خیالی

معنی کلمه خیالی در لغت نامه دهخدا

خیالی. [ خ َ / خیا ] ( ص نسبی ) وهمی. تصوری. || ناپایدار. ( ناظم الاطباء ). || آنکه اسیر خیالات واهی خویش است. آنکه در عقب خیالهای باطل خود است. || در نزد ارباب بیان و بلاغت عبارت است از صورتی است که در خیال مرتسم میشود و از طریق حواس حاصل میشود و گاه بر معدومی که قوة متخیله از امور محسوس ترکیب می کند نیز اطلاق میشود و از آنجا که متخیله از امور محسوس صور خیالی را ترکیب می کند صور وهمی از تعریف صور خیالی خارج میشوند چه صور وهمی صوریند که صرفاً اختراع قوه متخیله اند بر سبیل محسوسات و بر این معنی است استعمال آن در باب تشبیه چون این بیت :
کان محمرالشقیق اذا تصوب اوتصعد
اعلام یاقوت نشرن علی رماح من زبرجد.
در اینجا علمهای یاقوت واقع بر نیزه های زبرجد امور حسیه نیستند زیرا امور حسیه آن اموریند که بنزد مدرک در دنیای خارج موجودند بل صور خیالیند که ماده آنها به تنهایی در دنیای بیرون است و قوه متخیله فقط بترکیب این صور پرداخته است. ( از کشاف اصطلاحات فنون ).
خیالی. [ خ َ ] ( اِخ ) احمدبن موسی بن شمس الدین شهیربه خیالی از عالمان و زاهدان بود که مبانی علوم را بنزد پدر آموخت وسپس به حوزه مولانا خضر بیک در بروسا درآمد بعد قصد حج کرد و عازم مکه شد. سلطان محمدخان چون او را راهی حج دید به دستیار و معید او دستور داد که تدریس او را ادامه دهد تا او از سفر حج باز گردد و درس او تعطیل نشود. خیالی بهنگام بازگشت دوباره بدرس دادن پرداخت ولی دیگر عمری نکرد و بعد از دو سالی درگذشت. او راست : 1- حاشیه ای بر شرح السعد بر عقائد نسفیه که چندین بار بچاپ رسیده است. 2- شرحی بر قصیده نونیه خضربیک که معلوم نیست بچاپ رسیده است یا نه. ( از معجم المطبوعات ).

معنی کلمه خیالی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به خیال از روی خیال : امر خیالی . ۲ - تصوری وهمی موهوم . ۳ - نا پایدار .
احمد بن موسی بن شمس الدین شهیربه خیالی از عالمان و زاهدان بود که مبانی علوم را بنزد پدر آموخت و سپس به حوزه مولانا خضربیک در بروسا در آمد بعد قصد حج کرد و عازم مکه شد .

