خاکسپاری

معنی کلمه خاکسپاری در فرهنگ عمید

تدفین.

معنی کلمه خاکسپاری در فرهنگستان زبان و ادب

[باستان شناسی] ← تدفین

معنی کلمه خاکسپاری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خاک سپاری، در قبر نهادن میت و دفن او پس از غسل دادن، تکفین و خواندن نماز میت، مطابق با احکام و آداب شرعی می باشد.
از زمان حضرت آدم و به خاک سپرده شدن هابیل به دست قابیل با ارشاد الهی، دفن کردن اموات روش متداول در میان اقوام، ادیان و جوامع مختلف بوده است.
شرایط قبل از خاک سپاری
در شریعت اسلام، میت مسلمان پس از غسل، تکفین، تشییع و خوانده شدن نماز میت، برطبق آداب و احکامی خاص به خاک سپرده میشود.
ابواب فقهی بحث شده از خاک سپاری
در منابع جامع فقهی، بخشی از «کتاب الطهارة» یا «کتاب الصلاة» به احکام اموات اختصاص دارد.
در این مبحث، از اموری مانند احکامِ فرد بیماری که نشانه های مرگ را در خود آشکار میبیند (مانند توبه و اَدا کردن حق اللّه و حق الناس)، اَحکام اِحتضار (مثل روبه قبله کردن محتضر و تلقین او) و کارهای واجب بر دیگران پس از مرگِ مسلمان (غسل، تکفین، تحنیط، نماز میت خواندن و دفن) سخن می رود.
هریک از این مراحل، نشان دهنده حرمت داشتن میت و موجب آمرزش گناهان اوست، احکامی غیرالزامی (مستحب ومکروه) هم دارند که در آثار فقهی به تفصیل مطرح شده اند. احکام مربوط به مردگان در منابع متقدم فقهی و حدیثی، در مبحثی با عنوان «کتاب الجنائز» یا «باب فی احکام الجنائز» مطرح شده اند.
وظایف دیگران در قبال مردگان
...
[ویکی اهل البیت] دفن در لغت به معنای به خاک سپردن مرده، پنهان کردن چیزی در زیر خاک و مانند آن است. دفن در اصطلاح عبارت است از در خاک نهادن مرده؛ بدین گونه که گودالی در زمین، حفر کرده و مرده را در آن جای دهند و رویش را بپوشانند؛ لیکن معنای لغوی آن اعم است.
برخی گفته اند: آن که قرعه به نامش درآمد دفن می شود. بعضی دیگر، دفن همه کشته ها را به احتیاط، واجب دانسته اند.
امور زیر از مستحبات دفن به شمار می روند:
شتاب کردن در دفن میت مستحب است، مگر آنکه مرگش معلوم نباشد که در این صورت تا حصول علم به مرگ، واجب است دفن به تأخیر بیفتد. تأخیر در دفن میّت در صورتی که هتک او به شمار رود، جایز نیست؛ لیکن اگر میت باردار و جنین در رحم او زنده و حفظ حیات جنین متوقف بر دفن نکردن مادر باشد، تأخیر در دفن او واجب است.
دفن کردن مسلمان در جایی که هتک او به شمار می رود، مانند مزبله و نیز در مکان غصبی و زمین وقف شده برای غیردفن مانند مسجد و مدرسه حرام است. دفن کردن مسلمان در گورستان کفار همچنین عکس آن، جایز نیست.
جا به جایی میّت از شهری که فوت کرده به شهری دیگر مکروه است مگر مشاهد مشرفه که منتقل کردن به آنجا مستحب است؛ لیکن پس از دفن، انتقال به غیرمشاهد مشرّفه جایز نیست. در جواز نقل به مشاهد مشرّفه پس از دفن اختلاف است. عدم جواز به مشهور نسبت داده شده است.
ولی میت، اختیاردار دفن او است، بدین معنا که نسبت به تجهیز میت بر دیگران اولویت داد. مراد از ولی میّت؛ کسی است که در ارث بردن از او بر دیگران مقدم است، مگر شوهر که در هر حال نسبت به همسرش بر دیگران اولویت دارد. در این که مراد از اولویت، عدم جواز پیشی گرفتن دیگران بر ولی بدون اذن او است یا تنها عدم جواز ایجاد مزاحمت برای ولی در صورت اقدام وی به تجهیز میت، اختلاف است. بنابر قول اول، جواز اقدام دیگران به دفن منوط به اذن ولیّ است.

