دشک

معنی کلمه دشک در لغت نامه دهخدا

دشک. [ دَ / دِ / دُ ] ( ترکی ، اِ ) رشته تابیده که بر سوزن کشند. ( از برهان ). رشته تابیده ای که به سوزن کشند و خیاطی کنند. ( ناظم الاطباء ). || ریسمان خام. دشگ. ( برهان ).
دشک. [ دُ ش َ ] ( ترکی ، اِ ) تلفظی از تشک در تداول عامه. تشک. توشک. برخوابه. شادگونه. نهالی. پنبه یا پشم آکندی که خواب بر وی کنند. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : دشک و بالش و درون مبلها همه از هوا پر شده بود. ( سایه روشن صادق هدایت ص 14 ).

معنی کلمه دشک در فرهنگ معین

(دَ ) (اِ. ) ۱ - رشتة تابیده که بر سوزن کشند. ۲ - ریسمان خام .

معنی کلمه دشک در فرهنگ عمید

رشتۀ تابیده که برای دوختن چیزی به سوزن بکشند.

معنی کلمه دشک در فرهنگ فارسی

تشک
رشته تابیده که بر سوزن کشند .

معنی کلمه دشک در ویکی واژه

رشتة تابیده که بر سوزن کشند.
ریسمان خام.

جملاتی از کاربرد کلمه دشک

در برخی موارد استفاده از ارتز سبب بهبود عملکرد یا کاهش درد شده از پیشرفت بدشکلی در اندام جلوگیری می‌کند. ارتزها ممکن است از جنس‌های مختلفی مانند چرم، پلاستیک، فلز یا ترکیبی از مواد مختلف به صورت پیش ساخته یا مخصوص هر فرد و متناسب با اندام هر فرد ساخته شوند. نمونه‌هایی از ارتز عبارتند از: عینک، سمعک، کمربند طبی، کفش طبی، ارتز میلواکی برای اصلاح کجی و انحراف ستون فقرات، ارتز بلند پا برای افراد مبتلا به فلج اطفال، اسپیلنت‌های مختلف پا و دست و …
اختلال وسواس کندن پوست یک مشکل مزمن است که بوسیله دستکاری و کندن افراطی و عودکننده پوست که ناشی از امراض پوستی نیست، مشخص می‌شود. بیماران به‌طور مشخص میل و اصرار به کندن پوست خود دارند و کنترل و توقف این رفتارها برایشان مشکل است. پوست کنی معمولاً منجر به آسیب بافتی و بدشکلی ظاهری در این افراد می‌شود.
وزش باد شدید هم برای رشد درختان و هم برای رشد میوه مضر است. بادشکن باید قبل از کاشت درخت ایجاد شود، زیرا درختان جوان بیشتر مستعد آسیب توسط باد هستند. بادشکن‌های موقت ممکن است کافی باشند و کشت سورگوم سریع الرشد بین بلوک‌های باغ یک بادشکن کوتاه مدت مؤثر است. اگرچه یک باغ زمانی که درختان به رشد مناسب می‌رسند و سایبان‌ها متراکم هستند، سرپناه خود را ایجاد می‌کند، اما شاخه‌های درختان باربر زمانی که بار محصول سنگین است در معرض آسیب باد هستند.
اردشکن، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهریز در استان یزد ایران است.
در مارس ۲۰۱۶، در پی متهم شدن سلف روسف، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، به شرکت در پول‌شویی و صدور حکم بازداشت او تعداد رکوردشکنی از برزیلی‌ها در ۱۳ مارس ۲۰۱۶ با ۳ میلیون تظاهرکننده به دولت روسف اعتراض کردند.
کفتم ز سر لطف که ای طرف پسر زان پیش که مور صف کشد گردشکر
ورزشگاه‌ها میزبان رکوردشکنی‌ها در موسیقی نیز بوده‌اند. برای نمونه در دهه ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰، یکی از شلوغ‌ترین کنسرت‌های موسیقی تیلور سوئیفت، در ورزشگاه سوفی لس‌آنجلس بود که ۷۰ هزار تماشاگر را در خود جای داد. کنسرت‌های سوئیفت با برند تور جهانی اراس در همان دوره نخست، بیش از ۲.۱ میلیارد دلار فروش کرد.
یا رب این نامه که آورد که از هر شکنش بوی جان پرور آن عهدشکن می آید
درونِ خرقه‌ی صدرنگِ قالب خیالِ بادشکلِ آبگونم
در سال ۱۳۹۰ اولین رکوردشکنی در ۶۰مترمانع که متعلق به خانم پدیده بلوری زاده بود را شکست و برای مسابقات برون مرزی قهرمانی آسیا چین انتخاب شد.
ای خوش آن روز که آن سیب ذقن سبز شود هرچه می گویمت ای عهدشکن سبز شود
چون عهدهٔ عهد باز جویند جز عهدشکن ترا چه گویند؟
از تلاش ناتوانان حکم جرأت برده‌اند رنگ‌ما گر نشکندخود را که‌را خواهدشکست‌؟
خدای داند بهتر که چیست در دل من ز بس جفای توای بیوفای عهدشکن
در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ دکتر علی شریعتی در حالی که سه‌هفته از سفرش به انگلستان می‌گذشت، در ساوت‌همپتون درگذشت. پس از کالبدشکافی دلیل رسمی مرگ وی انسداد شرائین اعلام شد؛ مرگ وی توسط برخی مشکوک دانسته شد احمد اشرف می‌نویسد شریعتی بر اثر سکته قلبی درگذشت ولی مخالفان شاه، ساواک را مقصر قلمداد کردند. هوشنگ شهابی می‌نویسد که پیروانش تمایل داشتند دربارهٔ مرگش افسانه‌سازی کنند. با توجه به اینکه اعضای خانواده و دوستان شریعتی در شب حادثه همراه او بودند آنها این شایعه را تکذیب می‌کنند.
در انتخابات دورهٔ چهاردهم مجلس شورای ملی (۱۳۲۲) از حوزهٔ انتخابیهٔ سبزوار نامزد شد ولی ناکام ماند. در سال ۱۳۲۵ که احمد قوام، نخست‌وزیر وقت، حزب دموکرات ایران را تشکیل داد، آزاد به آن پیوست و از حوزهٔ انتخابیهٔ سبزوار با کسب ۱۱٬۲۷۹ رأی از مجموع ۲۵٬۰۲۵ رأی به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد. در ابتدا از جمله نمایندگان حامی قوام بود اما اندکی بعد به مخالفت با او و مخصوصاً قرارداد قوام–سادچیکف برخاست. دولت قوام در اثر شدت یافتن اختلاف‌ها سقوط کرد و قوام از آزاد و اقلیت حزب دموکرات به عنوان عهدشکنان یاد کرد.
مرا تو عهدشکن خوانده‌ای و می‌ترسم که با تو روزِ قیامت همین خطاب رود
یار ساقی شد و صد توبه به یک حیله شکست حیله‌انگیزیِ آن عهدشکن بسیار است
عقل و دین و دل و جان را همه از ما بردی ای بت عهدشکن، پیش تو اینها باشد