه، الهۀ ماه، همانند پنداشته اند. پرستش دیانا احتمالاً شکل تحول یافتۀ یکی از الهگان بیشه زارها است که با کشاورزی مرتبط بوده و به تدریج به الهۀ باروری تبدیل شده است؛ به این سبب، او را با چندین سینه تصویر می کردند و به «دیانای اِفِسوس» شهرت داشت. یکی از پرستشگاه های اصلی او در آریکیا، در تپه های آلبان قرار داشت و همراه با ویربیوس، یکی دیگر از خدایان بیشه زار، پرستیده می شد. در روم، مشهور بود که سِرویوس تولیوس(۵۷۹ـ۵۳۴پ م)، از اولین امپراتوران آن سرزمین، معبد دیانا را در کوه آوِنتین بنا کرد.
دیانا (کتاب). دیانا (کتاب)(Diana, La)
رمانس شبانی اسپانیایی، اثر خورخه دِ مونتمایور، انتشار در ۱۵۵۹. عناصر این داستان پرپیچ و خم، که سرشار از توصیف جزئیات است، عبارت اند از زنی افسونگر، جادوگرها، معجونی جادویی، و شماری پیچیدگی، شگفتی، و مناسبات دیگر. عشق نامعقول و رنج آور، اما شرافتمندانه تصویر می شود. سیدنی، نویسندۀ انگلیسی، اثر خود با نام آرکادیا را با الهام از این رمانس نوشت. این داستان در قالب روایتی منثور و آراسته با شعر غنایی، عشق سرنو به دیانا را بازگو می کند که به همسری دلیو درآمده است. این اثر موفقیت کم نظیری به ویژه در میان درباریانی یافت که پیش از آن شیفتۀ رمانس های شهسواری بودند. اگرچه دیانا به تقلید از آرکادیا، اثر ساناتسارو، نوشته شده است و در مقایسه با آن اهمیت کمتری دارد، به دفعات چاپ و در سطحی گسترده به زبان های مختلف ترجمه شده است. رمانس دیانا الهام بخش شاعران شبانی سرا در اسپانیا، به ویژه در خلق آثاری چون دیانای عاشق (۱۵۶۴)، اثر گاسپارگیل پولو، وگالاتئا (۱۵۸۵)، نوشتۀ سروانتس، بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه دیانا

حسنف کلاس‌های کارشناسی ارشد و همین‌طور کنسرت‌هایی در دانشگاه‌های شناخته شده آمریکا برگزار می‌کند. او که موسیقی آذربایجانی و ساز کمانچهٔ را اجرا می‌کند، در دانشگاه‌های استنفورد، جولیان، ایندیانا، جورج واشینگتن، دانشگاه‌های جورج تاون و دبیرستان‌های سن فرانسیسکو تدریس کرده‌است.
کردگارا، ملکا، پادشها، دیانا چونکه بی چونی، من چون ترا چون دانم؟
در ۳ سالگی دایی بزرگش برای وی یک سه‌چرخه خرید که بعدها مک‌کوئین اظهار داشت که علاقه‌اش به موتورسواری از آن موقع در وی پدیدار شد. در ۸ سالگی مادرش مجدداً او را تحویل گرفت و به ایندیاناپولیس برد تا در آنجا در کنار شوهر جدیدش با هم زندگی کنند. استیو روزی را که در حال ترک مزرعه بود به خوبی به یادداشت. او در این مورد می‌گوید: موقع ترک مزرعه، دایی‌ام هدیه‌ای به من داد… یک ساعت جیبی طلایی که درونش جمله‌ای نوشته شده بود: برای استیو… که برایم همچون پسرم بود.
پرستار وز مادیانان گله بدشت گروگرد کرده یله
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به ایندیانا پیسرز، ممفیس گریزلیز، پورتلند تریل بلیزرز، و میلواکی باکس اشاره کرد.
از سال ۱۹۹۶، او برای دانشگاه ایندیانا پنسیلوانیا نیز به صورت افتخاری و به واسطه همکاری با دانشگاه وین، تدریس می‌کرد. در سال ۱۹۹۹، او عضو کمیته برنامه مدارس تابستانی در حلقه مؤسسان وین در دانشگاه وین شد.
در ۶ اوت ۱۹۳۵ در گری، ایندیانا از مادری ارمنی و پدری آشوری به دنیا آمد و از آکادمی نظامی ایالات متحده و دانشگاه والپاراسیو فارغ‌التحصیل شد. وی در ۷ سپتامبر ۱۹۸۲ سن ۴۷ سالگی در واشینگتن، دی.سی. به مرگ ناگهانی در اثر حمله قلبی درگذشت و در آرامستان کالومت پارک مریلوایل، ایندیانا به خاک سپرده شد.
استیو در بیچ گروو، ایندیانا به دنیا آمد. پدرش ویلیام، خلبان هواپیماهای نمایشی بود و ۶ ماه بعد از آشنایی با مادر استیو، او را ترک کرد. مادر استیو، جولیا، معتاد الکلی بود.
حضور در بیش از پانزده فستیوال بین‌المللی از جمله بروکلین نیویورک، سینما پارادایز هاوایی، ریندنس انگلیس، تسالونیکی یونان، وایادولید اسپانیا، آنکوریج، تیبورون، روبوت بیچ و ایندیاناپولیس آمریکا، گیبارای کوبا، منبر طلایی روسیه و بمبئی هندوستان
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به ایندیانا جونز و معبد مرگ اشاره کرد.
گزیده مادیانان تگاور همیدون گوسفند و گاو بی‌مر
مادیانانْ گُشن و فحلْ شموس شیرمردی جوان و هفت عروس
اختر کریمی زند با نام هنری دیانا (۲ خرداد ۱۳۰۷ – اردیبهشت ۱۳۹۴) هنرپیشه تلویزیون و سینمای ایران بود.
دمان رخش بر مادیانان چو دیو میان گله برکشیده غریو