دریافتن

معنی کلمه دریافتن در لغت نامه دهخدا

دریافتن. [ دَرْ ت َ ] ( مص مرکب ) یافتن به تحقیق کردن و وارسیدن. ( آنندراج ). واقف شدن و دانستن و مطلع شدن. ( ناظم الاطباء ).دانستن. درایت. تفهم. فهمیدن. فهم کردن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). ملتفت شدن. درک کردن. فهم کردن. ایباه.تفهم. تلقن. توجس. خشفة. ( از منتهی الارب ). ذبارة. زکن. شأن. شرح. فطانة. فطنة. فقه. ( دهار ) ( تاج المصادر بیهقی ). فهم. ( دهار ). لحن. ( تاج المصادر بیهقی ). معقول. ( دهار ) ( تاج المصادر بیهقی ). وقف. ( ترجمان القرآن جرجانی ) : اندر آن حکمتی است ایزدی...مر خلق روی زمین را که درک مردمان از دریافتن آن عاجز است. ( تاریخ بیهقی ). خداوند سلطان آن فرمود درباب من بنده یگانه مخلص بی خیانت که از بزرگی وی سزید و من دانم که تو این دریافته باشی. ( تاریخ بیهقی ).
بدین معنی آن شاه را خواست جفت
همان نیز دریافت جم کو چه گفت.اسدی.بدین در مراد جم آن ماه بود
همان ماه معنیش دریافت زود.اسدی.زمانه بسی پند دادت ولیکن
تو درمی نیابی زبان زمانه.ناصرخسرو.خطاب از حق بجز تو نیست با کس
اگر دریایی این معنی ترا بس.ناصرخسرو.این گره از زبان من بردار تا با قوم فرعون که سخن گویم دریابند. ( قصص الانبیاء ص 97 ). قارون آن را [ رقعه یوشع را ] بدید چون زیرک بود دریافت و بدانست و رقعه طالوت نیز بستاند. ( قصص الانبیاء ص 115 ). در این دو آیه نکته ای است سخت نیکو چنانکه کم مفسری دریابد. ( فارسنامه ابن البلخی ص 6 ). نسب افریدون بدین نسابت که یادکرده آمد بیشترین نسابه و اصحاب تواریخ درنیافته اندالا کسانی که متبحرند. ( فارسنامه ابن البلخی ص 11 ).قباد دریافت که چنان است که انوشروان میگوید. ( فارسنامه ابن البلخی ص 87 ).
دریابد اگر به دل کنی فکرت
بشناسد اگر کنی به چشم ایما.مسعودسعد.عقل کمال ترا درآنچه گمان برد
گشت که دریابد ای عجب نتوانست.مسعودسعد.ایشان درنیافتند که او بدان اشارت چه می گوید. ( مجمل التواریخ و القصص ). رسول هندوان او را هدیه های بسیار آورده بود تبع اندر آن ظرایفها خیره مانده بود و گفت این همه از هندوستان خیزد! رسول دریافت و به تیزبینی گفت از زمین چین آورندبیشتر. ( مجمل التواریخ و القصص ).
به جوی مغز نیست در سر وی

معنی کلمه دریافتن در فرهنگ عمید

۱. یافتن.
۲. رسیدن به چیزی.
۳. پی بردن به امری، فهمیدن.
۴. کسی را مدد کردن و از بلا رهانیدن.

معنی کلمه دریافتن در فرهنگ فارسی

رسیده بچیزی، پی بردن به امری، فهمیدن، رهانیده
یافتن به تحقق کردن و وا رسیدن فهمیدن و شناختن .

