دانیال

دانیال

معنی کلمه دانیال در لغت نامه دهخدا

دانیال. ( اِخ ) دهی است از دهستان لنگا شهرستان شهسوار واقع در 36هزارگزی جنوب خاوری شهسوار و 4هزارگزی جنوب شوسه شهسوار به چالوس. دشت است و معتدل و مرطوب و دارای 115 سکنه. آب آن از چشمه سار و محصول آن برنج و مرکبات و شغل مردان آن زراعت و راه آنجا مالرو است. زیارتگاهی بنام دانیال دارد که درهای چوبی آن از آثار بسیار قدیم است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).
دانیال. ( اِخ ) دهی است از دهستان بخش فیض آباد محولات شهرستان تربت حیدریه. واقع در 16هزارگزی شمال خاوری فیض آباد. جلگه است و معتدل و دارای 30 تن سکنه. آب آن از قنات و محصول آن غلات و پنبه و بنشن و شغل مردمش زراعت و گله داری و جوال بافی و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
دانیال. ( اِخ ) اسم اعجمی و نام پیغمبری است. ( آنندراج ). دانیال از پیامبران بنی اسرائیل و همزمان کورش کبیر و داریوش بزرگ هخامنشی بوده است. در کودکی پس از گشوده شدن اورشلیم بدست نبوکدنصر، در سال 586 ق. م. در میان گروهی از یهودیان به اسارت درآمد و ببابل فرستاده شد و آنجا میزیست. ( فرهنگ ایران باستان پورداود ص 160 ج 1 ).از انبیاء بنی اسرائیل است و از نسل حضرت داود ( ع ). به سال 606 ق. م. اسیر بخت نصر گشت و با گروهی از مردم بنی اسرائیل ببابل فرستاده شد و چون از نماز بردن به فرمانروای بابل سر باززد او را نزد شیران درنده افکندند، اما وی از نزد آن ددان تندرست برآمد. سال درگذشت وی معلوم نیست. معاصر عزیز پیغمبر بوده است. دانیال پس از درگذشت بخت نصر از جانب بهمن پسر اسفندیار به بیت المقدس بازگردانیده شد و از آنجا به اهواز رفت و در شوش دیده از جهان بربست. علم رمل و گزاردن خواب را ازو دانند. ( از قاموس الاعلام ترکی ) :
دانیال از خیرها شد نامور
نامور نامد ز مادر دانیال.ناصرخسرو.خانه خالی بهتر از پر شیر و گرگ
دانیال این کرد بر دانا یله.ناصرخسرو.مردانش را ذلیل چو گرشاسب و رستم
راعیش را رهی چو بلیناس و دانیال.ناصرخسرو.لقب دانیال نبی اﷲ است. ( مجمل التواریخ و القصص ص 426 ).اطلاع ما بر احوال این شخص از طریق اساطیر یهودی است که در منابع اسلامی نیز منعکس شده است ، و ازو در ردیف مشاهیر مقدس اسرائیل و نیز همانند علیمی خردمند نام برده شده است. گفته اند محل تولد او بیت هورون علیا بوده است و چون همراه یهودیان از بیت المقدس به بابل آورده شده ، بسبب آنکه از خاندان نجبا و اشراف بود، بخدمتگزاری دربار بخت نصردرآمد و پس از مرگ در سرداب سلطنتی بابل نیز مدفون گشت. روایات اسلامی و همچنین برخی از منابع یهود مقبره وی را در شوش گفته اند و هم اکنون نیز بنائی در آنجا بنام مقبره دانیال برپاست. در قاموس کتاب مقدس آمده است که معنی دانیال «خدا حاکم من است » میباشد و کلدانیان ویرا به بلطشصر موسوم نمودند. آن حضرت نبی بود ( متی 24: 15 ) از ذریه و خانواده ملوکانه داود ( داود 1: 3 ).

معنی کلمه دانیال در فرهنگ فارسی

یکی از چهار پیغمبر بزرگ بنی اسرائیل ( قر.۷ ق م. ) وی یکی از اسرائیلیان جوان بود که آنانرا باسارت ببابل بردند. او بسبب هوش و ذکاوی خود نزد نبوکد نصر ( بخت نصر ) و جانشینش اویل مردخ تقرب یافت .روحانیون از توجه پادشاه نسبت باو خشمگین گشتند و او را بگودالی که شیران در آن بودندافکندندولی روز بعد او را سالم یافتند.در روایات اسلامی دانیال مخترع (( رمل ) ) بشمار میرود.
شیخ دانیال خنجی

