خودبخود

معنی کلمه خودبخود در لغت نامه دهخدا

خودبخود. [ خوَدْ / خُدْ ب ِ خوَدْ / خُدْ ] ( ق مرکب ) بی واسطه. بی علتی. بی عاملی. بی فاعلی. بی دخالت دیگری. ( یادداشت مؤلف ). بمیل و اراده خود. بدون جهت و سبب و میل دیگری. ( ناظم الاطباء ) :
تویی آن مرغ کآتش آوردی
خودبخود قصد سوختن کردی.خاقانی.پس بکوشی و به آخر از کلال
خودبخود گوئی که العقل عقال.مولوی.

معنی کلمه خودبخود در فرهنگ فارسی

۱ - بمیل واراده خود . ۲ - بدون جهت بی سبب .

معنی کلمه خودبخود در ویکی واژه

spontaneo

جملاتی از کاربرد کلمه خودبخود

بر آتش چو دیک تو خود را میجو می‌جوش تو خودبخود مرو بر هر سو
نزدیکتری تو چونکه از من بر من هم راه مرا ز خودبخود کن نزدیک
چهار علت طبیعی اصلی برای آتش‌سوزی جنگل عبارتند از آذرخش، فوران آتشفشانی، جرقه در اثر فرو افتادن صخره‌ها و احتراق خودبخود. شعله‌های آتش‌سوزی در رگه‌های زغال سنگ در سرتاسر جهان مانند سنترالیای پنسیلوانیا و کوه سوزان می‌تواند مواد اشتعال‌پذیر در نزدیکی خود را به آتش بکشد. با وجود این بسیاری از آتش‌سوزی‌های جنگل در اثر عوامل انسانی مانند آتش‌سوزی عمدی، سیگارهای دور انداخته شده، جرقهٔ ابزار و وسائل و همچنین قوس‌های الکتریکی خطوط انتقال نیرو پدید می‌آیند. بر خلاف باور عمومی شیشهٔ دور انداخته‌ شده نمی‌تواند علتی برای آتش‌سوزی باشد.
جوهر ذاتی درون پرده نماند خودبخوداین تیغ از نیام برآید
خودبخود گل می کند اسرار دلها، تا به کی همچو بوی غنچه ضبط راز پنهانش کنم
خودبخود بر خویش عاشق گشت دوست بلکه عشق و عاشق و معشوق اوست
عجب نباشد اگر جام می‌شود در بزم برنگ ساغر خورشید خودبخود گردان
وز شماری که خودبخود کردست باقی‌ای نیز بر من آوردست
این گیاه بر خلاف اغلب گونه‌های کالانکوئه نسبت به سرما مقاوم نسیت. گیاه اشک یک گیاه زنده‌زا است و به صورت غیر جنسی در حاشیه برگ‌های خود جوانه تولید می‌کند که به مرور زمان و خودبخود روی زمین می‌افتد و ریشه‌دار می‌شود و از آن یک گیاه جدید به‌وجود می‌آید. گیاه اشک به دلیل زنده‌زا بودن در بین گیاهان آپارتمانی زینتی از محبوبیت خاصی برخوردار است.
خودبخود چون غنچه واشد عقده ها از کار من تا درین بستانسرا دست و دلم از کار شد
خواند بزاری خودبخود از لحن و قول باربد مغزش درون کالبد گوئی نکیسا ریخته
در این حالت، تنه عصب محیطی به‌طور کامل قطع شده و علاوه بر آکسون، غلاف‌های عصبی نیز پاره می‌شوند. بریدگی‌ها، نیروهای کششی و ضربات شدید می‌توانند باعث پارگی یک عصب محیطی گردند؛ بنابراین، فقدان عملکرد حسی، حرکتی و اتونوم (خودکار) وجود دارد. در نوروتمزیس، به علت عدم بهبودی خود به خودی عصب محیطی، به عمل جراحی نیاز است. در نوروتمز برخلاف آکسونوتمز باید جراحی شیت عصب انجام شود تا مانند آکسونوتمز بعد از مدت‌ها عصب خودبخود ترمیم شود. اگر جراحی شیت انجام نشود امکان تشکیل نوروما وجود دارد
پایهٔ آن گر ز دل آید برون خودبخود این تخت شود سرنگون
در بسیاری از موارد این آنفلوانزا هم مانند سایر انواع آنفلوانزا ممکن است بهبود خودبخود داشته باشد. با وجود این استفاده از داروهای ضدویروس هم شدت بیماری را کم می‌کند و هم از بروز عوارض بعدی بیماری جلوگیری می‌کند.