کاربراتور
معنی کلمه کاربراتور در دانشنامه عمومی
«کاربراتور» در سال ۱۸۷۶ میلادی، توسط یک مخترع آلمانی به نام گوتلیب دایملر اختراع شد.
عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد خلأ در روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) است. ایجاد خلاء براساس دو قانون مهم در مکانیک سیالات بنام های معادله پیوستگی و معادله برنولی به وجود می آید. این کار توسط قسمتی از کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد. با باز شدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد. در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش میابد، و مکشی ایجاد می کند که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است؛ بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این قسمت متصل شود، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود. سوخت به حالت اتمیزه با نسبت استکیومتری با هوا ترکیب می شود.
کاربراتورها را می توان از جهات مختلف به سه دسته تقسیم بندی کرد:
• کاربراتور صعودی
• کاربراتور نزولی
• کاربراتور افقی
۱ - کاربراتور صعودی:
در این کاربراتور هوای ورودی از پایین کاربراتور وارد شده و در حین بالا رفتن با سوخت پاشیده شده از ژیگلور مخلوط می شود از این نوع کاربراتور به دلیل کاهش راندمان حجمی موتور در خودروهای سواری استفاده نمی شود و تنها در ماشین های کشاورزی و موتورهای دریایی مورد مصرف دارند
۲ - کاربراتور نزولی:
در این نوع کاربراتور هوای ورودی از بالای کاربراتور وارد شده و با سوخت تحت تأثیر نیروی جاذبه مخلوط شده و حرکت می کند این نوع از کاربراتور راندمان حجمی بالایی دارد
۳ - کاربراتور افقی:
در این نوع کاربراتور سوخت و هوا به صورت افقی حرکت کرده و راندمان حجمی کمتری از کاربراتور نوع نزولی دارد
• کاربراتور ونتوری ثابت:
در این نوع کاربراتور جریان هوای عبوری از ونتوری خلأ نسبی یا مکشی ایجاد می کند که سبب تخلیه سوخت از نازل می شود تنوع این کاربراتور زیاد است و همگی برا اساس روش مشترکی کار می کنند.
• کاربراتور ونتوری متغیر:
معنی کلمه کاربراتور در دانشنامه آزاد فارسی
کاربُراتور (carburetor)
کاربراتور ماشین
(یا: سوخت آما) وسیله ای برای آمیختن سوخت و هوا، به منظور سوختن در موتور احتراق داخلی. کاربراتور بنزین مایع را به قطره های بسیار ریزی شبیه پودر تبدیل می کند. جریان هوا بنزین پودرشده را با خود به سیلندر های موتور می برد و در آن جا، مخلوط بنزین و هوا به کمک جرقۀ شمع مشتعل می شود و می سوزد. از آغاز قرن ۲۰، کاربراتور جزیی از موتور احتراق داخلی بوده است. از ۱۹۸۵ به بعد، در اغلب خودرو های مسافری و وانت ها، کاربراتور جای خود را به اَنژِکتور (سوخت پاش) داده است که کارآمدتر است و سوخت را با روش کنترل رایانه ای به داخل سیلندر ها می پاشد. موتور های دیزل از ابتدا با انژکتور کار می کردند. اکنون کاربراتور فقط روی اتومبیل ها و وانت های بنزین سوزِ قدیمی دیده می شود، اما استفاده از کاربراتور در موتور قایق و هواپیما و بعضی وسایل نقلیۀ ورزشی، مانند جت اسکی و موتورسیکلت، هنوز متداول است.