معنی کلمه دانیال در فرهنگ اسم ها

اسم: دانیال (پسر) (عبری) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: dāniyāl) (فارسی: دانيال) (انگلیسی: daniyal)
معنی: قضاوت خدا، خدا حاکم من است، نام یکی از چهار پیغمبر بزرگ بنی اسرائیل، یا خدا حاکم من است، ( اَعلام ) یکی از چهار پیغمبر بزرگ بنی اسرائیل [زنده در پیش از میلاد] که در روایات اسلامی مخترع «رمل» به شمار می رود، در سال پیش از میلاد به اسارت به بابل برده شد در آنجا به خاطر پیشگویی هایی که کرد شهرت و قدرت یافت، ( در اعلام ) یکی از چهار پیغمبر بزرگ بنی اسرائیل که در روایات اسلامی مخترع ' رمل ' به شمار می رود، نام یکی از چهار پیامبر مذکور در عهد عتیق

معنی کلمه دانیال در دانشنامه عمومی

دانیال (انگوت). دانیال، روستایی در دهستان انگوت غربی بخش مرکزی شهرستان انگوت در استان اردبیل ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱۴۸ نفر ( ۳۶ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه دانیال در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] دانیال (پیامبر). دانیال از پیامبران بنی اسرائیل است. نام این پیامبر در قرآن ذکر نشده، اما روایات اسلامی و منابع تاریخی مسلمین به ویژه در ماجرای معروف اسارت بنی اسرائیل، به او اشاره کرده اند. دانیال نبی به علم تعبیر خواب و قضاوت های ممتاز شهرت داشته است. بنا بر قول مشهور، مقبره او در شوش قرار دارد.
مطابق روایتی مشهور، در حمله نبوکد نصر(بخت النصر) به بیت المقدس چند جوان برگزیده قوم یهود مطابق رسم آن دوران به اسارت فاتحان جنگ در آمدند، که یکی از آن ها دانیال بود. دانیال با تعبیر خواب پادشاه بابل، به مقام وزارت رسید. پس از آن، پادشاه سرزمین پارس به بابل حمله کرد و اسیران بنی اسرائیل را آزاد ساخت. دانیال به دربار پارسیان رفت و آن جا نیز به مقام بالایی دست یافت. سرانجام در شوش- پایتخت زمستانی هخامنشیان- درگذشت و در همان مکان به خاک سپرده شد.
شماری از مفسران در تفسیر آیات نخست سوره اسراء، که به طغیان و مجازات بنی اسرائیل اشاره دارد، ماجرای حمله بخت النصر به بیت المقدس و اسارت یهودیان به دست وی را ذکر کرده اند. علامه طباطبایی در بحثی نسبتا مفصل و بدون اشاره به نام دانیال، حمله کورش به بابل را عامل نجات یهودیان، بازگشت آنان به بیت المقدس و رونق گرفتن دوباره آئین آنان معرفی می کند. به گفته علامه طباطبایی، زمان وقوع این حوادث «چهارصد و پنجاه قبل از میلاد بوده است.»

معنی کلمه دانیال در ویکی واژه

‌دانیال
دانیال‌نبی چهارمین پیامبر از پیامبران تورات و از واعظان بنی‌اسرائیل شمرده می‌شود. دانیال گزارشاتی از دوران خود و پیش از خود به زبان عبری تحریر کرده‌است. دوران حیات وی را به اول تا سوم سده میلادی تخمین می‌زنند.
دانیال به معنی خدا داور من است.
تحلیل دیگر به معنی داننده و آگاه است ولی به شخص اشاره ندارد بلکه ایل آگاه و داننده اشاره دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه دانیال

چراغ افروز مسندگاه اقبال گل خورشید رو شهزاده دانیال
ورا دانیال نبی شد وزیر که بخت النصر کرده بودش اسیر

فعالیت‌های علمی آلبرت دانیال‌زاده در زمینۀ زیست‌شیمی نقش مهمی در رشد این رشته در دانشگاه ملی ایران و دانشگاه شهید بهشتی داشته‌است. وی در دانشگاه شهید بهشتی به درجۀ استادی نیز رسید. دانیال‌زاده در سال ۱۳۷۴  بازنشسته شد و به دلیل این که فرزندانش در ایالات متحده آمریکا تحصیل می‌کردند بدانجا مهاجرت کرد.