معنی کلمه خاکسپاری در ویکی واژه

خاک+سپار+ی
تدفین، دفن، کفن و دفن، به خاک سپردن، خاک کردن

جملاتی از کاربرد کلمه خاکسپاری

عراق با حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت سی و ششمین کشور پرجمعیت جهان است. عرب‌ها ۷۵٪-۸۰٪، کردها ۱۵٪–۲۰٪، ترکمان‌ها، آشوری‌ها و غیره نزدیک ۵٪ از جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند. همچنین ۶۲٪-۶۷٪ درصد مردم عراق شیعه، ۳۱٪-۳۶٪ سنی، ۱٪ مسیحی و ۱٪ پیروان سایر ادیان هستند. عراق محل زندگی و خاکسپاری ۶ تن از امامان شیعه است و شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا زیارتگاه شیعیان جهان است.
آبراهام در ۱۳ ژانویه ۱۸۸۱ جان باخت و همسرش اولریکه که آخرین فردِ زنده میانِ آنها بود سه روز بعد جانش را از دست داد. محلِ خاکسپاریِ آنان نامشخص است.
مراسم خاکسپاری آرین مریدی روز گذشته در روستای زادگاهش قلقله برگزار شد.
مراسم با شکوهی برای خاکسپاری وی با حضور قهرمانان اتومبیلرانی ایران و بخصوص گیلان برگزار گردید و در آرامستان تاریخی ارامنه بندرانزلی به خاک سپرده شد. مراسم یادبود وی روز شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ در کلیسای مریم مقدس با حضور مدیران، مربیان و قهرمانان اتومبیلرانی و بسکتبال کشور در خیابان میرزا کوچک خان تهران برگزار گردید.
او در سال ۱۹۳۹، در ترکیه درگذشت و آنجا خاکسپاری شد.
به گفته این منابع، مأموران امنیتی، پیکر سارینا اسماعیل‌زاده در بهشت سکینه به صورت شسته و کفن‌پیچ تحویل خانواده او داده‌اند و تنها هنگام خاکسپاری، مادر او صورتش را دیده است. گفته شده است که او در یک قبر دو طبقه در کنار پدرش در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شده است.
او در کمبریج فوت کرد و افتخار خاکسپاری در کالج ترینیتی کمبریج برایش فراهم گشت.
در سال ۱۸۲۰ میلادی، دیکیتور درگیر یک نبرد خونین با یکی از دوستان قدیمی‌اش شد و در نهایت در این نبرد کشته شد. مراسم خاکسپاری او بسیار گسترده بود و خیلی‌ها به عنوان یک قهرمان ملی در آن شرکت کردند. دیکیتور برای شجاعت و دلاوری‌هایش به عنوان یکی از بزرگترین فرماندهان نیروی دریایی ایالات متحده در تاریخ این کشور به یاد ماند.
در مراسم خاکسپاری مجدد وی اعضای خانواده او، شماری از اعضای کابینه، استادان دانشگاه کابل و دوست‌داران این شاعر شرکت کردند.
پرونده ثلاث با ابهامات زیادی همراه بود. و نهایتاً او به حکم دادگاه به سه مرتبه اعدام محکوم و در ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ در زندان رجایی‌شهر اعدام شد. زینب طاهری وکیل ثلاث در توییتر نوشت که موکلش بدون اجازه خانواده اش در قبرستان دارالسلام بروجرد دفن شده و مراسم خاکسپاری موکلش با حضور ۲۰۰ مأمور ضدشورش برگزار شده‌است.