معنی کلمه خیالی در ویکی واژه

fantastico

جملاتی از کاربرد کلمه خیالی

بودریار عنوان می‌دارد دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم با یک دنیای کپی شده عوض شده‌است. دنیایی که در آن واقعیت جای خود را به نموده‌های خیالی و صوری داده است. وی سه حالت فراواقعیت را عنوان می‌دارد: به نظر وی تولد فراواقعیت به همراه ظهور نوع سوم نمود بوده‌است.
آل (آلبرت) نری ، شخصیتی خیالی است که در رمان پدرخوانده و سه‌گانه فیلمهای ساخته شده توسط کارگردان فرانسیس فورد کوپولا و نویسنده رمان ماریو پوزو ظاهر می‌شود. در هر سه فیلم، نقش آل نری توسط ریچارد برایت به تصویر کشیده شده‌است. او به عنوان مجری شخصی، محافظ و قاتل مایکل کورلئونه فعالیت می‌کند.
که جز عشقِت خیالی در دلِم نی به دیاری ندارم مو سر و کار
وی کارگردان فیلم‌هایی همچون زندگی خیالی فرشتگان و جولیا بوده که فیلم زندگی خیالی فرشتگان برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن در جشنواره فیلم کن ۱۹۹۸ شده‌است.
این هستی موهوم، خیالی است صریح زین هستی موهوم چو رستم، همه اوست
گفتی بسنده کن به خیالی ز وصل ما ما را به غیر ازین،  سخنی در خیال نیست
چون من خیال رویت جانا به خواب بینم کز خواب می‌نبیند چشمم به جز خیالی
آپو ناهاساپیماپتیلون (بنگالی: অপু নাহাসাপিমাপেটিলন) نام یکی از شخصیت‌های سریال انیمیشن تلویزیونی سیمپسون‌ها است. وی دارای مدرک دکترا است و صاحب فروشگاه زنجیره‌ای کوئیک-ای-مارت در شهر خیالی اسپرینگفیلد است. صداپیشه او هانک آزاریا است.
به خیالی که یار مستانست در خرابات رند مست آنست
در خورِ هر فکرِ بسته بر عدم دم به دم نقشِ خیالی خوش‌رقم
فلک در جنب قدر او خیالی ز ملک او زمین هند، خالی
برای مقاصد گردشگری، مجسمه‌های پسر خیالی روزن‌گیر-سد در مکان‌های هلندی مانند اسپارندام، مادورودام و هارلینگن ساخته شده‌اند. مجسمه‌ها گاهی به اشتباه «هانس برینکر» نامیده می‌شوند. برخی دیگر به عنوان «پیتر هارلم» شناخته می‌شوند. با این حال، داستان پسری که دایک‌ها را وصل می‌کند، در هلند چندان شناخته شده نیست، این یک قطعه از فولکلور آمریکایی و نه هلندی است.
با همکاری «مانا نیستانی»، کاریکاتوریست شناخته‌شده ایرانی، توانا دست به کار تهیه مجموعه‌ای کارتونی تحت عنوان «محله اعتدال» زده‌است. با نگاهی هفتگی و طنزآمیز به رویدادهای سیاسی دوران «اعتدال» ریاست حسن روحانی، «محله اعتدال» محله‌ای است خیالی، جایی در ایران و در دوران بعد از احمدی‌نژاد.
نظام کار خیالی ز چهرهٔ زرد است بلی به دولت زر کارها چو زر باشد
مصرف‌کنندهٔ دارو باید به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته‌باشد. تا هنگامی که پاسخ بدن بیمار به آلپرازولام مشخص نشده‌است، باید در رانندگی و کار با وسایل خطرناک و وسایلی که به دقت نیاز دارند، احتیاط کرد. برخی افراد در طی مصرف این دارو دچار خواب‌آلودگی و کاهش سطح هشیاری می‌شوند. یکی از علایم خطرناک که تجربه شده‌است برای کسانی که بیش از حد دوز مجاز مصرف می‌شود صحبت کردن با خود یا شخص خیالی می‌گردد که باید به پزشک اطلاع داد.
ویژگی اصلی خیال‌پردازی، دارا بودن عناصر خیالی در فضایی خود-منسجم است، فضایی که منطق و قوانین خاص خود را دارد که متفاوت با منطق عادی است و داستان آن قوانین را نمی‌شکند. در این ساختار هر مکانی برای عناصر خیال‌پردازی ممکن است: شاید این مکان مخفی باشد یا در جهان ظاهراً واقعی ما رخنه کرده باشد یا شاید کاملاً در دنیایی خیالی رخ بدهد.
ما را گلی از روی تو چیدن نگذارند چیدن چه خیالیست که دیدن نگذارند
بودند بر این طریق سالی قانع به خیال و چون خیالی
آیزنگارد (به زبان سینداری، قلعه بزرگ) در دنیای خیالی جان رونالد روئل تالکین مکانی از سرزمین میانی می‌باشد.
افراد مبتلا به این بیماری نگران سلامتی خود و ابتلا به اختلال‌های بدنی فرضی هستند. این افراد به‌طور دائم خیال می‌کنند که به بیماری شدیدی مبتلا شده‌اند و حتی اگر دربارهٔ آن هیچ نشانه پزشکی نداشته باشند هم در مورد بیماری خیالی خود متقاعد نمی‌شوند. افرادی که بیش از حد نگران سلامتی خود هستند نیز، ممکن است مبتلا به این بیماری روانی شوند.