بحقّ دانیال ادریس و یحیی به اسماعیل و اسحق و به عیسی
اساطیر یهودی در طی این زمان و در اثر ارتباط با اساطیر بین‌النهرین تأثیر زیادی گرفته‌اند. برای مثال طوفان نوح را می‌توان نام برد که با داستان طوفانِ اوتنپیشتی در حماسه گیلگمش— که در میان مردم بین‌النهرین از زمان‌های باستان شناخته شده بود — شباهت بسیاری دارد. وجود شخصیت‌هایی مثل دانیال و عزرا — که از مقامات شاهنشاهی هخامنشی بودند و به احتمال قوی به عنوان کاتب دولتی تعلیم دیدند — خود مدرک محکمی از رابطهٔ ادبی یهودیان با جامعهٔ بابل است چون این داد و ستدهای فکری در چنین مدارسی رخ می‌داده است. این موضوع همچنین می‌تواند روشن کند چگونه فرهنگ و ادب بابلی مثل حماسه گیلگمش بر تنخ و ادبیات یهودی تأثیر گذاشته است.
اکبر اتباعی طبری معروف به اکبر طبری (زادهٔ روستای متی‌کلا از توابع بابل) مدیر کل سابق امور مالی در دوران ریاست سید محمود هاشمی شاهرودی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه و عضو سابق هیئت رئیسه فدراسیون‌های کونگ‌فو و هنرهای رزمی بوده‌است. طبری هفت روز پس از آغاز به کار سید ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه، نخستین مقامی بود که برکنار شد. در مهر ۱۴۰۱ اکبر طبری با سیصد میلیارد تومان وثیقه، از زندان آزاد شد. وکیل سابق طبری بیان می‌کند علت آزادشدن طبری، تلاش‌های صادق لاریجانی و رسول دانیال‌زاده بوده‌است.
موزهٔ آبادان در سال ۱۳۲۸ با الهام از معماری سنتی ایران شناخته شده‌است و دارای گنبدی به ارتفاع ۵٫۲۲ متر است که متأثر از گنبد دانیال نبی در شوش است.
سید دانیال سهیلی مقدم برادر دیگر او نیز از رزمی کارها است.[نیازمند منبع]
یوشع بن نون و یونس پور متی دانیال صالح و هود و مسیحا و عزیز و ایلیا
خانه خالی بهتر از پر شیر و گرگ دانیال این کرد بر دانا مله
نهمش درباره ی پادشاهی اردشیر است و دهمش از آن دانیال است شامل بر تفسیر خواب و چگونگی بعث و نشور.
دانیال از خیرها شد نامور نامور نامد ز مادر دانیال
آلارما (آلبوم): نام آلبوم موسیقی از گروه راک دانیال آموس.
استاد جواد معمار فرزند استاد حسن در سال ۱۳۳۰ هجری قمری دو گلدسته بر آن ساخت. گنبد مقبره دانیال، مشابه گنبد آرامگاه امامزاده عبدالله شوشتر به شکل مخروطی (پلکانی) ساخته‌شد.
بنای آرامگاه امامزاده جعفر بروجرد از بناهای جالب توجه معماری اسلامی در استان لرستان و غرب ایران است. گنبد هرمی شکل این آرامگاه با بیش از هزار سال قدمت، در دوره سلجوقیان ساخته شده‌است و از نمونه‌های معماری سلجوقی به حساب می‌آید. گنبد امامزاده جعفر بروجرد از نوع گنبدهای اورچین یا مخروط پلکانی است. این گنبد منحصربه‌فرد، به صورت مخروطی مخروطی بلند و پلکانی با ۱۸ پله ساخته شده‌است. نمونه این‌گونه گنبدها، در غرب ایران کمتر دیده می‌شود اما در مناطق جنوبی تر (خوزستان)، آثار مشابهی مانند آرامگاه دانیال نبی در شوش گسترش بیشتری دارند.
فروزان باد از مه تا به ماهی چراغ دولت دانیال شاهی
وقت دانایی و گه حکمت دانیالی گرفت و لقمانی
آرامگاه دانیال نبی مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در خیابان امام خمینی شهر شوش واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
یهود از بشارت رؤیای دانیال چنین دریافتند که دوران اسارت آن‌ها با قیام یکی از پادشاهان ماد و فارس، و پیروز شدنش بر شاهان بابل، پایان می‌گیرد، و از چنگال بابلی‌ها آزاد خواهند شد. چیزی نگذشت که کوروش در صحنه حکومت ایران ظاهر شد و کشور ماد و پارس را یکی ساخت، و سلطنتی بزرگ از آن دو پدیدآورد، و همانگونه که رؤیای دانیال گفته بود که آن قوچ شاخ‌هایش را به باختر و شرق و جنوب می‌زند کوروش بزرگ نیز در هر سه جهت فتوحات بزرگی انجام داد. یهود را آزاد ساخت و اجازه بازگشت به سرزمین اسرائیل را به آن‌ها داد.
مسیح و دانیال و خضر و الیاس زمانی در یسارش گه در ایمن