معنی کلمه دریافتن در ویکی واژه

constatare

جملاتی از کاربرد کلمه دریافتن

به حمله درون زود بشتافتند مر آن قوم را جمله دریافتند
چیست مردی سر ز خود برتافتن جهد کردن نفس را دریافتن
قوله: تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ این قرآن فرو فرستاده خداوندیست که نام وی عزیزست و رحیم، عزیز اوست که دشخوارست دریافتن او، اللَّه تعالی عزیز است بآن معنی که دریافت وی نیست و افهام و اوهام را رسیدن بکنه جلال وی نیست.
گفتی که بوصل از تو زیانی باید دریافتن گهر زمانی باید
بر روی دماغع، دم و رویه شاتل کلمبیا در برابر خورشید در دوره طولانی بود. خدمه پرواز دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت شاتل در برابر خورشید باعث انسباط درهای بخش بار شده و به خوبی بسته نمی‌شوند که با دوران این مدارگرد این مشکل قابل حل بود.
آب هیدروژنه یا آب غنی از هیدروژن آبی است که دارای مولکول‌های هیدروژن محلول در آن است. هیدروژنِ مولکولی تحت فشار و طی فرایندهایی در این آب افزایش بافته‌است. این فرایندها از زمانی آغاز شد که در سال ۲۰۰۷ تیمی از پژوهشگران در ژاپن دریافتند هیدروژن می‌تواند مانند آنتی‌اکسیدان عمل کرده و مغز را از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. این رویداد، توجه به پتانسیل هیدروژن را به صورت مولکولی در سراسر جهان جهت افزایش سلامتی برانگیخت و پژوهش‌های موفقیت‌آمیزی را منجر شد.
«أَ فَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ» به نروند در زمین، «فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِها» و ایشان را دلهایی بودی هشیار که دریافتندی، «أَوْ آذانٌ یَسْمَعُونَ بِها» گوشهایی بودی شنوا تا صواب بشنیدند بآن، «فَإِنَّها لا تَعْمَی الْأَبْصارُ» که آن جای چشمهای سر نابینا نیست، «وَ لکِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ» (۴۶) لکن چشمهای دل نابیناست که در برهاست.
تریاک در قرن چهارم میلادی به چین هم رسید، اما فقط پس از پایان سده‌های میانه و آغاز سفرهای دریایی دولت‌های اروپایی بود که آنان تجارت پرسود تریاک را دریافتند. مصرف تفریحی تریاک به‌طور گسترده از سده ۱۵ میلادی در چین آغاز شد. در ابتدا به دلیل کمیابی و گرانی به‌ندرت اتفاق می‌افتاد. اما از قرن هفده به بعد تجارت تریاک شکل منظمی پیدا کرد و با گسترش مصرف آن ویژگی اعتیادآوری آن مشخص شد. در ۱۷۲۹ مصرف تریاک در چین ممنوع شد. موازنه منفی تجاری انگلیس در مقابل چین موجب شد که انگلیسی‌ها برای افزایش صادرات خود و بهبود ذخایر ارزی‌شان، چینی‌ها را به مصرف تریاک که در هند کاشته می‌شد تشویق کنند.
گاوت و همکاران(2005)دریافتند حضور مشاهدگران شخص ثالث منجر به نقایص قابل توجهی در تست‌های عصب روان شناختی از قبیل توجه، حافظهٔ کلامی، سیالی کلامی و نشانه‌های شناختی می‌شود.
در ۱۹۸۸ مارگارت نیوزهام، کارمند لاکهید مارتین تحت قرارداد با آژانس امنیت ملی آمریکا، فاش کرد که سامانه نظارت اشلون، رهگیری نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا را نیز شامل می‌شود. او به یکی از نمایندگان کنگره گفت که تماس‌های تلفنی استروم تورموند (نماینده حزب جمهوری‌خواه (ایالات متحده آمریکا)) از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا شنود می‌شوند. پس از آن بازرسان کنگره دریافتند که تمرکز بر مقامات رسمی دولت، یک موضوع اتفاقی نیست. بلکه از آغاز، بخشی از سامانه اشلون بوده است."
فرصت روز جوانی را غنیمت می‌شمار دولت جاوید باشد آن زمان دریافتن
این اشغال همچنین دارای منتقدان متعددی در داخل خود اسرائیل است، به طوری که برخی از سربازان اسرائیلی به دلیل مخالفت خود با اشغال، از خدمت سربازی خودداری می‌کنند. وضعیت حقوقی خود اشغال، و نه فقط اقدامات انجام شده به عنوان بخشی از آن، به طور فزاینده ای توسط جامعه بین‌المللی و توسط محققان در زمینه حقوق بین‌الملل مورد بررسی قرار گرفته‌است، و اکثر آنها دریافتند که این اشغالگری صرف نظر از قانونی بودنش در زمان آغاز آن، به مرور زمان غیرقانونی شد.
چون توانی کعبه مقصود را دریافتن؟ کز گران‌خوابی گره در ره چو منزل گشته‌ای
در سال ۲۰۰۸، در موسسه کارنگی در واشینگتن دی سی مقاله ای به نام «تکامل مواد معدنی» منتشر شد که در آن تاریخ تشکیل مواد معدنی را بررسی کردند و دریافتند که تنوع مواد معدنی در طول زمان با تغییر شرایط تغییر کرده است. قبل از تشکیل منظومه شمسی، تنها تعداد کمی از مواد معدنی از جمله الماس و الیوین وجود داشت. به دلیل آنکه ستاره‌ها سرشار از کربن می‌باشد و برای تولید الماس نیاز به فشار و دمای به نسبت بالاتری است، کانی‌ها می‌توانند الماس‌های کوچک تشکیل شده در ستارگان باشند.
این گروه تحقیقاتی پس از انجام مطالعات و آزمایش‌ها خود دریافتند که این ستاره تنها باید از نوترون تشکیل شده باشد؛ و در حقیقت طبق مدل‌های کوارکی، ذره دیگری جز نوترون در آن وجود ندارد.
و ضد کراهت، محبت است و آن عبارت است از میل و رغبت طبع به چیزی که دریافتن آن سبب لذت و راحت باشد پس کراهت و محبت هر چیزی لازم دارد معرفت و ادراک آن چیز را و بدون معرفت آن، اگر چه فی الجمله باشد کراهت و محبت متصور نیست از این جهت است که صفت محبت و کراهت در جمادات، چون سنگ و کلوخ و در و دیوار نیست، زیرا که آنها را ادراک نیست.
در پژوهش‌های سال ۱۳۸۲ هنگامی که کارشناسان بازسازی، پوسته‌های آهکی را که بارش باران و شرهٔ آب بر روی آرامگاه شاهان هخامنشی پدیدآورده بود برمی‌داشتند، دریافتند که همهٔ سطح آرامگاه داریوش رنگی بوده‌است و درون تمام نوشته‌های میخی با رنگ لاژِوَرد پر شده‌بوده و بیشتر نقش‌های برجسته به ویژه نقش برجستهٔ داریوش و خود آرامگاه سراسر رنگی بوده‌است.
در کمینگاه خموشی می توان دریافتن آنچه از آفات در گویندگی پوشیده است
اریش فرید یکی از محبوب‌ترین شاعران معاصر اروپا بود و اغلب اشعارش را با زبانی دریافتنی می‌نوشت. فرید در شعرهایش، گاه همچون یک سیاستمدار و گاه همچون یک فیلسوف سخن می‌گفت. او آثار برجسته و زیادی را از زبان‌های انگلیسی و یونانی و… به آلمانی ترجمه کرد که از آن میان می‌توان به ترجمه آثار ویلیام شکسپیر، تی.اس.الیوت، دیلان تامس و سیلویا پلات اشاره کرد.
ای همام از نور روی او اگر بینا شوی عالم جان را توانی زین جهان دریافتن