دی ماه

معنی کلمه دی ماه در فرهنگ اسم ها

اسم: دیماه (دختر) (فارسی) (تلفظ: dimah) (فارسی: دیماه) (انگلیسی: dimah)
معنی: زیبارو، مثل ماه

معنی کلمه دی ماه در ویکی واژه

(گاهشماری): منسوب به دی، دهمین ماه (برج) از هر سال شمسی، پیش از اسفند و پس از آذر.
نام روزهای هشتم، پانزدهم و بیست‌وسوم هر ماه شمسی.

جملاتی از کاربرد کلمه دی ماه

اختری فرخنده کی فردوس فال کش به دامان پروریدی ماه و سال
فصل دی ماه و مرا موی همین برزنخست پشت گرمی بچنین موی درین فصل کراست
ساخت تالار فخرالدین اسعد گرگانی در سال ۱۳۵۱ آغاز شد و در ۸ اردیبهشت ۱۳۵۷ توسط فرح دیبا افتتاح شد. کار ساخت این تالار ۴۵۰ نفره ۶ سال طول کشید و طراحی آن به گونه‌ای انجام شد که دومین سن استاندارد تالار کشور بعد از تهران در گرگان باشد. تالار فخرالدین اسعد گرگانی از مواریث غیرمنقول استان گلستان در شهرستان گرگان در دی ماه ۱۳۹۸ شمسی به ثبت ملی رسید. این بنای منحصربه‌فرد با زیبایی معماری خاص امکانات فنی و استاندارد صحنه و تجهیزات با وجود چهل سال قدمت، همچنان در حال برگزاری مراسم و اجراهای هنری است.
ور اسیر شهوتی باری کنیزک خر به زر سروقدی ماه رویی سیم ساقی گلعذار
سید اسعد شیخ‌الاسلامی روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸ در سن ۸۹ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت.
بسی تیر و دی ماه و اردیبهشت برآید که ما خاک باشیم و خشت
بسی تیره و دی ماه و اردیبهشت بیاید که ما خاک باشیم و خشت
گر از خشم تو بودی شب نخفتی هیچ کس در شب ور از رای تو بودی مه نبودی ماه را نقصان
طاق نسیان گشت از گرد کسادی ماه عید تا ز طرف بام آن ابروکمان آمد پدید
در روز یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۶، در تهران طلبکاران شهرداری مقابل شورای شهر تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.
صادق آملی لاریجانی به عنوان ریاست قوه قضائیه در اجرای احکام اعدام و قطع عضو مسئول است. باتوجه به اینکه طبق قانون مجازات اسلامی اجرای همه احکام قصاص عضو و قصاص نفس تنها با اذن و اجازه رئیس قوه قضاییه امکان‌پذیر است، صادق آملی لاریجانی به‌طور مستقیم در تمام اعدام‌ها و قطع‌عضوها از مرداد ماه ۸۸ تا دی ماه ۹۷ نقش داشته است.
وی همچنین از سال ۸۷ تا سال ۹۲ مدیریت گروه مهندسی عمران این دانشگاه را بر عهده داشت. تا اینکه در دی ماه ۹۲ از سوی رضا فرجی دانا، مجدداً به سمت ریاست دانشگاه منصوب شد و تا دی ماه ۱۴۰۰ در این سمت باقی ماند.
در مهر ۱۳۵۷ به جای امیرعباس هویدا به سمت وزیر دربار منسوب شد. اردلان در ۲۳ دی ماه ۱۳۵۷ مقارن با خروج شاه از کشور با حفظ سمت به عضویت شورای سلطنت منصوب شد و تا سقوط رژیم سلطنتی در آن سمت باقی ماند. بدین ترتیب علیقلی اردلان آخرین وزیر دربار ایران است. با پیروزی انقلاب توسط حکومت جمهوری اسلامی بازداشت شد. پس از پیروزی انقلاب به زندان افتاد و پس از آزادی به امر مطالعه و تحقیق پرداخت و نهایتاً در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۶۵ در تهران چشم از جهان فرو بست و در آرامگاه ابن بابویه به خاک سپرده شد. نتیجه تحقیق سال های آخر عمر تکمیل کتاب های "ابرقدرتی دیگر" و "کمربند فقر" بود. موضوع کتاب "ابرقدرتی دیگر" شکل گیری اروپای متحد بعنوان ابرقدرت جدید بود.
در تاریخ ٢٩ دی ماه سال ١٤٠١ ایران و اتحادیه اوراسیا توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند
ماه بودی ماه اگر چون سرو بودی بر زمین سرو بودی سرو اگر چول ماه جولان داشتی
از برجسته‌ترین شعار معترضان: «این آخرین پیامه اعدام کنید قیامه» سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای نسبت به خطر اعدام این سه زندانی هشدار داد و تأکید کرد که محاکمه آنها در اواخر آذر و اوایل دی ماه ۱۴۰۱، به شدت ناعادلانه بوده‌است. و همچنین اضافه نمود مجید کاظمی و صالح میرهاشمی به وکیل دسترسی نداشته و وادار به «اعترافات اجباری» شده‌اند.
دی ماه تمام گفت با من در ساز به داغ نارسائی
آیدین آغداشلو، در مراسمی که روز سه شنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۴ در سفارت فرانسه در ایران برگزار شد نشان هنر و ادب شوالیه فرانسه را دریافت کرد.
همزمانی تقریبی اعتراضات اقتصادی تونس به اعتراضات اقتصادی ایران در دی ماه ۱۳۹۶ و واکنش متفاوت کشورهای غربی خصوصاً آمریکا به این رویداد و تمرکز بر روی وقایع ایران انتقاد رسانه‌ها را برانگیخت.
گر نه او بودی نبودی ماه و خور گرنه او بودی نبودی بحر و بر