دنبر

معنی کلمه دنبر در لغت نامه دهخدا

دنبر. [ دَم ْ ب َ ] ( ص ) دَمَر یا وارونه. ( لغت محلی شوشتر، نسخه خطی کتابخانه مؤلف ). رجوع به دمر شود.
دنبر. [ دَم ْ ب َ ] ( اِخ ) نام شهری است به هندوستان. ( از برهان ) ( از شرفنامه منیری ) ( از ناظم الاطباء ). رشیدی گوید که این لفظ، ونبر است به کسر واو، و دال تصحیف است. ( از آنندراج ). ظاهراً صورتی از دنپر است و آن خود مخفف دنپور باشد. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به دنپور شود :
سوی کشور هندوان کرد رای
سوی کابل و دنبر و مرغ و مای.فردوسی.کجا نام آن نامور مای بود
به دنبر نشسته بت آرای بود.فردوسی.همه کابل و دنبر و مای و هند
ز دریای چین تا به دریای سند.فردوسی.تویی پهلوان جهان کتخدای
به فرمان تو دنبر و مرغ و مای.فردوسی.

معنی کلمه دنبر در فرهنگ فارسی

دمر یا وارونه .

معنی کلمه دنبر در ویکی واژه

در شاهنامه از سرزمین‌های ناشناخته‌است ممکن است ایالت یا ناحیه‌ای باشد. همه کابل و زابل و مای و هند ..... ز دریای چین تا به دریای سند

جملاتی از کاربرد کلمه دنبر

سوی کشور هندوان کرد رای سوی کابل و دنبر و مرغ و مای
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون نشان دنبرو، صلیب مانرهیم، صلیب آهنین و نشان رز سفید فنلاند شده‌است.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون نشان دنبرو شده‌است.
کجا نام آن نامور مای بود به دنبر نشسته دلارای بود
به دنبر برادر بد آن شاه را خردمند وشایستهٔ گاه را
ز دنبر بیامد سرافراز مای جوان بود و بینا دل وپاک رای
چو دید ملت باز ایستاد و پای کشید زجهل غره‌شد وعهد خودنبرد به سر
برنامه‌ریزی اولیه پروژه آیکونوس شامل پرتاب دو ماهواره بود. پرتاب آیکونوس-۱ در سال ۱۹۹۹ با شکست مواجه شد و ماهواره نتوانست در مدار قرار گیرد. آیکونوس-۲ برای پرتاب رد سال ۲۰۰۰ برنامه‌ریزی شده بود ولی پیش از پرتاب نام آن به آیکونوس تغییر یافت و در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۹ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.
یک دختر از اهالی قبیله به نام «زیو» می‌پذیرد در ازای کشتن ژنرال ادوارد برادوک، کسی که مردم او را به بردگی کشانده‌است، هیثم را یاری نماید تا به معبد بزرگ برسد. هیثم نیز در حالی که تحرکات بودنبروک را دنبال می‌کند، او را هنگام عقب‌نشینی از جنگ فو دو کِن (جنگی میان سرخ‌پوستان بومی آمریکا و استعمارگران) می‌کشد. سپس زیو او را به معبد بزرگ می‌برد اما مدالی که هیتام از تئاتر لندن دزدیده‌است قادر به بازکردن در آن نیست. در همین نقطه روابط عاشقانهٔ زیو و هیثم آغاز می‌شود.
به هوش باش‌، خبردار! ای عدوی بزرگ که می‌رسد به سراغت قشون هندنبرگ
امیراصلان افشار، پس از گذراندن دورهٔ کودکستان در کودکستان علاءالسلطان و سپس تحصیل در مدرسهٔ آمریکایی‌ها و گرفتن مدرک ششم ابتدایی از مدرسهٔ زرتشتیان (که بعدها به دبیرستان فیروزبهرام تغییر نام داد)، به گفتهٔ پدر خود گوش نمود و به بلژیک رفت. وی دورهٔ متوسطه را در دبیرستان «هیندنبرگ» برلین در سال ۱۹۳۹ به پایان رساند. سپس وارد دانشگاه گرایفسوالد آلمان شد. با آغاز جنگ جهانی دوم، به وین رفت و در سال ۱۹۴۲ دکترای خود را در رشتهٔ علوم سیاسی از دانشگاه وین دریافت کرد. امیراصلان افشار، پس از بازگشت به ایران، در ۱۸ مهر ۱۳۲۶ به استخدام وزارت امورخارجهٔ ایران درآمد و در اداره‌های گوناگون آن وزارتخانه خدمت کرد.
در این سری برخلاف سری‌های دیگر کلسیم در ترکیب آن‌ها شرکت دارد وسیلیکات‌های فرومنزین کلسیک را تشکیل می‌دهند. این سری را می‌توان همانند پیروکسن‌های فرومنیزین وکلسیم‌دار یعنی دیوبسید-هندنبرژیت دانست.
همان مرز غزنی و کابلستان همان دنبر و مای و زابلستان
جهاندیدگان یک به یک شاه‌جوی ز سندل به دنبر نهادند روی
در سال ۱۹۹۶ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بل آتلانتیک، ریموند دبلیو. اسمیت این شرکت را با شرکت ناینکس به مدیریت ایوان جی. سودنبرگ ادغام نمود و پس از ادغام، دفتر مرکزی شرکت از فیلادلفیا به نیویورک منتقل شد و شرکت جدید، به صورت مشترک توسط اسمیت و سودنبرگ مدیریت می‌شد.
کُربَن به پژوهش در آثار امانوئل سویدنبرگ دربارهٔ همبستگی امور مادی و روحانی پرداخت. همچنین نخستین تلاش‌ها برای معرفی سهروردی به جامعه فکری فرانسه را انجام داد. وی با همکاری الیزر پاول کراوس، کتاب آواز پر جبرئیل را در سال ۱۹۳۵ برگردان کرد و سپس «سهروردی بنیانگذار حکمت اشراق»[خ] را در سال ۱۹۳۹ نوشت. در ۱۹۳۷ کُربَن جانشین الکساندر کویره[د] در دانشگاه سوربن شد و به آموزش دروسی دربارهٔ الهیات لوتری یوهان گئورگ‌هامان و هرمنوتیک لوتری پرداخت.
ز دانندگان هرکه بد زابلی ز قنوج وز دنبر و کابلی
آیس‌ست ۲ ادامهٔ برنامه‌ریزی شدهٔ مأموریت آیس‌ست است که روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا به سوی یک مدار نزدیک زمین مدور، در نزدیکی مدار قطبی با ارتفاعی حدود ۴۹۶ کیلومتر (۳۰۸ مایل) پرتاب شد. این ماه‌واره به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت سه سال به کار خود ادامه دهد و سوخت موشک کافی را برای مدت هفت سال با خود حمل می‌کند.
یکی چتر هندی بسر بر بپای بسی مردم از دنبر و مرغ و مای
هاسه از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۳، تحقیقاتی را برای هیئت سیاست‌های کارگری جنگ انجام داد و به عنوان «کارشناس شورای دفاع ملی» تبدیل شد و خود را به عنوان کتاب‌شناس معرفی کرد تا کتابدار. او در ادامه مدرسه‌ای برای کتابداران بازرگانی در مدرسه دبیران واشینگتن تأسیس کرد و مدیر کتابخانه‌های ویژه شد. او همچنین زندگی‌نامه‌ای با عنوان جبران‌های کتابداری نوشت که در آن سرانجام در برابر اندرسون، کراندال، کلارک، و لیدنبرگ اظهار نظر کرد.